Häst som bara skummar i ena sidan...!

L

Lully

Medryttarponnyn som jag rider skummar inte så mkt i munnen, hon har precis börjat "gå i form" och skummar ibland. Men när hon gör det så är det nästan bara i högra sidan av munnen. Kan detta bero på att hon inte är lika lösgjord i båda sidorna eller vad kan det vara? Vad kan man göra för att åtgärda problemet?

Tacksam för svar! :rofl:

Sv: Häst som bara skummar i ena sidan...!

Förmodligen tar hon mer stöd på högertygeln, det i sin tur kan ju bero på att hon inte är lika lösgjord i vänster sidan. Det kan också bero på att hon har vassa kanter på tänderna på vänster sidan eller så kan det vara så enkelt att du rider "mer" på högertygeln, alltså ger henne mer stöd på den tygeln. :)

Hon blev kollad i munnen för inte så längesen, veterinären drog då ut en vargtand.. Hon har slutat kasta med huvudet så mycket. Mm, jag tror med att hon inte är lika lösgjord i vänster. Ofta så när hon är ställd åt vänster så liksom viker hon nosen åt höger. Någgra tips på övningar för att lösgöra henne i vänster sida?

jobba med att få in bogarna, få dom nära hästen. böj inte halsen för mkt för då förlorar du effekten. om du jobbar på volten ska du samtidigt rama in ytter bakbenet så han blir formad i hela kroppen. Inner skänkeln ska vara så långt fram som möjligt och ytterskänkeln ska ligga lite bakom normalläge. Detta arbet krävs det tålamod för. Men får du loss hästen här är det inga probelm att göra rörelser. Sitt väldigttungt i sadeln med jänderna framfördig. Min häst vill gärna hänga i handen och försöka komma undan när jag jobbar med detta! får inte hänga i innertygeln! hoppas att du fattar något! svårt att förklara! lycka till

Känner igen det fenomenet..men min häst är blind på ena ögat o går därför lite snett, för att se ordentligt..o skummar därför ibland mer i ena sidan munnen,dock mest när vi rider ut, då tillåter jag honom gå som han vill, allså lite snett för att se vart han går. På banan är han mer avslappnad och går mer rakt..men där får jag ofta jobba hans högersida mer efetrsom han annars blir mindra musklad där om han får gå förmycket snett..haha..vad rörigt det blev..hoppas ni förstår.. :angel:

En häst jag har ridit skummade bara i högra sidan när jag ridit klart.
Fick sedan berättat för mej att hästen hänger ut tungan på högersidan, och därför blir skummig där. Det hade jag ingen aning om.. :angel:
Kan det vara samma sak med din pålle? eller har den tungan där den ska vara ;)

Ponnyn jag rider och tävlar (tävlade...*snyft*) skummade alltid jättemycket i vänstersidan och knappt något i högersidan. När hon har gått riktigt bra är hon lite skummig i högersidan också. Men hon går med tungan liksom intryckt mellan lanerna på vänster sida (syns knappt utifrån, ibland lite lite), så det är nog därför, precis som Red_Chili skrev. Men om din häst går med tungan rätt i mun så beror det väl på nåt annat... :p

rent kroppsligt kommer skummet när hästen är loss och lösgjord hela vägen igenom fram till nacken. förmodligen brister det i ena sidan för er.. biter den sig fast, svänger in rumpan elr ngt annat strul så är det en annan vink om att hästen inte är loss ordentligt.

rid på 8kantigt spår. (volt med kanter) rama in med ytterskänkel. led in med innerhanden framåt utåt. framdelen visar vägen och rumpan hänger med och ytterbakben trampar på ordentligt. min häst lossnar.

jobba mkt med volter, sidvärtsrörelser å sånt! och rid för innerskänkel till ytter tygel, för kommer ställningen lättare om man har lite mer stöd på yttertygel

Det är det som är så konstigt, den här ponnyn jag skrev om är så gott som helt liksidig, och hur lösgjord och fin hon än är, så skiljer det fortfarande mycket mellan "munhalvorna" när det kommer till dreglandet...

hästar som arbetar avslappnat ska inte skumma alls nästan. de ska bli lite vita om läpparna men de ska framförallt inte dreggla massa vitt lödder. det tyder på en överaktiv hand - ett överaktivt bett, alltså massa störning i munnen. tänk själva, så skulle man själv reagera vid en sån situation. se sen på alla grand prix hästar som är avknäckta i tredje nackkotan och skummar så det stänker... lagom är alltid bäst :) lite vitt "läppstift" helt enkelt. massa skum kan också betyda att vinkeln mellan undersidan på halsen och undersidan på huvudet är för liten så spottkörtlarna blir klämda och börjar överproducera saliv.

Håller med, men det var ju inte riktigt det som tråden handlade om, förresten vilken gammal tråd du grävt upp! haha

handlade om o handlade om.... det handlade från början om att få hästen att skumma mer... varför man nu skulle vilja det. och gammal tråd, jo, jag hade riktigt tråkigt o satt o läste gamla grejer :) ;)

Så ni har grävt upp denna gamla tråden igen! Hahaha...
Ponnyn i fråga har förbättrat sig mycket, hon har blivit nästan helt liksidig och rakriktad och har slutat skjuta rumpan åt något håll. Hon skummar lagom mycket och lika mycket i båda sidorna numera :D :)

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 244
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 126
Senast: ameo
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 642
Senast: Anonymisten
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Fick sådan oerhörd lust att skriva något. Inte som i att hitta på något, utan skriva i princip om det som är nu och här och på riktigt...
Svar
0
· Visningar
644
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattbilder #10
  • Uppdateringstråd 30