Häst som fiser mycket

keramin

Trådstartare
Jag har skaffat mig en förvuxen ponny på 16 år. Har haft honom lite mer än två månader och under denna tid har jag märkt att han fiser extremt mycket. Jag har tidigare haft ett antal halvblod och de har släppt sig vad jag tycker är normalt. Den här gör det ofta och länge, så att alla andra också reagerar. Nu går han på ogödslat litet bete på dagarna och är inne på natten. Tidigare åt han hösilage och lite krafft.

Någon av er som känner igen detta och vet om man kan göra något åt saken eller om det helt enkelt är hans natur? Kan det vara risk för kolik t ex?

Sv: Häst som fiser mycket

Vi hade en ridskoleponny som också var en riktig prutt-häst. Frisk som en nötkärna de 6 år hon stod på ridskolan i alla fall.

Har delat stall med en häst som pruttade något extremt (och hade gjort så senaste 24 åren), var i övrigt en mkt välmående 28-åring. Tandläkaren påpekade att han hade djupa tandfickor där det låg mat och ruttnade och att den fermenterade maten kunde vara en orsak till gaserna

Ja det kan vara risk för kolik. Börja ge hästen vanlig bakjäst, en paket om dagen och se om det blir bättre. Bakjästen hjälper tarmen att bygga upp och behålla en bra balans.
Min häst fiser väldigt mycket av klöver. Hon har även fått bajsvatten om det har varit mycket och vi har kommit fram till att hon tål inga baljväxter alls. Det kan vara sådant som spelar in också och då måste man ju undvika det hästen inte tål.

Tack för era svar, det kan alltså vara både bra och dåligt. Får väl se om det visar sig statistiskt luta åt något håll om jag får fler svar.

Det är inte bra att de fiser mycket, det tyder på en störning i magen/tarmen. Visst de kanske inte är döende men man vet ju själv hur det är att ha en orolig mage...

Jag håller med Tiny... o fjord....
Min ponny har lagt av långa fisar och verkligen pruttat.
Men sen jag började ge bakjäst så är hon jättebra i magen och fiser inte nämnvärt längre. Jag kan tänka mig att hon har haft problem med tarmarna. För 2 år sedan fick hon fång, så något har ju inte varit bra med henne.
Jag ger 1pkt morgon 1/2 pkt kväll det har jag hållit på med sen hon fick fång.
Eftersom det funkar för henne så vill jag inte sluta med det.

Tack för tipsen om jäst. Hur ger man det? Tänker att det inte kan vara så gott för hästen så det måste kanske mutas in med något?

Antingen smular man sönder det o blandar i fodret eller så ger man det direkt ur handen, de flesta verkar gilla det.

Jag började blanda ut 1/4 paket i lite vatten blandade med ex morotsbitar.
Nu tar jag sockerfri betfor Speedi Beet 1/2 dl torr som jag blöter upp och blandar i 1 pkt jäst med mineraler. Det äts utan problem. Ena hästen stoppa in hela pkt med papper o mumsa på (fick dra ut det).

Kommer att tänka på att jag läst någonstans (har glömt var:crazy:) men det handlade om att om magen var i olag så hördes det ett ljudligt pruttande men om fisarna var "ljudlösa" tydde det på en normal mage. :laugh:

För övrigt tror jag att allt gräset, speciellt före midsommar, är orsaken. Går nog över av sig självt så småningom. Men ett tips kan ju vara att ge fil som stabiliserar tarmfloran. Och naturligtvis jäst.

För många årsen när jag gick på ridskola hade vi en fisponny. Den fick kolik antal ggr. Vet ej vad som hände med den efter.

Vill bara tala om för er alla som har kommit med råd att jag var på veterinärstationen och köpte en spruta Pro-Premium som jag gav i sex dagar. Innan behandling fes han länge och ljudligt 6 - 8 gånger på en timme, under skötsel och ridning. Nu blir det max 2 st under samma tid och jag är jättenöjd :)

Jag tror som flera att det kan tyda på en rubbad balans i magen. Det jag har lärt mig är att tänka på att ge mycket grovfoder, gärna betfor (Kwikbeet om du inte vill ha socker) och vara mycket försiktig vid foderbyten. Även från/till bete också. Jäst har jag aldrig provat men har hört mycket gott om det. Med en bra och uträknad foderstat samt noga foderbyten tror jag att dom flesta hästar klarar sig riktigt bra. Men om inte kan det vara en idé att prova t.ex. jäst. Som någon annan sa tyckte jag att det inte lät helt tokigt var att en god munhälsa är viktig. Det var det jag tänkte på i alla fall :)

Hade en som fes mycket, han mådde bra när han fick linfröolja, det hjälpte magen så han fick det året om.

Du verkar ha hittat en bra lösning alldeles på egen hand:)
Ett tips är att även höra med veterinären om det också kan vara idé att ge låg dos av Bio-Premium i granulatform för att bibehålla mag/tarmbalansen.

Liknande trådar

Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 207
Senast: Kilauea
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
981
Senast: Fiorano
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
7 093
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
15 117
Senast: Johanna1988
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka