Häst som frustar...

Anna-KarinO

Trådstartare
Hittar ingen tråd som jag tycker passar in så startar en ny om mitt konstiga lilla problem..
Jag har börjat få problem med att min häst frustar hela tiden när vi travar. Det kanske inte låter som något stort problem men varje gång han gör de måste han dra ner huvudet för att kunna frusta ordentligt. Vi tappar då takt och koncentration vilket är irriterande.
Någon som vet varför de plötsligt börjar frusta mycket och hur man bäst kan hantera det? Han håller precis på att sättas igång från lite skador så det är väldigt mycket energi inom honom. Jag har testat olika bett, träns sadlar men märker ingen skillnad. Jag upplever att han inte frustar lika mycket när jag tömkör honom.
 
Sv: Häst som frustar...

Har du nosgrimma på tränsen?

Min häst frustar precis som din..konstant och det är jätte irriterande som sagt när man ska rida, dock gör han bara detta med hackamore.. dvs när han får tryck över nosryggen.

Funderade på om de kan va så att din häst e känslig mot detta med och till o med reagerar med vanlig nosgrimma på vanligt träns?

Kan ju vara värt ta bort nosgrimman o se om de fortgår iallefall.

de va de enda tips jag hade :)

Hoppas det löser sig för vet hur irriterande det är :devil:
 
Sv: Häst som frustar...

Att hästen frustar kan beror på flera saker..
Antingen att den kommer igång med ryggmusklerna på rätt sätt eller att den är irriterad i lungorna eller luftvägarna.

Min häst frustar alltid ett par gånger när jag rider fram och jag ser det endast som en positiv sak :)
 
Sv: Häst som frustar...

Svarar er båda :)
Tidigare har han liksom din häst doleron bara frustat någon gång i början av passet vilket jag också sett som positivt.. Men nu håller han fortfarande på (kanske 2-3ggr per varv) även till slutet av passet. Har också funderat på om de kan vara luftvägarna men då borde kan ha samma problem när vi tömkör, eller?

Har haft nosgrimma väldigt löst nu men ska nog testa att ta av den helt för att se om de blir bättre. :)
 
Sv: Häst som frustar...

Nja belastningen på hästens kropp blir ju inte samma när man tömkör som när man rider, hade jag varit du hade jag kollat upp hästen ordentligt. Hoppas du hittar anledningen
 
Sv: Häst som frustar...

Min ponny hade en kortare period förra våren då hon hostade och frustade otroligt mycke tunder hela ridpasset. Gick knappt att börja trava utan att hon hostade. Då fick hon stå och ta de tlugnt ett tag så gick det över. Hon brukar alltid frusta någon gång i början när man travar/galopperar i vnaliga fall, men aldrig som hon gjorde då. Får se om jag klarar mig utan hostan denna vår, veterinär sa att det kunde vara någon infektion eller pollen/allergi eller att hon är känslig för ngt.
 
Sv: Häst som frustar...

Det kanske inte låter som något stort problem men varje gång han gör de måste ? han dra ner huvudet för att kunna frusta ordentligt. Vi tappar då takt och koncentration vilket är irriterande.
Någon som vet varför de plötsligt börjar frusta mycket och hur man bäst kan hantera det? Han håller precis på att sättas igång från lite skador så det är väldigt mycket energi inom honom.

Det kan också vara så att det är jobbigt att jobba och att frusta är ett sätt att komma undan jobb. Hästar som är lite smarta lär sig detta. Om dom bara drar tyglarna ur handen så blir man tillsagd, men när man frustar så kan man få hur mycket tygel man vill :idea:

Att det inte händer när du tömkör kan bero på antingen att du kör genom ringarna och blir starkare, han vet att det inte är lönt att dra sig ur, han testar inte. Eller att han inte jobbar lika mycket där och känner ett behov av att dra sig ur.

Har haft hästar som kört med detta knep tidigare iaf. Det är okej att frusta ja, under uppvärmningen toppn, då är det också långa tyglar och dom kan frusta ut ordentligt, men efter uppvärmningen så ska dom inte behöva frusta ut mera spänningar, då ska den processen vara klar och då är det dags för jobb och då tolereras det inte att man drar tyglarna ur näven, så enkelt är det. Gör dom det så driver jag på så att dom får en skjuts upp och fram igen. Tar 2-3 gånger innan dom inser att det inte är lönt. Som sagt ett knep framtagna av smarta hästar med snälla ryttare (inte sjuka hästar).
 
Sv: Häst som frustar...

Det som du skriver är något jag funderat på mycket, speciellt när det är lite jobbigare eller tråkigare övningar som det frustas mest under..

Testade igår när jag red att rida utan nosgrimma men med ett aningens skarpare bett. Upplever att han inte frustade lika mycket, kanske för att det var svårare för honom att dra ner huvudet med det bettet?

Jag vill inte stoppa honom från att frusta om det är något som han behöver göra men om det är ett dumt knep så är det nog bäst att få stopp på det innan det blir helt befäst..
 
Sv: Häst som frustar...

Jag har läst någon stans om varför hästar frustar. Antingen är det när dom går och betar och liksom "känner" av gräset.
Det andra är att dom trivs.

Min pålle frustar oxå och då speciellt efter en sträcka med trav/tölt. Men då släpper man ju efter på tyglarna. Så jag kan förstå din irritation när hästen frustar så mycket när du rider. För som du säger, man tappar kontakten då.
 
Sv: Häst som frustar...

Så jag kanske helt enkelt ska vara glad för att min häst kanske tycker det är fantastiskt kul att sättas igång igen? :)
 
Sv: Häst som frustar...

Kan mycket väl vara så. Som sagt, frusta ur sig får dom gärna göra i framridningen, när det är långa tyglar, men när du kortar tyglarna så får han inte drar dom ur näven på dig... ett diplomatiskt sätt att ge fingret : P
 
Sv: Häst som frustar...

Min tränare säger alltid att det är bra att de frustar ur sej när man börjar trava/galoppera. För när de har gjort det börjar de slappna av och kommer bättre till arbete och 'börjar andas'.
Min frustar MYCKET, i traven först, sen även när man börjar galoppera. Jag berömmer alltid frustandet därför:p och låter honom frusta ur och låta honom vara lite den stunden, fortsätter att arbeta men kräver inga rörelser utan vi jobbar på i en bra form framåt till han är klar bara.


Ibland får han svåra frustningsproblem om något kittlar honom på nosen, då ger han sej inte föränn man tar bort det. Tex remontnosgrimma som änu inte är åtspänd, eller en engelsk nosgrimma med snokrem och snokremmen hänger och kittlar honom på näsborrarna, han kan därför inte heller ha nosludd, funkar knappt ens på en grimma som sitter i en bra höjd..... :D
 

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
519
Senast: MiniLi
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
539
Hästhantering Hej, jag har en haflinger valack på tre år! Han har börjat explodera mer och mer de senaste ca 6 månaderna (innan var det inte alls...
Svar
8
· Visningar
1 841
Senast: sorbifolia
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 654
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp