Häst som fiser mycket

Sv: Häst som fiser mycket

Vanlig bakjäst fungerar också, antar att det är liiite billigare.

Min häst fiser mycket om hon äter (för) mkt gräs. När hon gör det drar jag ner på betet.

Tänkte också på Bio Premium men tänkte avvakta lite för att se hur han reagerar på den första kuren.

Nu stjäl jag tråden lite. ;-)

Hur vet man hur mycket jäst man ska ge? Jag skulle vilja stabilisera magen lite. Hon har tävlats och sedan fått gå på bete ett par veckor och jag tycker hon fått en stor mage utan att vara fet för övrigt så jag tror att hon mest är full av luft/gas.
Hon är en quarter och av ponnymått kan man säga. Någon annan skrev att de gav sin ponny 1 paket på morgonen och ett halvt paket på kvällen. Hon är lite kinkig med nya saker att äta så jag måste nog börja med lite för att se om hon ens äter det.

När det gäller TS häst så är det säkert så att han får i sig något som blir kvar lite för länge i mag/tarm systemet och därför ruttnar lite och då avger gaser.

Hur vet man hur mycket jäst man ska ge?

När det gäller TS häst så är det säkert så att han får i sig något som blir kvar lite för länge i mag/tarm systemet och därför ruttnar lite och då avger gaser.

Det räcker med ett kvarts paket om dagen.

Det fungerar inte så att man kan säga att fodret ruttnar i magen. Det ska brytas ner av hästens egna enzymer men också av mikroorganismer. Det ska ske en jäsning i grovtarmen, det är genom denna jäsningsom hästen kan utnyttja energin i gräsets fibrer. Men om det kommer för mkt av vissa fibrer till grovtarmen kan tarmfloran rubbas, då jäser det extra mkt i tarmen och då bildas extra mkt gas.
enkelt förklarat

Liknande trådar

Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 207
Senast: Kilauea
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
981
Senast: Fiorano
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
7 093
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
15 117
Senast: Johanna1988
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka