Häst som äter brännässlor.

Sv: Häst som äter brännässlor.

Jag läste det i ett när av hästfokus förra sommaren tror jag det var.

puttar upp den lite

Finns det fler som har hört att det kan vara ett tecken på fångkänning om de börjar äta nässlor?

Jag brukar med jämna mellanrum slå nässelpartier i hagen över sommaren. Så fort de börjat torka och är ätbara så äter mina hästar upp dem. De äter pga att det är gott, tror jag iaf. Och nu när nässlorna börjar torka på rot (visste/tänkte inte det förresten, trodde min halvgalne nordis gjorde en sådan där galen grej igen när han åt "färska" nässlor) så äter hästarna antagligen för att de är ätbara.

Min ponny har eksem, och har haft fång för något år sedan. Han käkar färska brännässlor, tistlar och en massa annat som de andra hästarna knappt tittar åt. Vi har knappt några nässlor kvar i hagarna nu, och tistlarna verkar inte lika goda längre till hans stora förtret ;)
Jag har aldrig hört att det skulle ha med fång att göra, däremot tror jag att de kan ha brist på något, eller någon slags obalans i kroppen och det är därför vissa äter färska nässlor. Sedan kan det givetvis vara så att de helt enkelt tycker det är gott.

Jag tror min ponny äter nässlor och tistlar just för att hans immunförsvar och kropp blir lite konstigt om somrarna, ett sätt att försöka stabilisera upp systemet igen. Och antagligen tycker han det är gott, matvraket -.-

Vara Camarguehästar äter nässlor, färska som torkade. De äter ju allt möjligt inkl vass, tistlar, groblad, vattenliljor, sly, pilblad mm mm. De är vana att plocka ihop sin egen meny och far pa det viset i sig det de behöver genom varierad kost. Bara för att hästen inte bara äter gräs betyder det inte att det är nagot fel pa den ;)

I min "bibel" Hästägarens örtabok av Hilary Page Self kan man läsa att brännäslor är rika på C-vitamin, järn, natrium, klorofyll, protein och fibrer. Därför är nässlor ett bra stärkande medel på våren, med blodrenande egenskaper och förmåga att öka kroppens resurser. Lämpligt vid anmei (blodbrist), eftersom nässlan ger både järn och C-vitamin (som gör att kroppen kan tillgodogöra sig järnet). Nässlor stimulerar cirkulationen, vilket är en stor fördel vid besvär som fång, reumatism och artrit.

Det är vanligt att hästar med fång "självmedicinerar" med olika örter de kan få tag på i beteshagen! Brännässla är en av dom och min ena shettis äter gärna hagtorn vilket också är nyttigt att ge en fånghäst!

Mitt sto åt nässlor i rasande fart det året hon hade erlichea, varken före eller efter det har hon rört en enda nässla. Men det finns säkert många hästar som glatt äter vad som helst om inget annat står till buds, dessa hästar får man vakta med hököga eftersom det faktiskt kan ge både häst och ägare problem som te x förgifningskolik.:crazy:

knapplån

Svarar till flera.
Tack för svaren. Jag har slutat att oroa mig just för brännässlor. Hon äter inte massor utan tuggar i sig någon ibland. Det beror antagligen på att de går att äta nu och kanske också på att det är mer ont om mat i hagen. Hon får hö men det är antagligen inte lika lockande. Hon är en ponny som gärna stoppar i sig lite av allt möjligt och omöjligt.

kl...
Många torkar nässlor och ger som vinterfoder, de flesta djur verkar gilla det.

Jaha! Har jag aldirg hört förut!:idea:
Är det bara å klippa bort och lägga i en hög/påse för torkning och förvaring eller?
Verkar ju som ett billigt tillskott för mag/tarm isf?
*tänker massaker tankar om dom rackarns nässlorna på gårn:devil:*

Jaha! Har jag aldirg hört förut!:idea:
Är det bara å klippa bort och lägga i en hög/påse för torkning och förvaring eller?
Verkar ju som ett billigt tillskott för mag/tarm isf?
*tänker massaker tankar om dom rackarns nässlorna på gårn:devil:*

Japp. Det är bara att plocka och torka (du kan inte lägga dem i en tät påse eller liknande för då ruttnar de). Lägg/häng dem på ett torrt ställe. Kan vara bra att klippa ner dem lite så att det är lättare att hantera dem när det är dags att ge dem.

Liknande trådar

R
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
819
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
3 010
Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 982
Senast: emma-vsm
·
Hästvård Hej på er, I väntan på att veterinären ska ringa upp så lägger jag upp en tråd här i hopp om att någon kan ge mig lite råd. Bakgrund...
Svar
4
· Visningar
1 081
Senast: netschjen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka