Häst som är rädd vid "Hästmöten"

hjarterdam

Trådstartare
Har lite funderingar.
Har en 6åring som fortfarande har problem med hästmöten! Han är en väldigt känslig individ som är sent tagen.
Sitter jag och rider och någon kommer ridandes emot mig i ridhuset så får min häst lite utav panik. Kastar sig bakåt och/eller sparkar mot den passerande hästen. Det kan vara 1-1,5m avstånd i sidled och han tycker ändå det är väldigt obehagligt. Spelar ingen roll om det är ponny eller häst.
Reagerar även när dem kommer bakifrån men på ett annat sätt.
Detta gäller främst i ridhus, har inte upplevt dessa problemen på ridbanan.

Min förra tyckte också det var obehagligt när han lärde sig ridas med andra men det gick fort över. Denna håller fortfarande på.
Börjar bli lite frustrerande då han ska bli dressyrhäst men det hade underlättat om man kunde rida med andra i ridhus utan att hästen är rädd för andra häst.

Någon som har något tips?
 
Senast ändrad:
Sv: Häst som är rädd vid "Hästmöten"

Han vänjer sig till slut!
Min var likadan, van att gå hemma i paddocken ensam eller med hagkompisen, sen kom vi ut på tävlingar och han var allt annat än lugn. Sprätte iväg och bockade om det blev för trångt. Höll på att åka av på en framridning utomhus när han kom mellan staketet och en mötande häst :grin:
Han var lika illa ute som inne.

Det är bara att öva.
Se om du inte kan få någon med en lugn och stabil häst att vara övningsobjekt.
Skritta förbi på säkert avstånd och minska lite för varje runda. När det fungerar så öva i trav och sen galopp.

Min fick ingen träning på detta mer än ut på nästa tävling/pay n jump. Han är nu en riktig cooling som inte bryr sig så mycket om någon skulle galoppera upp i rumpan på oss eller stryka tätt förbi.
Det finns hopp ;)
 
Sv: Häst som är rädd vid "Hästmöten"

Min blir 8 och inte alls van än. Men han är inte ute bland andra hästar alls mycket heller så då lär han sig såklart inte heller :)

Min slår aldrig men kastar sig/kryper ihop och kastar sig sedan. Han är hårt drillad med att aldrig vända runt i något läge så det gör han inte alls. Men han blir ju jätterädd, och det vill jag ju självklart inte att han ska bli.

Blir han rejält skrämd så han kastar sig undan blir han bara värre, nyckeln för honom är helt klart att inte sätta honom i sådana situationer att han blir för skrämd.

Nummer 1 för honom är att han är lärd sedan liten att gör man halt så står man still och slappnar av. Stoppkommandot funkar alltid och där hittar han allra snabbast tillbaka till ett hyfsat lugn. Han har oxå mycket mycket lättare för att hantera andra hästar omkring sig om han själv står still och tittar.

Mao så gör jag halt om jag märker att ett möte blir för tajt :)

Sedan är det bara att träna. Är han riktigt spänd kan det räcka att var på samma 30 m volt, då gör jag halt och låter honom lugna ner sig sedan skrittar jag/travar vidare. Blir han för spänd igen gör jag bara halt igen och kommer tillbaka till lugnet.

Jag försöker inte heller hålla honom på plats om han blir för rädd, då blir han än mer spänd och rädd. Han är normalt väldigt lydig med att hålla sitt spår men har jag satt honom i skiten såpass att han blir så rädd vid ett möte att han kastar sig undan så följer jag bara med och fortsätter som om inget hänt.

Jag planerar oxå noga vad jag gör med min häst. Jag går inte in på en för tajt framridning, jag rider fram i lugn och ro själv tills han är avslappnad och mellan hjälperna. Sedan går jag in och försöker hålla mig undan tillräckligt mycket för att inte skrämma honom.

Dessutom planerar jag att börja träna team chasing, och innan dess hitta något bra övningsobjekt att börja öva med i typ trav :p
 
Sv: Häst som är rädd vid "Hästmöten"

Min är 9 år nu och beter sig fortfarande sådär, speciellt när jag inte varit ute och tränat eller tävlat så ofta, då får man liksom börja om från början igen med att varna allt och alla om hennes beteende. :grin:

Jag gör som the_connemara och saktar av om jag möter någon och känner att det blir dumt, det kan hjälpa. Annars försöker jag bara hålla mig långt ifrån alla andra och även säga till att de gärna får undvika möten i högre gångarter eller att galoppera upp bakom oss.
 
Sv: Häst som är rädd vid "Hästmöten"

Grejjen är den att han gör det bara när jag sitter på. Går jag med honom så bryr han sig inte. Brukar alltid förvana alla i ridhuset att inte rida nära och att han kan sparka men vissa har otroligt svårt att förstå detta.
För mig hjälper det inte att sakta av, då blir han ännu mer spänd som om jag säger "Nu kommer en häst, stå stilla". Fungerar att trava förbi om hästen är långt ifrån men vad gör man när man ska följa höger regeln och hamnar mellan häst och vägg? Spelar ingen roll om jag travar, på 1sek travar han baklänges och försöker sen sparka när dem är breve. Han reagerar även på möte av stillastående hästar även om han fortare släpper det.

Himla obehagligt iom att det känns lite som om han är en bomb. Blir stor som ett hus när det kommer en mötande häst. (Kommer någon bakifrån så brukar han sticka)
Försöker alltid låssas som ingenting men varför går det aldrig över :confused:
Inte som om det har hänt något heller och på banan har det gått jättebra.. Visst har han kunnat reagera en gång men sen inte brytt sig mer.

Jadu, Horses are only scared of two things; Things that move - and things that don't.
 
Sv: Häst som är rädd vid "Hästmöten"

Kanske är dags att ge honom en komfortzon då där han kan känna sig trygg och lugna ner sig?

Vad det är för din häst har jag dock ingen aning om, för min är det som sagt att stå still. Men det grundar ju sig i timtal av tålmodig träning där han aldrig fått lämna halten/stillaståendet spänd/stressad och där samma kommando alltid betyder detta stillaståendet och det är väl inpräntat i alla möjliga konstiga situationer (som när pulkan fastnade mellan bakbenen tex :p).

För andra hästar/ekipage kanske det är att man släpper tyglarna och skrittar, att man travar/galopperar på lite lösare tyglar i låg form, att sitta och skritta på kort tygel och aktivera knoppen eller vad som.
 
Sv: Häst som är rädd vid "Hästmöten"

En annan tanke är hur lydig han är i övriga situationer. Så fort hästarna flyr så blir de ju oftast ännu räddare och de lär sig enbart att det som skrämde den var negativt. Det gäller ju åt alla håll sas.

Min pålles "fly framåt och iväg"-beteende är typ helt borttränat, vilket gör att han bara flyr framåt i extrema situationer, och då gör han det ändå helt kontrollerat, han är hela tiden "med" i huvudet. Typ två språng fram och sedan stannar han. Det gör ju att jag inte behöver "hålla" honom och på det viset skapa med spänning utan jag kan låta honom vara nästan helt, för han gör aldrig mer än så.

Samma med att hästen alltid är framför skänkeln och går fram när den ombeds, även om den tappar bjudningen i vissa fall. Sitter det till vardags i alla andra situationer så skapar inte det extra press vid ett hästmöte och du kan sitta mer still.
 
Sv: Häst som är rädd vid "Hästmöten"

Min häst var mötesrädd när jag köpte honom (precis som han var rädd för typ allt annat också, heh..) men han vande sig. Inte så att han sparkade men han kastade sig rejält och blev jättestressad.
Jag slutade helt enkelt bry mig överhuvudtaget om att försöka hitta den bästa vägen förbi alla andra utan red på framåt och koncentrerade mig på mitt. Om hästen skyggade vid möte red jag bara på framåt som vanligt utan att uppmärksamma det. Tids nog kom jag liksom på mig själv att undra varför han inte kastade sig när andra hästar brallade förbi oss. :D Så för vår del växte det bort när jag slutade förvänta mig att han skulle reagera.
 
Sv: Häst som är rädd vid "Hästmöten"

Oxå en klar poäng! Gäller att hitta vad grundproblemet egentligen är och hur hästen faktiskt påverkas :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 769
Senast: co-SMAD4
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 593
Senast: MiniLi
·
Anläggning Undrar om någon här varit med om något liknande och hur det isf hanterats. I vårt ridhus har vi tydliga hopp och dressyrtider. Under...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 823
Hästmänniskan Jag ser det om och om igen. Narrativet att dressyrryttare är rädda för sina hästar - och att det går ut över hästarnas välfärd. Vad...
10 11 12
Svar
228
· Visningar
13 986
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp