Häst som en går att binda upp...

Sv: Häst som en går att binda upp...

jag har en häst som ej gick att binda upp när jag fick honom. man kunde inte ens närma sig med ett grimskaft som satt fast nånstans, han kastade sig innan man kunde sätta fast det. han har dragit upp träd och dragit av dörrar...

jag tog det helt lugnt, tog ett låångt grimskaft som jag la runt något utan att knyta fast det. sen knöt jag fast men med en tunn liten tråd emellan så det skulle gå av så fort han ryckte till. till slut kunde jag binda honom i gången på båda sidor! man fick bara vara lite försiktig så ingen hängde mot repen så att dom blev stramma, då stelnade han till.

nu är han för det mesta lös, men det är inga problem om jag skulle få för mig att binda honom.:)

så ta det bara lugnt lugnt lugnt. se till att hon aldrig hamnar i en situation där hon sitter fast och inte kan komma loss! du måste visa henne att det ej är farligt att vara uppbunden.

Jag skötte om en sån häst en gång i tiden. Först så kunde hon stå fastbunden som vanligt men efter några år så började hon kasta sig. Hon blev totalt blockerad då tills kedjan eller grimman gick sönder. vi slutade att binda upp henne utan hon fick lära sig att stå lös istället. Ibland gick det att binda henne men om det kom in fler i stallet och pratade lite högljutt eller hade för häftig rörelser så var det kört. Hon var väldigt stressad i det stallet för efter att vi flyttade henne så blev hon överlag lugnare och tillslut kunde man börja med att binda upp henne igen. Man fick dock börja försiktigt med att t.ex. bara lägga grimskaftet runt gallret i boxen så att det såg ut som att hon var fast men det var hon ju inte. Men sen var det inget problem längre utan hon gick att sätta fast som alla andra hästar nästan.

Mitt tips är att inte stressa utan låta det ta tid, kanske1-2 år om hon behöver det. jag tror att hon måste bli lugn/avstressad i huvudet innan du försöker att binda upp henne. Lär henne att stå lös (man kan ju slänga grimskaftet över halsen så blir det lite lättare att ta tag i henne om hon vill gå iväg) så länge.

Jag tror även på att börja om från början-som med fölen.
Bind upp den i boxen när det är matdags- inte i gången förrän det funkar i boxen.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 294
Senast: Freazer
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 903
Senast: Svartkatt
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 051
Senast: Sel
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 343

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka