Häst skrämdes till döds av nyårsraketer

Jo men du skrev inte vad du fick fram vid en snabb googling. Om det är enskilda fall betyder det absolut ingenting men om du fått fram någon undersökning /statistik hade det varit värt att nämna. Nu verkar du fått enskilda fall...

Jag skrev vad jag fick fram. Första meningen beskriver exakt vad jag fick fram. Att det verkar som att de flesta dödsfallen/skadorna sker i hagen. Och ja, snabbgooglingar ger ofta enskilda fall. De fall som det skrivs om i media. Det ser jag inte som ett dugg konstigt. Undersökningar/statistik är inte alltid sanningsenliga de heller utan kan vara väldigt vinklade. Om man ska vara väldigt nitisk och korrekt.

Måste ju vara mycket lättare att göra åtgärder i stallet för att hästarna ska märka allt mindre?
Täcka fönster, ha ljuset tänt, hög musik på osv..
Det är möjligt.

Jag har sett film på en häst med panik i en box pga fyrverkerier och det var rätt traumatiskt.

Allt beror ju på häst såklart men inne är inte alltid bäst.

Nu går inte mina på lösdrift men det var första nyår på nya gården så man vet ju aldrig... Men det smällde bara typ någon minut innan tolvslaget och någon minut efter så det var ju oerhört skönt. Men även med den vetskapen hade jag tagit in från lösdriften om jag hade haft det för det kan ju ändras från år till år.

Jag förstår inte heller varför det kan vara tillåtet.

Då går det inte att dr någon slutsats alls.

Anledningen att det finns mer om hästar i hagar på nyår kan ju lika gärna vara att det är mer dramatiskt än om en häst sparkar sig blodig i boxen än skadar sig ute. Och så behöver man veta hur många det är av de båda grupperna.

Utan en ordentlig undersökning går det mest bara att gissa. Och oavsett vilket så är det ju olika hur olika hästar reagerar och man behöver ju välja det man tror passar hästen/flocken bäst.

Fast det skulle definitivt kommit ut på hippson vare sig hästen varit i boxen eller hagen.

Fast det skulle definitivt kommit ut på hippson vare sig hästen varit i boxen eller hagen.
Nu förstår jag ingenting. hippson för ingen övergripande statistik över alla hästar som blir skadade i samband med nyårssmällare. Klart att om de rapporterar om något skriver om detaljerna, men de flesta lär inte komma i tidningen överhuvudtaget.

Nu förstår jag ingenting. hippson för ingen övergripande statistik över alla hästar som blir skadade i samband med nyårssmällare. Klart att om de rapporterar om något skriver om detaljerna, men de flesta lär inte komma i tidningen överhuvudtaget.

Vet du, jag tror du får släppa det där med statistik. Det finns uppenbarligen ingen. Så såvida du inte fixar en själv, får du nog acceptera att det bara kommer finnas uppgifter baserat på egen erfarenhet eller på medias/ägarnas uppgifter.

Vet du, jag tror du får släppa det där med statistik. Det finns uppenbarligen ingen. Så såvida du inte fixar en själv, får du nog acceptera att det bara kommer finnas uppgifter baserat på egen erfarenhet eller på medias/ägarnas uppgifter.
Hm jag frågade bara om syftet, det är ju uppenbart att en tidning skriver var en olycka sker om den skriver om olyckan. Du kanske kan upplysa om det eftersom du svarade på mitt inlägg? Men du kanske bara ville hetta något att klaga på?

Om man har en häst som man vet är rädd för smällare tycker jag verkligen man bör ta in den på box över nyår med några stabila kompisar, lampa tänd, musik, täckta fönster, öronproppar och lugnande.
Nej inte musik. Musik/radio i sig är stressande för hästar så det ska man låta bli att tvinga på dem.

Stabila kompisar kan man ju såklart drömma om men det är ju inte alltid det finns eller att det är den som har den uppgiften vanligtvis som är räddast. Det vet man ju inte förren det händer. Lugnande vågar jag inte ge under så lång tid som är aktuell och ingen veterinär skriver ut det heller med tanke på kolikrisken. Däremot täcka fönster och då gärna också försöka stänga ute så mycket ljud som möjligt är ju väldigt bra.
Öronproppar är också en sådan där grej jag önskar hade fungerat i verkligheten men det gör det iallafall inte på mina.

Själv funderar jag över om lampa tänd faktiskt gör hästarna stressade om de inte är vana vid att ha lampan tänd när de står inne men hittills har jag haft det tänt hos mina och jag velar vidare.

Nej inte musik. Musik/radio i sig är stressande för hästar så det ska man låta bli att tvinga på dem.

Stabila kompisar kan man ju såklart drömma om men det är ju inte alltid det finns eller att det är den som har den uppgiften vanligtvis som är räddast. Det vet man ju inte förren det händer. Lugnande vågar jag inte ge under så lång tid som är aktuell och ingen veterinär skriver ut det heller med tanke på kolikrisken. Däremot täcka fönster och då gärna också försöka stänga ute så mycket ljud som möjligt är ju väldigt bra.
Öronproppar är också en sådan där grej jag önskar hade fungerat i verkligheten men det gör det iallafall inte på mina.

Själv funderar jag över om lampa tänd faktiskt gör hästarna stressade om de inte är vana vid att ha lampan tänd när de står inne men hittills har jag haft det tänt hos mina och jag velar vidare.
Jag har aldrig träffa några hästar som stressat upp sig om radion är på i stallet. Hur vet du det?

Har aldrig märkt nån stress hos mina av radio/musik. Eller hört talas om.

Jag har aldrig träffa några hästar som stressat upp sig om radion är på i stallet. Hur vet du det?
Har aldrig märkt nån stress hos mina av radio/musik. Eller hört talas om.
Det gjordes en studie om det för något år sedan som visade det som jag och många med mig vetat länge. Dansk studie var det. Orkar inte googla nu men vet att jag då läste det på hippson.

Det gjordes en studie om det för något år sedan som visade det som jag och många med mig vetat länge. Dansk studie var det. Orkar inte googla nu men vet att jag då läste det på hippson.
Kan du länka den studien?
Att ha radio på varje natt/dygnet runt kan jag absolut förstå att det stör då hästen aldrig får lugn och ro.
Men att ha radion på 1 kväll, från kvällen till ca 04 på nyårsnatten har jag aldrig hört skulle vara några problem. Radion på lagom ljud är för att det inte ska vara tyst och sedan komma plötsliga smällande ljud.

Plegecil ges redan idag till hästar som har svårt att stå på boxvila, för transport, mm, och pleg har enligt fass effekt i 6-7 timmar, så att ge pleg vid 21-22 tiden på nyårs kvällen för att minska risken att hästen skadar sig allvarligt tror jag är bättre än att ha en häst som får totalt panik och riskerar att skada sig allvarligt.
Jag förespråkar inte lugnande till alla hästar som tycker smällare är "lite jobbigt", utan till dessa hästar som verkligen får panik och riskerar att skada sig allvarlig, självklart ska hästen som får lugnande även stå på box.

Öronproppar funkar jätte bra för att dämpa ljud, men självklart gör det inte hästen döv.

Man får helt enkelt kolla på ens egen häst, hur den reagerar, vad den behöver, ju mindre åtgärder ju bättre.
Men hellre box, täckta fönster, radio, lampa tänd, öronproppar och lugnande, framför en panikslagen häst som bryter benet eller liknande.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter För drygt en vecka sedan hittades en häst död i en hage. Hästen misstänktes först vara skjuten. Polisen har nu lagt ner förundersökningen.
Svar
12
· Visningar
1 277
Senast: Grazing
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter En död häst hittades i sin hage på måndagen. Hästen hade av allt att döma blivit skjuten. Polisen rubricerar händelsen som jaktbrott och...
Svar
0
· Visningar
124
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter När kvinnan skulle titta till några hästar gjorde hon en fruktansvärd upptäckt. En av hästarna låg död i hagen och nu misstänker man att...
Svar
3
· Visningar
1 052
Senast: Cattis_E
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Polisen har nu lagt ner den förundersökning som upprättades då en häst i södra Sverige hittades död i en hage med misstankar om att den...
Svar
0
· Visningar
70
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka