@mollyphlox Jag skulle också kolla ryggen först, bara för att vara säker. Det kan ju vara att när han blir osäker och spänner sig blir det att göra ont, men är han avslappnad är det inget problem.
Vet du rent tekniskt hur du hanterar en häst som reser sig? Jag vet av erfarenhet att om man bara hänger runt halsen och känner sig hjälplös slår det hårt mot självförtroendet.
Helt ärligt tror jag det är bäst för dig att byta till en häst som kan bygga upp ditt självförtroende. Som kanske kan lite också som du kan utvecklas med. Kemin mellan häst och ryttare är viktig, samt att hästen passar dina mål och förutsättningar.
Bästa chansen att hitta rätt hem till honom är kanske att höra med kontakter om det finns någon som vill ha ett projekt att jobba med. Alt. att annonsera ut men se till att hästen provas flera gånger och se hur kunskaperna verkar vara på köparna.
Jag har även med en småvild unghäst skickat den till beridare i 6 veckor bara för att bocka/stegra inte skulle bli befäst. Hon kunde sitta kvar genom det och hästen slutade. Men situationen var ju lite annorlunda, jag och hästen var aldrig rädda utan jag var inte smidig nog att sitta kvar och hon blev triggad av att jag tappade balansen. För oss var det en bra investering, men helt ärligt låter det inte som det skulle hjälpa DIG med honom så mycket.