Häst som dricker dåligt

kolblakkur

Trådstartare
En av mina ponnys dricker dåligt. Finns det några tricks för att få honom att dricka mer? Han dricker lika lite även om vattnet är uppvärmt av Thermobaren. Funderar på äppeljuice i vattnet, men han är EMS/IR så jag vet inte om jag vågar....

min häst dricker olika mycket beroende på vilken hink jag använder. hon har fått för sig att hon inte gillar en ljusblå hink som jag har, men om jag använder den svarta istället så dricker hon.
kanske testa med lite olika hinkar?

min andra häst hade en vatten kopp som hon drack ut lite grann men inte mycket, så jag hänge upp hinkar i hennes box i stället och då drack hon två fulla hinkar på en natt.

när det är vädligt varmt här och min häst inte dricker så häller jag upp ungefär 2 liter vatten och blandar det med en näve kraft foder, då löser fodret upp sej i vattnet och det blir som en svag soppa, om jag ger henne det så dricker hon av det direkt.

Jag har hört att hästar inte "känner" att de är törstiga om de har saltbrist. Provade i somras att ge saltad betforsoppa (sköljd/omelasserad för din ponnys del) och att låta ponnyn stå inne tillsammans med vattenhink några timmar/dag och då drack han i alla fall. Innan saltmaten kunde han stå inne en hel natt med hösilage utan att röra vattnet.

Prova med speedi beet eller kwikbeet i vattnet. Det är betfiber utan tillsatt melass. Mina hästar älskar det vattnet och får speedi beeten som en soppa varje dag. De allra allra flesta EMS/IR hästar klarar betfiber utan melass men självklart ska du börja med väldigt lite och se hur han reagerar på det ändå.

Tack för tipsen! Han har en vit hink i nuläget, kanske vill han ha en svart igen? Saltsten har han i boxen och den är han glad för. Igår hade han druckit ett par liter inne iallafall, men i förrgår hade han inte druckit något på 12 timmar. Urinen är koncentrerad, det har veterinär konstaterat.

En av mina ponnys dricker dåligt. Finns det några tricks för att få honom att dricka mer? Han dricker lika lite även om vattnet är uppvärmt av Thermobaren. Funderar på äppeljuice i vattnet, men han är EMS/IR så jag vet inte om jag vågar....

INGEN äppeljuice om han är EMS/IR!

Liknande trådar

Träning Jag bytte stall för ett par veckor sedan och i det nya stallet så får hästarna vatten via vattenkopp när de är ute. Min häst har aldrig...
Svar
9
· Visningar
1 114
Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
586
Senast: Kristall10
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 251
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
719
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Retrievertråden
  • Valp 2025
  • Stor enkel hundras med lagom driv