Häst som "går ur sig"

M

Marizzo_87

Jag chansar och slänger ut en tråd här för att se om det finns någon med liknande problem som har några goda råd att ge.
Problem: Jag har en 9 årig valack som är en pigg och glad häst förutom när vintern börjar gå mot vår. detta är nu det tredje året som han tappar i hull och muskler, hans päls blir matt och han blir i mellan åt också seg/hängig.
Under de två första åren som han blev så här fick han dessutom en infektion i form av feber, snuva och hosta. Det som har visat sig varje år är att han drabbats av bandmask vid alla dessa tillfällen och att han efter avmasking blivit bättre. Det som är lite lustigt är att det alltid är han av alla hästar som drabbas först och mest. Jag och den veterinär som är väl insatt i hans historia är väldigt fundersamma över varför han verkar "gå ur sig" så mycket varje gång våren närmar sig, för veterinären är rätt så hundra på att han får bandmask pga att han "allmän tillstånd" (immunförsvar) sänks vid denna period av året och inte tvärtom. Det jag nu undrar efter en ganska flummig beskrivning är om någon varit med om något liknande och vad det kan bero på? Vad kan jag göra för att undvika dessa "dippar" som jag inte redan gör? Han får en väl sammansatt foderstat med analyserat och fint foder. Tacksam för svar! /Malin:confused:

Sv: Häst som "går ur sig"

Proteinbrist? Det tar ofta flera månader innan det visar sig, brukar ofta komma nu vinter/vår... Prova att ge lusern och se om det blir någon skillnad...
Finns massor av trådar om proteinbrist på foder forumet.

jo det skulle det ju kunna vara, men blir verkligen immunförsvaret sämre av det? Blodproven som är tagna visar att han har nedbrytning av kroppen, blir det så av protein brist? tack för svar:)

En tanke man får när man läser detta är att marken han går på när han är i
hage måste vara angripen. Han kan ju inte få inälvsparasiter annars? Varje år?
:confused:

När hästen får proteinbrist tappar den muskler och faller ur, och kan väl även få ont i musklerna... Kan ju vara att det är parasit angreppet som ger proteinbristen... Har inte så super koll på det här med parasiter, men kan vissa hästar vara mer mottagliga kanske?

Min valack fick som din, dippar i immunförsvaret i januari de första åren jag hade honom.
Efter att ha tagit bort betfor ur foderstaten samt flyttat honom så han inte fick lika blött ensilage(på gränsen till koensilage) så mår han prima.

Min teori är att han av någon anledning inte tål betfor och så blött ensliage, han klarar det hela året, men efter nyår så rinner bägaren över. Att den rinner över då tror jag beror på att han, som säkert många andra, både djur och människor, är i lite sämre form än annars. Solljus, vitaminer osv påverkar ju.

Så, kan det vara så att din hästs naturliga nedgång förvärras av något han egentligen inte tål så bra?

Problemet är inte unikt om jag har uppfattat dig rätt så sker detta varje vinter/vår, många hästägare inklusive jag får öka radikalt i fodergivan och då främst proteinet. Har man den här typen av häst, är det nog ett måste att ha/veta vad grovfodret har för värden för att sen öka efter behovet.

Ja, när muskler bryts ner får hästen ont ungefär som en kraftig influensa. Det påverkar hela individen och kan få proverna att slå hel fel.

Det är inte helt ovanligt att hästar behöver mer mat då de fäller av pälsen och sätter ny på våren.
En häst jag har haft blev väldigt lätt tunn så fort pälsfällningen satte in på våren. Hon behövde mycket extra protein och mycket b-vitaminer. HOn fick även linfrö, bland annat. Det gick då att förebygga till viss del men inte helt, hon blev allltid lite tunnare om våren, en period, det var en ständig kamp, sen så fort sommarpälsen kom fram så var hon fin i hullet igen.

Men sjuk blev hon inte, däremot kanske hon hade blivit det utan det hon fick extra.

Vad avmaskar du med o när?

Den behöver nog rensas rejält o sen helst byta hage.

Fråga Madick hur du bäst går tillväga.

Vad avmaskar ni med mot bandmasken? En häst som är som din skulle jag ett år avmaska med Equimax både vår och höst och se hur han är nästa vinter. Använder man något av medlen som heter "comp" eller dubbeldos pyrantel tar man bara vuxna bandmaskar och hästen har snart problem igen.

Utöver detta så skulle jag höja protein och vitaminmängd under vintern, alltså börja redan på hösten nästa år.

Bra att du skrev den sista meningen, det glömde jag, för så gjorde jag till slut med detta sto. Nu gör jag också alltid så om en häst har tendens att falla ur vid fällningen. Det vill säga att ge mer protein och vitaminer över hela vintern.

Fast det är bara min häst som får dom här dipparna och då får mask medans de andra klarar sig bra. Vi tar träckprov ca 2 gånger/år och dessa har visat att vi inte har särskilt mkt mask alls..vet. menar att han säkert inte har mkt mask alls men när han blir så nedsatt så räcker det med bara några maskar för att de ska rubba hans hälsa...

ok, jag ska köpa lusern det är ju absolut värt ett försök:) Tack för goda råd

okej, jag kan ju absolut testa att ta bort betforen och sedan lägga till lusern för att få upp proteinet :) Tack för svar

ok, jo man känner ju att han inte känner sig helt kry. Jag ska lägga till lusern för att få upp proteinnivån och hoppas att det + avmaskningen ska få honom att må bättre igen!

okej, jag tycker att jag varit noga med att lägga till b-vitamin och öka upp fodergivan i övrigt också när pälsfällning och dyl. närmar sig, men antagligen har jag inte gett tillräckligt mkt. Tack för rådet :)

Vi använder oss av equimax vid våren och oftast något annat vid hösten, då det efter träckprov visat sig att de inte haft någon bandmask efter sommarbetet, men tycker du alltså att jag ska ta equimax vid hösten också? Hur många gånger kan man använda samma avmaskningsmedel innan man måste byta?

Vi använder oss av equimax vid våren och oftast något annat vid hösten, då det efter träckprov visat sig att de inte haft någon bandmask efter sommarbetet, men tycker du alltså att jag ska ta equimax vid hösten också? Hur många gånger kan man använda samma avmaskningsmedel innan man måste byta?

Bandmasken syns inte alltid på träckprov då den släpper ägg oregelbundet så jag skulle absolut använda det även på hösten i år och se om det blir skillnad.

Och att bara en häst har mask och inte de andra är helt normalt, säger din veterinär något annat så är det läge att byta veterinär i parasitfrågor. Utöver det så säger heller inte träckprovet på just bandmask något om MÄNGDEN mask om man hittar ägg, så det går inte att veta om hästen har mycket eller lite utan att öppna upp och titta...

okej då kör vi med equmax även till hösten, nu är han ju nyavmaskad men när han ska maskas igen till betessläppet ska jag använda det då ocksår?

Nej jag tror inte att min veterinär har något att invända mot att hästar är olika känsliga för maskar, men hon känner sig rätt så övertygad om att han får mask som en följd av att han tappar i imunförsvaret och frågan är ju vad det beror på? Kanske är det helt enkelt bara så att han är extra känslig vid denna period på året och kräver lite extra av allt just då??? Kul att du är så duktig på mask och avmskning :)

Är han avmaskad med Equimax nu? Då ska du inte ta det igen. Oftast var 6e månad med prazikvantel i den doseringen. Har han blodmask då så han behöver avmaskas till betet? Vad visar träckproven för siffror?

Vissa hästar har sämre motsånd mot mask och har så hela livet ofta. Sen är det också så att en nedgången häst plockar på sig mer mask.

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
914
Senast: Fiorano
·
Hästvård En vän ska bli medryttare på en häst som hostar första halva varvet i trav, ca 4-5 gånger. Enligt ägaren slutar hästen med detta när han...
Svar
3
· Visningar
1 139
Senast: Sirap
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 110
Senast: zarmino
·
Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 284

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka