Häst som är rädd för vatten

A

Allimacarson

Har precis köpt en ny häst som är rätt så tittig på vatten, funderar på om nån här på buke har förslag på hur jag ska träna på vatten??

Sv: Häst som är rädd för vatten

Leta upp allt vatten du kan hitta, vattenpölar och liknande och gå igenom. Viktigt att du inte blir arg, ha tålamod och var konsekvent. mycket beröm när hästen gör som du vill.

Min häst var livrädd för vatten när jag köpte honom, nu är det inga problem.

Gör som emma sa, du kan aven ta med en van häst som draghjälp. Brukar funka perfekt.

ta med en van häst som draghjälp och utnyttja varje tillfälle som ges att plaska lite i vatten. och ha massor med tålamod och fge massor av beröm. det funkar tro mig vi började karriären med att stanna ut oss på vatten men nu tävlar vi enstjärnigt utan problems och satsar på tvåstjärnigt i år :)

håller med den andra, draghjälp fungera nästan jämt, prova gärna på ett ställe där hästen inte kan gå runt o som keder hemåt, låt draghjälpen gå före o fortsätta traska efter vattnet, då brukar de flesta plaska efter.

När jag vante min unghäst vid vatten så tvingade jag i mamma sina gummi stövlar så ledde hon ut mig i vattnet ett par gånger sen har det inte varit några problem.

Ska man sen börja med ner hopp i vattnet kan det vara bättre med draghjälp, ur säkerhets skäl:angel:

Bra med en mamma med gummistövlar.:idea:
Själv blev jag måttligt frustrerad vid något tillfälle och hoppade av hästen för att sedan plaska ut i mina då relativt nya läderstövlar. Kändes som det simmade fiskar i dem efter ett tag med pållen följde så snällt med matte ut i det farliga vattnet.
Och nu är det inte längre något problem (förrutom på Torns terrängbana då:crazy: )

knapplån

Bra förslag att leda ner osv. Har en amatör fundering som jag lagt märke till på flera hästar och det är att ju blötare och kladdigare runt omkring ju mindre konstigt är det att gå ner i vatten, så träna vaattenhinder i regn och dåligt väder. Det ska ju fungera i sol också men är det stora problem kan det kanske vara värt att testa.

Jag håller absolut med dig, underlaget bör vara fast så att hästen känner sig säker.

Ser att jag uttryckt mig konstigt, menade inte blött och kladdigt med avseende på dåligt underlag utan mer att det gärna får vara regnväder med vattenpölar lite varstans, självklart ska underlaget vara bra och inte slipprigt. Iallafall de två hästar jag ridit reagerar mindre på vatten då än om det är tortt överallt annars och vackert väder men det är som sagt en riktig amatörfundering.

har en 7 årig connemara ponny som var livrädd för vatten när vi köpte honom vid 4-års ålder.
vi övande mycket med vana-hästkompisar och såg till att gå där det fanns mycket vatten.
ska du tävla fälttävlan med hästen måste då stärka upp förtroendet hos hästen så kommerden tillslut ge upp sina försök att springa ifrån vattnet....

Lycka till

p.s ett bra sätt att få hästen säker på vatten, är att bada med den i en sjö eller iallefall ett vattendrag. då lär den sig att vatten är roligt och inte bara nått man kanske halvhoppar över på en stig i skogen

Se bara till att botten är bra också!
Annars kan de bli rädda om de tycker att de skjunker...

Jag håller med dig, de hästar jag haft som varit lite tittiga på vatten har brytt sig mindre när det varit skitväder än när det är torrt och varmt.

LenaH skrev:
Jag håller med dig, de hästar jag haft som varit lite tittiga på vatten har brytt sig mindre när det varit skitväder än när det är torrt och varmt.

Tror du det funkar med gravar oxå:angel:

Liknande trådar

Hästmänniskan Det börjar bli dags för mig att leta efter en ny häst och jag undrar om ni har något tips på en ny ras som skulle passa mig. Jag är...
Svar
19
· Visningar
885
Senast: ufot
·
Övr. Djur Hittade precis en skittorr groda eller padda i en kruka men vid en närmare titt så lever den, om än knappt. Vad fan gör jag?! Har lagt...
2
Svar
22
· Visningar
3 247
Senast: Sel
·
Anläggning Behöver hjälp att förstå hur detta ”omöjliga” kan ske! Min häst står i en utebox. Det är totalt två uteboxar som hör till stallet, så...
2
Svar
32
· Visningar
2 272
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 351

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka