Häst som en går att binda upp...

Ämelie

Trådstartare
Känns som jag provat allt!

Hästen får panik när hon känner att hon sitter fast. Har fått kasta ett x-antal grimmor och grimskaft.
Hästen har rammlat omkull när hon inte tagit sig loss. Hon kastar sig och stegrar tills hon rammlar omkull eller tar sig loss.

Har provat att bara binda henne som vanligt = någonting går sönder och hon tar sig loss
Har provat att sätta fast henne så att hon inte kommer loss= hon rammlar omkull och har skadat sig
Har testat olika typer av gummirep/slang = tillslut så tar hon sig ändå loss och saker bara flyger omkring henne.

Tränar på att stå still utan att sitta fast och det går bra, men så fort hon känner att hon är fast så börjar h-vete igen!

Jag har slut på ideér på hur jag ska bära mig åt att lära henne att stå still på stallgången!

Vad ska jag ta mig till?? :confused::crazy:

Sv: Häst som en går att binda upp...

Är det inte DEN som har trasslat vid färd?

Ha den lös i gången- inte värt att sätta fast den när du VET.

Sätt sen fast den med lättutlösta knutar.

Öva mest i boxen eller på platser där det inte finns utrymme bakåt för att KUNNA kasta sig.

Hjälp den!!! När den börjar tänka bakåt- smacka- peta på den med spö- om det behövs. Vad som helst bara den går framåt istället. beröm beröm beröm- rätt betéende.

testat att binda upp henne med balsnören emellan, så att varken hon, omgivningen eller utrusningen skadas

Balsnören har jag alltid haft tidigare, men hon forsätter bara kasta sig oavsett :crazy: Har väl använt mig av balsnören i 1år ungefär...

Jo, det är nog samma häst du tänker på. Men hon går bra att transportera nu :bump::banana::bump: Även om det fortfarande behövs lite mer träning vid lastningen då hon gärna kastar sig ut när man stänger bakbomen, men det jobbar vi på!

Jag ser alltid till att försöka ha henne mot en vägg bakåt och inte så öppet framtill om det går att ställa henne på ett sådant sätt. Har inte haft tillgång till box i träningssyfte på ett par månader och kommer inte heller ha det förrän september. (hästen går på lösdrift)

Det är väl ungefär det du beskriver som jag håller på att träna på. Spö använder jag dock inte så reaktionen blir för stor (bara mer uppstressad) Men det är väl bara att fortsätta försöka...

Hellre att den tänker framåt- av spöt- än bakåt.
Om den är så rädd för spöt borde det räcka med att hålla det bakom.

skulle faktiskt träna på att leda den med ett drag i grimman o samtidigt peta på den med spöt o berömma när den gör rätt.
Att den absolut inte får gå bakåt- självmant.

Utnyttja att den blir rädd till att förändra ngt till en positiv reaktion.

använd godis!!!

Senast ändrad:

Det finns de hästa som helt enkelt inte klarar av att sitta fast. Vi har ett sådant äldre sto. Hon står blickstilla där man lämnar henne så för oss är det inga problem att aldrig binda upp.

Tidigare provade vi ha henne bunden vilket bla. resulterade i att hon drog upp en stolpe som var fastcementerad i en platta i marken...

Måste du ha henne uppbunden då?
jag skulle börja med att lära hästen att stå still.
Ja menar, vad händer om du är ute och rider och tappar nått eller av någon anledning inte kan hålla hästen mitt i skogen. Hon måste ju kunna stå still utan att vara uppbunden!

när hon står still själv, bärja med att bara typ, lägga grimmaskaftet över någon bom/staket, för att simulera en uppbindning.
samma sak i gången, dra grimmskaft genom fästena(på uppbindningsgrejerna)så att det ser ut som att hon sitter fast men är helt lös. samtidigt ska hon ju stå still av sig själv.

så skulle iaf jag göra:D Sen tar allt tid, men det vet du nog vid det här laget!

Under en första hjälpen kurs fick vi tips om hur man band upp hästen på bästa sätt. Enl instruktören var tjocka gummiband att rekommendera för hästar som lätt fick panik vid uppbindning då hästen aldrig upplevde att de satt fast. Tydligen finns det speciella uppbindningsband av gummi att köpa och dessa skulle vara extremt starka. Backar hästen blir det inte stumt utan gummibandet sviktar vilket då tydligen motverka panik, så snart hästen går framåt blir det en form av eftergift och hästen lär sig på ett milt sätt att det är bättre att stå stilla än att backa. Nu har jag personligen ingen aning lr erfarenhet om hur detta fungerar i praktiken, men det kanske finns andra som har?

Förutom nämnda tips så kan du göra en liten inhägnad som en slags box fast ute att ha hästen i nära stallet för att kunna hantera hästen. Inhägnaden kan va en del av en hage tex om en hage finns nära stallet. Man kan hägna av en del utanför stallet också på gårdsplanen.

Där kan ni stå och borsta, sadla etc och träna på att stå mm.
Då kan du gå ifrån hästen in i stallet etc också.

Som komplement till andra tips du fått så kan man också ge Bach droppar.

Du kan höra mer om Bach droppar på ex en hälsokost.
Bach droppar är örter man ger det som en möjlighet ex. för en häst att bearbeta en händelse.

Bachdroppar kan användas för att hjälpa till att ex bearbeta efter ex rädsla eller chock mm. Det finns bla rescue remedy och ex. cherry plum.

Dropparna förvaras i alkohol men man kan be att få utan alkohol.

Om hästen slitit sig och kanske blivit skrämd mm och fått in ett sånt betende och ett sån vana så kan den får hjälp att ändra det beteendet till ett bättre beteende.

Lavendel eller kamomill te i ex en bas olja för lite massage
kan va ett ytterligare komplement för att lugna en häst också.

Man måste vara försiktig med en häst som fått en sånt här beteende. Var rädd om nacke mm.

Var alltså försiktig. Träna mycket att få hästen att stå.

Jag har själv en häst som jag haft uppbunden i balsnöre länge tidigare och det gick jättebra men så vart hon rädd igen vid ett tillfälle och nu står hon lös i mini inhängnad i stället och där borstar vi etc.

Hon har fått Bachdroppar tidigare då med mycket bra resultat också. Vi har börjat med det nu igen. Det kan jag rekommenderar dig att prova som komplement till övrigt.

En fråga också har du haft en lina på varje sida om hästen eller bara en ?

Som komplement till andra tips du fått så kan man också ge Bach droppar.

Du kan höra mer om Bach droppar på ex en hälsokost.
Bach droppar är örter man ger det som en möjlighet ex. för en häst att bearbeta en händelse.

Bachdroppar kan användas för att hjälpa till att ex bearbeta efter ex rädsla eller chock mm. Det finns bla rescue remedy och ex. cherry plum.

Dropparna förvaras i alkohol men man kan be att få utan alkohol.

Om hästen slitit sig och kanske blivit skrämd mm och fått in ett sånt betende och ett sån vana så kan den får hjälp att ändra det beteendet till ett bättre beteende.
Bachflowerdroppar är bra:bow:, men om hästen har ett fysiskt problem ,tex ont i nacken pga skada efter kastat sig(inte ovanligt tyvärr) så kan själva nackskadan,dvs ömheten i nacken när grimman ger tryck..utlösa ett beteende med panik när den sitter fast.

Det fysiska problemet måste hästen alltså få hjälp med innan man behandlar det psykiska traumat.;)

Balsnören har jag alltid haft tidigare, men hon forsätter bara kasta sig oavsett :crazy: Har väl använt mig av balsnören i 1år ungefär...
Har du provat att sätta linorna i nedre ringen på grimman?
Dvs där man sätter grimskaftet när man leder hästen, istället för på sidorna på grimman?
Ibland kan det hjälpa faktiskt,fick en kunds häst att sluta kasta sig i gången genom att flytta linorna så..

Kan va bra att göra mkt ledövningar också där man lär hästen om igen att gå fram för tryck i nacken och inte kasta sig bakåt av trycket.
Det förutsätter dock att inget smärtar i nacken.

Som jag skrev har jag redan testat gummirep och gummislang för att få den effekten, men utan resultat...

Jag har provat binda henne på det viset och andra ringar som finns på grimman, men ingen skillnad...
Vi jobbar på ledarskapsövningar, har tagit hjälp av en annan i stallet som gått mycket NH kurser... Och det går bättre och bättre :)

Senast ändrad:

Hon kollades av equterapeft i början av juni och hade då inga problem med nacke eller något annat (förutom att hon är halt då, men det har ju inget med detta att göra ;) )

Lite tråkigt att höra att det faktiskt finns hästar som inte går att binda upp, men jag har inte gett upp hoppet ännu... Hon är ju bara 5år så jag hoppas att det ger mer sig när hon blir äldra iaf :p

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 294
Senast: Freazer
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 903
Senast: Svartkatt
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 051
Senast: Sel
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 343

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka