Häst som går upp i vikt ist för ner...

Sv: Häst som går upp i vikt ist för ner...

Om du dragit ner höt så är det ju inte så konstigt om hon äter mer halm = mycket energi men inget protein, och tjockare häst.

Om hon ändå stoppar i sig så mycket halm skulle jag skippa höt helt och ge lusern + något mer proteinrikt inne, bara för att få in protein i foderstaten också. Grovfoder får hon ju så det räcker i hagen (halmen).

Hm, det är värt ett försök. Om inte jag kan jaga upp henne lär ju alla andra 9 hästar få fnatt och springa omkring:D Gu vad jag ska jaga hästar imorn:devil:

Madick: Hon äter inte så mycket halm som man kan tro. Ingen av våra hästar äter halmen utan den ligger mest där och ibland så går dom och pillar i den.
Men hon kan ju inte bara få lucern inne? Då kommer ju hennes mage bli helt kaput.

Jag tror hon äter mer halm än du räknar med. Hur många timmar står de inne? Vad har hon för underlag i boxen?

Hm, det är värt ett försök. Om inte jag kan jaga upp henne lär ju alla andra 9 hästar få fnatt och springa omkring:D Gu vad jag ska jaga hästar imorn:devil:

Ja gör det du! ;)
Men jag trodde inte att hon hade hagkompisar? :confused:

Men hon kan ju inte bara få lucern inne? Då kommer ju hennes mage bli helt kaput.

Hmm... jag tycker nog att förslaget om att ge henne lusern + halm kanske vore nåt att fundera över...
Om du ger lusern HACK får hon ju nåt att tugga och pilla med - det blir ju som hackat hö. Du skulle kunna pröva!
I hagen bara halm.
Lusern ÄR grovfoder också så magen borde inte paja av det, serru! ;)

Madick skrev:
Jag tror hon äter mer halm än du räknar med. Hur många timmar står de inne? Vad har hon för underlag i boxen?

Hon står på spån och inne är dom allt från 8-12 timmar.

milly skrev:
Ja gör det du! ;)
Men jag trodde inte att hon hade hagkompisar? :confused:

Jodå, men hon leker inte med dom. Hon står och surar i sitt hörn av hagen.

milly skrev:
Hmm... jag tycker nog att förslaget om att ge henne lusern + halm kanske vore nåt att fundera över...
Om du ger lusern HACK får hon ju nåt att tugga och pilla med - det blir ju som hackat hö. Du skulle kunna pröva!
I hagen bara halm.

Hmm, men bara halm i hagen... *funderar* då får jag ställa henne själv i paddocken isf.

Men nu måste jag se om jag har fattat allt rätt... I hagen bara halm och på natten bara lucern? Hur mycket lucern ungefär?

milly skrev:
Lusern ÄR grovfoder också så magen borde inte paja av det, serru! ;)

Jo, det vet jag;) Men jag tänkte som så att om hon bara får lucern äter hon väl kanske upp det snabbare än om hon skulle fått hö. Och då får hon ju stå jätte många timmar utan mat (om jag har uppfattat rätt att hon inte ska få halm inne?)

Men jag måste bara säga att jag är jätte glad att ni tar er tid och försöker hjälpa mig:) Det kan inte alltid vara lätt och få mig att fatta:o

FATTAR gör du väl ;) men frågan är ju hur du ska lösa problemet... finsn ju många frågetecken att klura på för dig. Det är ju lätt för oss att ge en massa råd men det är ju DU som ska följa dem. :smirk:

Jaja... vad gällde halmen och lusernet. Ja tanken var väl att hon bara kunde äta halm i hagen och lusern inne på natten. Men kanske kunde du blanda LITE halm med lsuernet till natten?
Det går ju att fixa lösningar...
Men däremot så kanske det blir svårare i hagen eftersom de andra får ju hö också?

Hmm, svårt det här. Kanske skulle du inrikta dig mest på att få igång damen lite mera? Som jag sa - busa med henne lite i hagen varje dag. En längre stund eller flera kortare studner... Bara hon blir mer aktiv än hon är nu!

Du kan ju tömköra henne det är kul. För lite protein= musklerna försvinner. Inga muskler i ryggen gör att buken hänger. Muskler behövs för att hålla upp tarmarna, magen typ. Står hon så mycket stilla så kanske du bör kolla om hon har ont? Hovarna?
Hon ser tjock ut om bakbenen särskilt vänster bak på bilden...är hon det?

Senast ändrad av en moderator:

Skulle kunna fixa så hon bara får halm i hagen genom att lägga ut för få hö högar:devil:

Jag ska försöka få henne mer aktiv! Har redan en plan att följa, men då måste den jäkla snön försvinna bara! Men idag busade vi lite i "paddocken":p

Tack för hjälpen i alla fall! Ska nog gå att få ner henne i vikt också. Är verkligen motiverad nu:)

_moa_ skrev:
Skulle kunna fixa så hon bara får halm i hagen genom att lägga ut för få hö högar:devil:

Jag ska försöka få henne mer aktiv! Har redan en plan att följa, men då måste den jäkla snön försvinna bara! Men idag busade vi lite i "paddocken":p

Tack för hjälpen i alla fall! Ska nog gå att få ner henne i vikt också. Är verkligen motiverad nu:)

Då ska ni ha buskul framöver...lycka till!!

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 597
Senast: Shaggy
·
Hästvård Jag har en liten islandshäst som verkar omöjlig att få upp i vikt just nu. Enligt analys borde hon behöva 7kg hö och lite extra protein...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
5 845
Senast: Kalkon87
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 835
Senast: Twihard
·
Träning Jag bytte stall för ett par veckor sedan och i det nya stallet så får hästarna vatten via vattenkopp när de är ute. Min häst har aldrig...
Svar
9
· Visningar
1 072

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Scenföreställningar

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Hjälp att välja ras