Fast det är lite en annan sak tycker jag. Fysiskt är en sak och psykiskt är en annan. Jag tycker det låter som en häst som behöver en trygg ryttare som är säker och vet vad den vill och framförallt som hästen klaffar med. Om då inte hästen har konstaterade ryggproblem.Nej, men han har varit felriden och då fått ont i ryggen, vilket antagligen är en del av grunderna till problemen som finns. Det behövs rätt lite för att han ska triggas och falla tillbaka i gamla spår, rids han på fel sätt ett tag så blir han spänd, får ont i ryggen och då kommer också stegrandet nära tillhands. Vilket också en intresserad köpare behöver veta. Han har varit snart 2 månader på tillridning och har inte varit så fin som nu samt harmonisk. Det är en känslig häst som kräver sin ryttare och jag vill inte att hästen ska hamna hos fel person så allt vårat arbete ska ha varit förgäves så att säga. Klart att man inte behöver dra upp varenda liten detalj, men sånt som är viktigt att känna till så vinner man inget på att dölja.
Vissa hästar är svåra utan fysiska problem, utan att ha blivit illa behandlade. Vissa behöver bara väldigt trygga ryttare för att kunna och vilja arbeta. Det är svårt att hitta ägare till sådana då sådana hästar har en tendens att inte anpassa sig till vem som helst. Men man ska inte vara så snabb med att förutsätta att en känslig häst blivit illa behandlad.
Det jag menar mer är att man bör inte ha hästens bakgrund som en avgörande faktor huruvida man ska köpa hästen eller inte. Att hästen bör ridas korrekt och och kräver en konsekvent och tydlig och säker ryttare är ju en helt annan sak, det är ju förmodligen något som hästen alltid kommer behöva mer eller mindre för att vara trevlig att umgås med.