Häst som får socker/stärkelse trots att ägaren sagt nej..

H

Heman_Hunter

Vet ej om jag lagt denna tråd rätt, om inte får moderator gärna flytta den.

Har en häst som blir dålig i magen av socker och som ej heller bör äta stärkelse. Står inackorderad i ett större stall, där han står i en stalldel med ca 16 hästar.
Har sedan innan flytten dit sagt att han är socker/stärkelse känslig, inga problem.
I stallhyran ingår silage samt kraftfoder i form av färdigfoder(pellets).
Han äter i dagsläget enbart silage, då han inte går jättehårt samt att han har lite extra kilon att bli av med, klarar sig mkt bra på detta.

Men nu är det så att när hästarna tas in går de in själva, (delade hagar går ca 5 i varje hage) varpå han oftast kommer in näst sist/sist.
Han har inga som helst problem med att hitta hem, men han vänder gärna och går ut ur boxen igen då han inte får någon kraft.
Detta ser de som sköter insläppen som ett problem (vilket jag förstår till viss del, ja) så de ger han av pelletsen, som innehåller både socker samt stärkelse, vilket då resulterar i en häst som blir lös i magen. Jag har tagit upp detta flertalet gånger, står även att han absolut inte får äta kraft på boxen, men ingen större ändring.

Bör väl även tillägga att jag har fixat så att det alltid finns morötter på boxen att lägga in vid insläpp så att han alltid har, samt att jag alltid lägger in det själv då jag är där innan insläpp. Har då givetvis även sagt samt satt upp lapp om att morötterna är till för insläppet istället för kraft.
Men fortfarande får han av pelletsen?!

VAD bör jag göra? Trivs oerhört bra i stallet, allt jag söker hos en stallplats finns, men nu är det ju detta lilla problem som jag ser som ett stort då han blir dålig i magen. Vill inte att han ska må dåligt pga att de inte kan acceptera att han inte tål deras kraftfoder...

Sv: Häst som får socker/stärkelse trots att ägaren sagt nej..

Kan du inte försöka dra ihop ett stallmöte där du verkligen får förklarat anledningen till varför din häst inte ska äta av kraften?

En del männskor är så egocentriska att man måste göra det klarare än klarast för att få dom att förstå. Tyvärr.

Glömde säga att det är ett Helinackorderings stall jag står i, så det är endast 3 st som tar in dem, å det är samma personer som ger trots att jag flertalet gånger har påpekat för dom att han blir dålig av det, och det enda jag har fått i motkommentar var mer eller mindre; blir han dålig av så lite?! då ca 0,25kg..

Har fått uppfattningen av att de tycker att det är så mycket jobbigare att ta en näve morötter från boxdörren än att ta kraft ur hinken de går runt med.

Jag hade samlat dem, förklarat en gång till hur viktigt det faktiskt är, och sagt att om de inte kan acceptera det så måste jag tyvärr säga upp boxplatsen. För om de inte kan fixa en sån enkel och viktig grej, när du dessutom fixat morötter, så skulle jag inte kunna lita på dem i övrigt heller.

Det låter ju som den är van att få i krubban:confused: o om den går in sist är det väl bara att stänga dörren,.
Krubbskrammel a 5 bitar torde den tåla om den tål morötter.
Den har väl hö i boxen eller???

du får väl prata med Chefen!

Det är ju verkligen ett problem att de ger hästen foder som du sagt ifrån om. Det är INTE ok! Tänk om han vore fånghäst. Hade de gjort samma sak då kan man undra.

Däremot så håller jag i grunden med om att det verkar lite märkligt att han inte tål en näve pellets men däremot tål flertalet morötter. Men säger du att det är så, så ska de ju respektera det.

Personligen skulle jag, då du inte vill ge honom socker eller stärkelse, heller inte vilja ge morötter. Då han uppenbarligen behöver något i krubban för att inte gå ut igen (vilket också är en rutin jag inte skulle kunna förlika mig med) så skulle jag köpa melassfria lucernpellets (tex Vitafor/Kvarnbyfoder) som han kan få ett par nävar av vid insläpp.

Då blir både häst och stallpersonal nöjda och du slipper oroa dig för hästen.

Det är illa att inte personalen respekterar en ägares önskemål, men samtidigt så skulle jag om jag var personal undra varför hästen inte kan äta ngr dl pellets om den kan äta en näve morötter som inte alls är lämpligt till en socker -och stärkelsekänslig häst.
Det kan i sig ge lös avföring och reaktioner på annat vis.

Problemet vore ju enkelt löst genom att istället köpa in en pellets som ligger väldigt lågt i både socker och stärkelse så får hästen va den tål och personlen kan ta det enkelt ur hinken.

Svarar alla här

Det är bla chefen som fodrar med pelletsen, så där har jag redan försökt.

Han har givetvis silage i boxen när han kommer in, och han har inte fått någon kraft i krubban vid insläpp, på ett antal år, och han har även i stallet innan detta haft "löst insläpp" och där var det aldrig några problem med att acceptera det, vare sig från hans håll eller stallskötarens, eller att han gick ur boxen innan de hann stänga.
Så jag har en känsla av att de har gett han pellets "för att" och att han då lärt sig att de ger krubbskrammel vid insläpp. Och nu när vi sagt ifrån och de inte gav så gick han ut ur boxen igen för att de då "glömt" ge han.

Det är inga problem med morötterna, (de är delade, så kanske får ca 2 st om dagen) så länge han inte får flera kilo, då reagerar han även på dom.
Sen är det inte en näve pellets han får utan ca 0.25 kg

Har haft funderingar på att gå över till lusernpellets istället för morötter, mest pga av att det är lättare att förvara och för att utesluta sockret "totalt"
Har tidigare gett han dangrönts, vilket funkat bra.

Jag har inga direkta råd att ge, men hoppas att jag får "sno" lite av de idéer och tips du får. Jag har nämligen EXAKT samma problem som du har. Har försökt prata med dem som sköter intag (ägarna/anställda) men får ingen vidare reaktion. Problemet är att jag inte är där vid intag och kan "övervaka"
Dem är 6 hästar sammanlagt i hans hage och han kommer tydligen in bland dem sista och är den enda hästen som inte äter kraft, undrar då hur svårt det kan vara att stänga boxdörren på en gång. Jag som du har även en påse morötter på boxen som är delade i småslantar just för att han inte ska få för mycket socker men att det ska ändå finnas krubbskrammel.
Ett ytterligare problem är att dem inte vill fodra med något som inte ingår i hyran, dvs det är deras kraft som gäller, vill du inte ha det får du fodra din egna häst. Har i dagsläget inte möjligheten att flytta..

Givetvis ska inte någon på eget bevåg ge hästen annan mat än den ska ha enligt foderstaten. Det känns ganska basic... Gör som någon annan skrev, samla ihop dem som fodrar och förklara (över)tydligt varför din häst inte ska ha de andras pellets.

Och visst kan du köpa någon annan fodervariant att ge istället för morötter. Någon som den tål 2,5 hekto av...

Kalla till stallmöte, sätt ner foten och förklara för dem precis hur det ligger till och varför din häst inte kan äta kraftfoder. Vissa måste man banka in informationen i, men med lite tur går det in då i alla fall.

om de inte lyssnar på att hästen är känslig för socker och stärkelse, så kan du göra det mer lättare för dem att sluta ge av kraften genom att ta bort kraftfodret från stall hyran och köpa in eget. då borde åtminstone chefen vara noga med att inte ge din häst gratis kraft.
sätt en hink(med lock) med ngn dl lucern pellets utanför boxen som dom kan ge av vid insläpp, och då bara en 2-3 dl. är du i stallet varje dag så kan du ju mäta upp inför nästa insläpp så det bara är för dem att slänga in det till hästen om dom tvunget vill ge hästen ngt för att den ska stanna kvar i boxen en minut längre.

innehåller inte morötter mycket stärkelse förresten? jag är känslig för stärkelse och kan t ex inte skala potatis utan att få illröda händer :/ morötter reagerat jag på när jag ta i också, lika så betfor.

Jag struntar i varför han inte får äta av kraftfodret. Har du som hästägare sagt nej till kraftfoder så har du faktiskt tagit ett beslut som ska respekteras.
Ta ner krubban om det är möjligt. Är det inte möjligt att ta ner krubban så fyll den med ex spån, halm eller vatten så att den inte går att använda till kraftfoder. De morötter du vill att han ska ha kan läggas i höet eller på golvet.
Envisas de fortfarande med att ge din häst kraftfoder så fråga de som tar in om de vill att du ger deras hästar diverse kraftfoder eller tillskott. Bara för att få dem att förstå att din häst inte ska ha kraftfoder.
Samla till möte, så som andra föreslagit, så fort som möjligt. De måste respektera din foderstat.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 117
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 568
Senast: mars
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 316
Senast: Freazer
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 910
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Göra i Danmark
  • Adventskalendertråden 2024