Det gjordes en studie om det för något år sedan som visade det som jag och många med mig vetat länge. Dansk studie var det. Orkar inte googla nu men vet att jag då läste det på hippson.
Kan du länka den studien?
Att ha radio på varje natt/dygnet runt kan jag absolut förstå att det stör då hästen aldrig får lugn och ro.
Men att ha radion på 1 kväll, från kvällen till ca 04 på nyårsnatten har jag aldrig hört skulle vara några problem. Radion på lagom ljud är för att det inte ska vara tyst och sedan komma plötsliga smällande ljud.
Plegecil ges redan idag till hästar som har svårt att stå på boxvila, för transport, mm, och pleg har enligt fass effekt i 6-7 timmar, så att ge pleg vid 21-22 tiden på nyårs kvällen för att minska risken att hästen skadar sig allvarligt tror jag är bättre än att ha en häst som får totalt panik och riskerar att skada sig allvarligt.
Jag förespråkar inte lugnande till alla hästar som tycker smällare är "lite jobbigt", utan till dessa hästar som verkligen får panik och riskerar att skada sig allvarlig, självklart ska hästen som får lugnande även stå på box.
Öronproppar funkar jätte bra för att dämpa ljud, men självklart gör det inte hästen döv.
Man får helt enkelt kolla på ens egen häst, hur den reagerar, vad den behöver, ju mindre åtgärder ju bättre.
Men hellre box, täckta fönster, radio, lampa tänd, öronproppar och lugnande, framför en panikslagen häst som bryter benet eller liknande.