Häst som får "ryck" (långt)

Sv: Häst som får "ryck" (långt)

min va oxå skadad i hasen... jobbigaste stället eftersom det inte går å stödlinda eller nåt..... fast min hade skadat ligamentet + sprängt sönder benet på nåt underligt sätt på dåde ut och insidan av hase (dessa lösa benbitar va dock inget farligt men ädnå)
ja det värsta är nog nästan när dom själva inte har ont längre och inte förstår varför i hela friden dom inte får gå fortare än skritt :crazy:
men fortsätter hon så så skulle jag nog kört på det lugnande tills benet va såpass att det inte va heeeela världen OM hon skulle få för sig å bralla lite ;)
eller alternativt om man orkar ha sinnesnärvaro och beredskap nog att hela tiden vara på sin vakt (skitsvårt iom att det kan bli motsatt verkan iom att hästen kanske känner det som att ryttaren är spänd vilket kan innebära fara....) men att man då använder sig av sargen i manegen som broms.... för det är ju lättare att göra det utan att tappa balans om man är beredd på det ;)

Jag tror att hon hade överskottsenergi.
Dock får det inte bli farligt!

Det verkar som att ni ridit henne några gånger tidigare efter skadan och det har gått bra.

Sen hände det här med rodeoturen.

Bara för att det har hänt en gång behöver det inte hända igen.
Tidiagre gick det ju bra.

Vet att det kan vara svårt med en brallig konvalicent häst.
Men var försiktig med lugnande.

En vet. kan väll inte mena att ni ska använda det en längre tid. :crazy:
Hur långt tid är det kvar innan skadan är hyfsat läkt och tillåter spring och bus?

Det va bland det mest korkade jag hört på länge, ge lugnande för att kunna rida!!! :mad: Vad tänker dagens "hästmänniskor" på? För jävligt rent ut sagt. Kommer hästen lös med lugnande i kroppen lär den definitivt inte känna om den vrickar sig eller gör något annat, hade du ridit hos mig hade du åkt ut så det bara small om det!

Det är bara tills återbesöket om två veckor som hon ska få ha lugnande...

BJÖRKIS: Har du läst hela tråden? Jag gör det inte för min skull. Jag gör det för hennes skull. Och den verkar i 1½ timma och efter ridturen får hon stå i boxen tills det slutat verka. Oftast rider jag på kvällen så hon står inne sen ändå hela natten...
Och visst, bli förbannad! Men jag blir så j---a arg när man skäller ut mig utan att veta allt fakta. Jag gav henne lugnande först och främst för att hon inte skulle skada sig igen, sen var jag fortfarande chockad efter gårdagens ridpass och kände att det var bra för min skull också.

LillaMy84: Mmm, det är jättejobbigt när de skadar hasen!

Ferrari skrev:
...
Red pållen idag, gav henne lugnande eftersom jag fortfarande var lite skakis efter gårdagen.

Förlåt :bow:

Formulerade mig fel.

Gav henne lugnande för att hennes skada inte skulle gå upp igen. (och dels för att jag fortfarande var lite skakis efter gårdagen så att jag hade nog inte kunnat kontrollera henne ifall hon hade gått igång igen.) Men det var inte så att jag tänkte på mig själv när jag gjorde det.

:crazy:

Hej Ferrari!
Läste om din häst och blev lite själv påmind om en häst som jag skulle rida in på nytt.
Han hade stått i en hage i 3 år innan jag kom till stallet och fick i uppgift att rida in honom. Att leda in honom första gången var en mardröm, mina händer var ljus röda av blod så som han hade dragit och rusat iväg med mig. Sen började den långa träningen med longering och markövningar i en hage. Han blev till världens gossegris och jättesnäll att leda och handskas med.
De första gångerna jag klängde och satt på honom i hagen var han ursnäll... MEN sen när jag väl börjat rida honom ordentligt fick han flipp. Det tog minst 5min för mig att komma upp på honom och så fort jag satt på så for han iväg i bockspång och höll på att krasha i alla sakerna som stod på gården. När jag sen var ute på banan så blev han kolugn igen, men efter ett tag (särskillt i ett hörn) så får han också flipp och skenar iväg.
I början trodde man det skulle gå över, men jag mådde dåligare och dåligare att åka till stallet. Han hade till och med blivit en djävul o boxen och jag vet inte hur många gånger som jag gick runt med svarta/blåa tår.

Till sist fick jag nog (vi viste att han inte hade någon skada) så jag och min kompis ägnade oss en vecka åt bara honom. Hon höll honom medan jag satt upp m.m. hon gick med longeringslina när jag red förbi hörnet så han inte kunde skena iväg. han kom ju bara runt på en volt då man snabbt fick ner honom. Vi pysslade och tränade massor med arbete från marken med hnom i en hage och så fort som han var duktig så fick han belöning i form av klappar. Och nu är han en rätt lugn häst igen (han är ju ung så vist är han sprallig, men han använder inte sprallet MOT mig!)

Jag tror din häst verkligen har fått överskottsenergi. Och om hon har varit skadad så är det inte så klokt att värken löshopppa eller longera henne. Jag tror inte hon ville kasta av dig med flit, utan hon tyckte det bara var så roligt att komma ut och röra på sig igen efter 1mån vilad. Även om hon är jobbig att leda så tror jag det är det enda rätta. Ta in henne i ridhuset, kanske vi kan skära av det till halva? Led henne i träns och longeringslina med kedja fäst i en triangel. Träna att göra många halter med att säg ett komando och stanna. Stannar hon inte så ryk till i henne nät eller hårt (beroende på om hon stannar eller inte) Du kan även ha med en kort piska och peta med henne på bogen. Sen backar du henne till där du stannade och gör om det till hon stannar då du vill stannar. Gör övningar där hon får tänka iställer för att fundera på vilket bus hon ska göra. Lägg ut bommar som hon kan gå över, imellan, backa igen m.m.
Det är jobbigt i början med hästar som har energi så det räker till 10 hästar, men gör du det varje dag så kommer hon snart lugna ner sig lite och ni kommer få en bättre kontakt när hon lyder dig.
Kanske ni kan minska maten lite, får hon havre så minska ner den ordentligt och ger henne mer hö!

Hoppas det går bra. Det är adlrig kul att gillar hästar men att man ska känna obehag för att vara med dom.
/Annelie ;)

:bow: TACK! :bow:

Jag och ägaren har bestämt oss för att dra ner på havren och jag tror framförallt att jag ska leda henne så som du har sagt nu ett tag så får ägaren sköta ridningen.

Ska rida imorgon för ägaren! :smirk: Ägaren berättade för mig att hästen hade varit otroligt studsig denna vecka. Men hon hade ju höjt havren för att hon började jobbas igen så det är troligen där skon klämmer. :D

Känns ju skönt att vi har kommit fram till en orsak varför!

Tack för att du svarade. Du är den enda som svarat på min fråga.

Det var så lite så!
Vad kul att ni har kommigt fram till vad ni ska göra! :)
Jag hoppas att det går vägen. Lycka till

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 504
Ridning Jag har hamnat i en otroligt jobbigt sits och vet inte vad jag ska göra. Jag är en ganska erfaren ryttare (dock hobbynivå) som ridit...
2
Svar
34
· Visningar
7 548
Senast: akleja
·
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
16 562
Kropp & Själ Långt men tacksam om någon orkar läsa.. Jag har haft mer eller mindre ständiga problem med ryggont sen en ridolycka 1999. Värken har...
2
Svar
31
· Visningar
5 361
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar