Häst som en går att binda upp...

Sv: Häst som en går att binda upp...

Har inte läst igenom tråden men misstänker att jag får många imot mig nu och att jag säger lite tvärtt imot.

Min häst (hade inte så grova problem) men va mkt irriterad på stallgången och ville mest bara där ifrån. Gick bakåt, sprang framåt, slog med framben. Men som tur är för mig fungerade det enkla att ta bort grimman och ha en halsring(bifogarbild) på honom. Jag sätter den dock ganska löst.

Men om jag va du hade jag nog provat det och sedan fäst ett balsnöre från halsringens ring till ett grimskaft.

Jag skulle aldrig ställa hästen på ett vis så den inte kan backa eller vända m.m. hästar regerar naturligt på att bli trängda. De är flyktdjur att tränga upp henne mot en väg och binda henne gör henne nog mer panikslagen.

Låt henne stå på stallgången (med möjlighet att gå fram eller backa.) ibörjan låt grimskaftet hänga rätt ner ev lägga det på hennes manke. Låt henne stå så. När det är lungt (ev. andra gången om hon står lungs lös?) ta ett till grimskaft och ha båda på detta vis. Tid vis ta ett av grimskaften hänga där de ska men knyt det inte. Kastar hon sig, så låt henne göra det och se att hon inte är fångad, gå sedan och ta tillbaka henne och ställ upp henne på samma sätt tills det är lugnt sedan häng det andra grimskaftet på samma vis på andra sidan och låt det håll apå så tills hon alltid står lugn med det. Så kan du nog försiktigt göra lätta säkerhets knutar, vi det laget försöker hon nog inte ens kasta sig och gör hon det ta bort knutarna och fortsätt jobba som förr. förr eller senare kommer det gå att knyta och då står hon ju upp bunden (men ha lite slaka grimskaft så att hon han röra sig lite fram och back utan att det tar imot).

Ta det steg för steg, ta det lungt och låt det ta lite tid. Backa om det behövs. Vist det kan ta tid men vad gör det om man kan undvika en rädd häst:laugh:

Det blev nog lite flamsigt men jag hoppas du förstår:o :)

21399718.jpg

att sätta tryck på hästen både framifrån och bakifrån vid lastning är ju jättedumt, det slutar alltid med att hästen kämpar emot ännu mer.

Bättre att bestämma sig för ett istället och då lämpligast framifrån. Lägg en lpngerlina över nosen på hästen, dra i den så det blri tryck, vänta ut hästen...

Öva även att hästen ska följa dig blixtsnabba reaktioner på när du vill att den ska gå fram och när den ska gå bakåt.

Vad yrar du om:confused: det handlar inte om lastning nu, utan att få hästen att lära sig att acceptera att sitta fast- att det inte är farligt om man betér sig rätt.
DU skriver däremot om tryck FRAMifrån.

en häst som kastar sig hämningslöst måste få utrymme att tänka framåt.

Senast ändrad:

Lite tråkigt att höra att det faktiskt finns hästar som inte går att binda upp, men jag har inte gett upp hoppet ännu... Hon är ju bara 5år så jag hoppas att det ger mer sig när hon blir äldra iaf :p

Desto större anledning att hjälpa henne att förstå- hur hon ska agera- TRÄNA- beröm!

Ser en del ungdomar som missbrukar hästen o kan lämna den i timmar fastsatt i gången- som en parkerad moppe- utan tillsyn.

Senast ändrad:

Jag har också en häst som inte kan stå bunden på stallgången. Hon kastar sig bakåt när hon känner att hon sitter fast. Från början tyckte jag det var bökigt att inte kunna binda henne men när jag lärt henne att stå stilla utan att vara uppbunden spelar det ju ingen roll, det viktigaste är ju att hon känner sig lugn och trygg. Det som fungerat bäst när det gäller att lära in detta är att konsekvent flytta tillbaka hästen, t ex tar hästen 1 steg framåt flytta den bakåt, tar den ett steg bakåt flytta den framåt. Likadant om den flyttar sig i sidled. För att kunna göra detta på ett bra sätt bör du först lära hästen gå undan för tryck.

*lånar sista*

När vi lär unghästarna att vara uppbundna så börjar vi med det när de får sin mat. De får något gott i krubban och blir samtidigt uppbundna i väggen i boxen med ett grimskaft. Då blir det ganska odrammatiskt och de assosierar att sitta fast men något positivt som att få mat.

Vi binder alltid i "rejäla" grejjor direkt och använder aldrig balsnören eller liknande. Tanken är god för man tänker att hästen inte ska skada sig om den försöker komma loss men egentligen belönar man bara ett dåligt beteende med att använda balsnören. Man talar om för hästen att om du beteer dig tillräckligt illa och bråkar så kommer du loss.
Att använda balsnören är samma princip som att gå ut men sin hund i sytråd och hur många gör det? Om hunden är tillräckligt olydig och drar i kopplet (sytråden) så kommer den loss = man belönar ett felaktigt beteende.

Mitt råd till ts är att antingen börja om helt från början och låt henne göra något annat sammtidigt så hon inte märker när du sätter fast henne. Eller strunta i att binda upp henne och ha henne lös.

Hej!

På bibblan kan du låna en bok som heter "från mina händer till dina" (tror jag) av Monty Roberts. Däri står det hur man kan jobba med hästar som inte kan stå uppbundna. Tanken är att de ska bindas högt, så att de lyfter sig själva om de drar = mindre farligt.

Jag har ingen egen erfarenhet på om det funkar - men iaf värt att kolla upp? Det verkar vettigt tycker jag, det han skriver om just detta. Men man får nog stålsätta sig lite...

Berätta gärna vad du tycker om det han skriver...

Lycka till!

gör som vanlgt som om du skulle binda fast h*n fast låt bara grimskaftet gå genom ringen i väggen alltså inte knyta fast :idea:

Jag har inte läst alla svar i tråden!

Låt INTE hästen komma loss! Bind den inte i balsnören, dåliga grimmor osv som går sönder,. då kommer hästen bara lära sig att "aha! om jag drar tillräkligt mycket kommer jag loss!"

Vi hade ett fullblod som betedde sig likanande. Hon drog och slet, kastade sig och hade världens panik! Vi provade gummiredskap, men jag har hört hemska historier om dessa...

Probelemet löstes av min tränare. han band Perla vid en bindbom, som inte kunde gå sönder, i ett rejält grimskaft och med både grimma och halsring. Och där fick hon stå, tills hon insåg att hon inte kom någonstans, och sedan var hon lugn.

Nu känns ju din situation annorlunda, eftersom din häst ramlar och skadar sig. Men jag står ändå fast vid min åsikt, att man skall binda hästen så att den inte KAN ta sig loss!

Men om nu hästen har slitit av grimmor i panik och ramlat så är det väl inte så lämpligt att binda upp. Då får man nog träna mycket och ev tex med mat och med Bachdroppar. Bom funkar inte för oss.
Ring i vägg stabilt har funkat bättre med balsnöre länge sen med grimskaft tills nyligen då hon blev rädd.

Vi lyckadesi i några år att ha henne uppbunden i balsnöre men sen
band vi henne i grimskaft. Sen blev hon tyvärr rädd igen så var det kört igen. Vi band i träd hon slet sönder grimmor tex. Nu är hon lös. Vi måste börja om helt igen eller ha henne lös.

Att hon står lugnt om hon får hö det går bra lös men annars med nån form av att binda upp ja det blir Bachdroppar mycket beröm och mycket lugn träning och hö då kanske. Nu är hon rädd för att bli uppbunden överhuvudtaget men vi klarar det mesta när hon är lös.

Halsring av någet slag skulle vi kunna se om det gör nån skillnad.

Men just nu är hon misstänksam av sig då får hon gå självmant fram till hö tex. Det beror nog på hur mycket man orkar träna hur rädd hästen är osv. men låter intressant. Det sitter ju i huvet på hästen så det borde gå att lära om. Vi får väl se om vi provar detta.

Vad gör TS har du hästen lös ??

Hm... Ja alltså jag är ingen expert på området så jag borde kanske inte skriva här alls. Men i alla fall, så gjorde vi med min gamla häst och det funkade, inte sagt att det funkar på alla :)

Så, jag lämnar över bollen till någon annan med mer kunskap :bow:

Jag fick två tankar i huvudet när jag läst denna tråd. Vet inte om något av dem kan vara till hjälp men... tja, det får du bestämma!

1. Är hästen klaustrofobisk? Alltså har hästen svårt för trånga utrymmen generellt (tänker på att hon både har svårt för att sitta fast och att vistas i transporten om jag förstått det rätt) - i så fall kan det kanske hjälpa att träna en massa på "läskiga saker" för att bygga upp hennes förtroende för dig så att hon lär sig att det matte säger att jag ska göra kan verka farligt men det ÄR det inte.

2. Om hästen inte är rädd för nya saker utan bara fått en "noja" för fastbindning så kan det kanske hjälpa att sitta "halvfast" innan man försöker sätta fast henne igen? Till exempel om man kan binda upp henne i en spilta där det finns en sådan där ring med en klump längst ned? Då kan hon ju röra sig bakåt en hel del men det tar stopp efter ett tag. Här kan man ju laborera rätt mycket också- i början kanske inte alls sätta fast henne utan bara trä en longerlina genom ringen och låta henne gå lite bakåt och fram igen etc och ge eftergift när hon går fram och hålla emot lite lagom när hon backar. Vartefter hon lärt sig det kan man börja med en lång lina med klump (inte så lång att hon kan trassla in sig dock) för att sedan gå över till kortare och kortare tills hon faktiskt sitter fast.

En annan sak som jag noterat med hästar som inte gillar att vara uppbundna är att de ofta är stressade. Tar man för vana att göra något avslappnande som att klia alla myggbett (om hästen gillar det) eller massera eller något liknande brukar de till sist förstå att det faktum att de sitter fast inte betyder att något otäckt ska hända.

Tja, det var lite tankar, hoppas att något kan vara ett uppslag! Lycka till!!!!

Jag håller med om detta men om skadan är redan skedd och man provat mycket så ja det funkade i flera år att ha balsnöre då kunde hon stå länge. Hon könde sig lugn och trygg då. Hon fick stå lös vid sadling när vi märkte att det var bättre.

En sak jag funderar på för TS

Vi hade problem med en häst vi tog över men med balsnöre och bachdroppar har det funkat bra som sagt så var hon uppbunden ett långt tag först med balsnöre sen gick vi över till grimskaft efter två år.

Mest vid sadling visade det sig att det var problem.

Så för oss var det bäst att ha hästen lös vid sadling.

Efter sadel byte och sadel gjords byte samt medecinering för hon hade ont visade det sig vi tog bla kamomilla och nux vomica homeopatiskt blev det mycket bättre. Samt med Bachdropparna det var mycket bra.

Dessvärre vart hon skrämd i grimskaft nyligen och problemet poppade upp igen. så vi får se hur vi gör nu då.

Vi kanske kollar på dom tips som finns här med Monty Roberts och halsring för nu går hon inte att binda alls just nu. Ev kanske vi kan klara det med mat med mycket tålamod. Men Bacdroppar lindrar och även kamomill.

Just nu får hon stå i miniinhängnad lös när vi hanterar borstar etc.

Jag håller i hästen i grimskaft. Vi fick tidigare låna en repgrimma och rep och då tränade jag henne på att vara lös, eller lära henne att stå still när grimskaftet är på marken och det gick frammåt. Hon lär sig fort damen, på gott och ont :p Att jag har grimskaft är helt enkelt för att hon inte ska smita ut på gårdsplanen och så jag kan be henne stå stilla när hon vill trampa runt :)

Ja, hästen är klaustofobisk. OCH stressad. Jag försöker jobba med båda sakerna. Jag upplever att hon litar ganska mycket på mig. Hon är inte speciellt rädd för nya saker. Hon är väldigt nyfiken och vill inspektera och kolla allt nytt hon ser. Hon är ingen fegis, även om hon kan vara tittig så är det sällan hon flyr från problemen.

Av allt jag läst i tråden nu så har jag iallafall kommit fram till en metod som jag ska köra på ett tag. Och det blir att stå med ett långt grimskaft/longerlina som jag kommer trä igenom uppbindnigsringen så hon kan backa en bit och sedan när hon går framåt att trycket på nacke lossnar. Detta borde fungera rätt så bra. Vi får se om det ger något resultat.

Hjälp henne med hur hon ska agera!
Smacka, peta på med spöt- gör ngt istället för att hon ska lära sig den hårda vägen- vilket hon inte verkar att ha gjort.

Det är ju det jag gör. När hon backar ber jag henne gå framåt. Varken spö eller smackningar behövs... Genom att peka mot hennes bakdel samtidigt som jag "drar" henne gramåt i repet så går hon framåt. När hon dår går fram så lättar jag trycket genom att ge efter.

Idag har det fungerar bra att binda henne, så fort hon backat så har jag lett henne framåt och tillslut stod hon lugnt en liten stund och då gick vi på en liten promenad. Sedan upprepade jag träningen och när hon stod lugnt så fick hon gå ut i hagen.

Balsnören har jag alltid haft tidigare, men hon forsätter bara kasta sig oavsett :crazy: Har väl använt mig av balsnören i 1år ungefär...

Inte roligt alls ,men OM det ska gå överhuvudtaget så är bal snören eller nåt hästen vet går sönder bäst..Det kommer att ta tid !!!Glöm allt vad bestraffning heter ,lugn och konsekvent !!bind bara upp hästen igen när den sliter sig om och om igen. Ge lite godis för varje gång hästen står,TYDLIG belöning när hästen står still ,bry dig inte om det är 5 minuter bara.OBS se till att det är lugnt omkring och att hästen känner sig trygg.Ingen ide att ensamhets träna samtidigt...

LYCKA TILL!!!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 294
Senast: Freazer
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 903
Senast: Svartkatt
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 051
Senast: Sel
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 343

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Parfym
  • Sytråden del 4
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat