Häst som "går ur sig"

Sv: Häst som "går ur sig"

okej, jag gjorde ett träck prov nu som visade att han hade ingen eller lite med blodmask och detta visade att han inte hade bandmask vilket jag tror inte stämmer då han visar samma symptom i år som åren innan då han haft mask, men som du skrev innan så är det ju inte säkert att bandmasken visar sig på provet. Men om jag gör ett träckprov till betesutsläppet igen så får vi se vad det visar då och sedan väljer avmaskningsmedel efter det, men dock inte equimax?
Idag när jag var i stallet en sväng på fm var han tjock i sina bakben dock inte varm eller stel, vet du om det kan vara någon biverkning av avmaskningen?

Se till att få träckprovssvar med EPG, alltså ta kvantitativt prov.

Jag har inte varit med om biverkningar av avmaskning nån gång, men läs på FASS om det står något.

Inte Equimax förrän till hösten. Ett rent ivermektin-medel går bra, om han ens behöver avmaskas då.

Bandmask syns sällan i träckprov.
Om du nu vet att den har haft sdn- avmaska.

ok, han blev avmaskad med equimax igår så det är redan gjort :)

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
975
Senast: Fiorano
·
Hästvård En vän ska bli medryttare på en häst som hostar första halva varvet i trav, ca 4-5 gånger. Enligt ägaren slutar hästen med detta när han...
Svar
3
· Visningar
1 158
Senast: Sirap
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 192
Senast: zarmino
·
Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 292

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka