Häst som äter trä

Ämelie

Trådstartare
Hon äter upp hela vinskyddet och hagen snart, både jag och stallägaren håller på bli tokig på henne beteende. Det som är konstigt är att hon verkar föredra dom ställena där det är målat med falurödfärg.

Hästen går på lösdrift med hästkompis, fri tillgång på både halm och hö, får regelbundet motion.

Vad finns det för orsaker till ett sådan här beteende?

Sv: Häst som äter trä

Fiber eller proteinbrist är faktiskt det enda som konstaterats vid träätning. Träätning i sig är ju absolut inget onormalt beteende av en häst, men om det riktar sig mot fel föremål blir det ju lite jobbigare förståss. Träätning brukar också öka vid fuktig väderlek. Men börja med att se över foderstaten först.

Kommer med lite olika förslag
Unghäst -tänderna kliar och allmänt klåfingriga
Mask -en del hästar som har mask äter trä vilket är ett naturligt sätt att avmaska sig själv på men det skall vara växande trä Asp har jag för mig.
Otålig häst som är sysslolös trots hö och halm i hagen (konstigt)

Är det Möjligt att lägga i något träd i hagen kanske något skräpträd som du får såga ner, det lägger jag ofta i hagen nu på vintern

Det är pest när man har en stolpätare Lycka till

Är foderstaten balanserad och rätt utifrån hästens behov?

Hästar gnager när de inte längre kan beta- slipa ner framtänderna.

Även om de har ngn magåkomma.

Lägg in träd så att de kan uppfylla sina gnagbehov.
En del menar att aspbarkpellets hjälper.

Hästar gnager när de inte längre kan beta- slipa ner framtänderna.

Även om de har ngn magåkomma.

Lägg in träd så att de kan uppfylla sina gnagbehov.
En del menar att aspbarkpellets hjälper.

Finns hästar i mitt stall som gör likadant. De har dock ej fri tillgång på grovfoder men de käkar hela tiden! På stolp och vidskydd.

Spelar ingen roll om man slänger in träd till dem....

Min häst älskar också trä, fast hon äter på allt.. när jag har henne på stallgången, lös, så gnager hon i dörrar, dörrkarmen, boxarna osv.
Hon motioneras regelbundet, har fri tillgång på mineraler och hö, och får mycket protein.

Jag tror hon gillar det helt enkelt :p Hon äter ju på vad som helst, står man och "gullar" med henne så kan hon bita tag i snörena på jacken, vantarna, ja allt..

*knapplån*
Hur stor är hagen?
har dom saltsten och mineralsten alt mineraler i fodret?

Hagen är ok (Lagom enligt mig, för att vara vinterhage är den större än de flesta inaccoderingar har), alla hästarna går i nästan lika stora hagar. De går 2 och 2. Det finns även träd som de redan gnagat upp.

De har mineral/saltsten i boxen och får extra i fodret. Rids 5-7 dgr/veckan ca 1-2 h åt gången. Är ute mellan 08.00-21.00. de får hö ute på morgonen som varar till ca 09.30. Sen får de hö mellan 15-17 beroende på när garna slutat jobba. Det räcker i ca 1 h. Sen får e hö+kraft i boxen vid 21.00. Den ena av dessa äter även på boxen=/

Det är ej mina hästar! Och mat tiderna går ej göra något åt då det är ett inaccoderingsstall.

Min ponny gjorde likadant, jag ringde då en veterinär som förklarade att faluröd färg innehåller salt! Nu ger jag lite extra salt när hon blir gnagig och det hjälper!

Hagen är ok (Lagom enligt mig, för att vara vinterhage är den större än de flesta inaccoderingar har), alla hästarna går i nästan lika stora hagar. De går 2 och 2. Det finns även träd som de redan gnagat upp.

De har mineral/saltsten i boxen och får extra i fodret. Rids 5-7 dgr/veckan ca 1-2 h åt gången. Är ute mellan 08.00-21.00. de får hö ute på morgonen som varar till ca 09.30. Sen får de hö mellan 15-17 beroende på när garna slutat jobba. Det räcker i ca 1 h. Sen får e hö+kraft i boxen vid 21.00. Den ena av dessa äter även på boxen=/

Det är ej mina hästar! Och mat tiderna går ej göra något åt då det är ett inaccoderingsstall.
Många bra svar! Men jag tror att den långa tiden utan grovfoder på dagen kan vara ett av problemen. Prova med aspbarkpellets el kanske nån bra örtblandning ifall den har brist på något. Lycka till!

Min ponny gjorde likadant, jag ringde då en veterinär som förklarade att faluröd färg innehåller salt! Nu ger jag lite extra salt när hon blir gnagig och det hjälper!
Jag har också haft en häst som helt plötsligt började äta på alla byggnader med falurödfärg, fick tips att ge den te på brännässlor. Det funkade!

Försöker svara alla.

*Hon har en balanserad foderstat
*Är regelbundet avmaskad (kommer göra kolla masken nu i vår)
*Är glansig och fin i päls och hull
*Hagen är inte speciellt stor, men den räcker gott och väl till dessa hästar
*Hästen gjorde även likadant då hon gick på stort sommarbete med hästflock
*Hon får kvistar och små träd i hagen mellan åt och dessa verkar hon uppskatta
*saltsten finns i hagen och mineraler får hon i fodret

Det där med att ge extra salt kan ju vara en ide att prova.

KL

Den ena av dessa gnagar även om hon står inne på sommaren..... Hon gnagar jämt! Oavsett om hon har mat eller ej.

När du startade tråden stod det att hästarna står på lösdrift med fri tillgång på hö och halm men nu står dom helt plötsligt på stall och får bara hö morgon och eftermiddag?jag fattar inte..

När du startade tråden stod det att hästarna står på lösdrift med fri tillgång på hö och halm men nu står dom helt plötsligt på stall och får bara hö morgon och eftermiddag?jag fattar inte..

Ursäkta men jag har inte startat tråden=/......

Har aldrig sagt att de står på lösdrift......

Eftersom du har kollat foderstaten och den inte innehåller för lite grovfoder eller protein, så är träätandet förmodligen en ren beteendestörning. Den kan ju ha utvecklats av tidigare dålig foderstat eller brist på sysselsättning, men nu verkar det ju som att hästen får småträd och grenar i hagen. Du säger att hon verkar uppskatta dessa, kan du inte lägga in ännu fler då? Ett sånt här beteende är oftast svårt att få bukt med, och du verkar ju vara på rätt väg. Du kan ju alltid testa med anti-bit på de trädelar hon inte ska tugga på, fast det brukar oftast inte ha en långvarig effekt.

Liknande trådar

Anläggning Mina och stallägarens hästar går på lösdrift med en höstation där de äter hö en och en. Förra året fixade vi en stor låda att ha halm i...
Svar
12
· Visningar
1 222
Senast: Marvin
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 356
Senast: Ridinglady
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 758
Senast: Lavinia
·
Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 752
Senast: CaisaCax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka