Häst skrämdes till döds av nyårsraketer

Ja, jag är för ett totalförbud. Hörde de hade skjutit mot folk och blåljus personal. Hade varit bättre om det var något proffs som fick göra det, då kunde kommunerna ha en tid, plats och alla kan se. Samt sådana fyrverkerier är oftast bra mycket bättre än "glada amatör" fyrverkerier.
Det sist nämnda är ifall inte ett totalt totalförbud går att införa, tänker att det vore bättre med att någon arrangerar dels så skulle alla djurägare med rädda djur veta vilken plats de ska hålla sig undan, troligen hade det inte drabbat lantdjur då sådana evenemang troligen sker närmare samhällen än landet.

Men ja ett totalförbud vore nog det bästa, dels för djuren, dels för de som inte gillar smällar och dels för miljön osv.

Hemmafyrverkerierna tog fart på riktigt när iaf här kom Kommunen på att nyårsfirande var dyrt och onödigt.

Uppenbarligen vill många ha fyrverkerier till nyår. När jag var yngre fanns det bara smällare och såna små rödtjut raketer. Det ställdes till hyss med smällare, men det fanns inga fyrverkeritårtor och sånt. Raketskjutandet var begränsat mellan 12-12:15.

Jag är inte för ett totalförbud. Allt som vi gör som är endast roligt och inte livsnödvändigt, är miljöförstörande.
Samlade komunala fyrverkerier är mindre utsläpp och skjutande per kommuninvånare, än att var och en fixar med raketer och skjuter lite här och var.

Däremot så borde all försäljning av pyroteknik till enskilda bli förbjudet i samma veva.

En sån människa skulle fan få vara med vid avlivningen åxå :mad: skulle köra en raket i röva på henne och tända på. Jag bryr mej inte om henne, jag vill ju bara se ett ballt fyrverkeri :angel:
Jag önskar också att folk som hänsynslöst skjuter vilt omkring sig skulle få spendera en natt med någon de älskar i panik och ångest, eller som du säger vara med och se vilken skada de faktiskt gör. Det är så lätt att hälla upp skumpan och säga att man inte bryr sig när man inte sett hur det faktiskt ser ut.

Jag önskar också att folk som hänsynslöst skjuter vilt omkring sig skulle få spendera en natt med någon de älskar i panik och ångest, eller som du säger vara med och se vilken skada de faktiskt gör. Det är så lätt att hälla upp skumpan och säga att man inte bryr sig när man inte sett hur det faktiskt ser ut.
Ja jag tror inte det är många som inte skulle ta illa vid sig. Speciellt en avlivning skulle nog ta ner dom på jorden. Sen finns det ju idioter men dom flesta är inte så kaxiga när det kommer till kritan

Ja jag tror inte det är många som inte skulle ta illa vid sig. Speciellt en avlivning skulle nog ta ner dom på jorden. Sen finns det ju idioter men dom flesta är inte så kaxiga när det kommer till kritan
Precis. Jag tror verkligen att de helt enkelt inte förstår vilken otrolig ångest och stress det ställer till med, och hur hjälplös man som djurägare känner sig. En avlivning är ju verkligen på Riktigt, men det önskar man ju verklgen att det inte blir några fler. :( Särskilt hemma i Sverige kände jag verkligen att det inte fanns någonstans jag kunde ta vägen där det INTE small.

En vän spenderade liksom hela kvällarna mellan jul och nyår nere i källaren i tvättstugan på sitt hyreshus, med sin hund. Ut i skogen kan man eventuellt åka om man vet att det smäller under en timme på nyårsafton och om man inte har större djur då, som typ landbruksdjur, men det är ju inte så. Det smäller ju tamefan spontant i flera veckor.

Tänker på de som hände uppe i Norrland för ett par
/ Några år sedan (?) Där hästarna kom ut på vägen och blev påkörda.

Har mina alltid installade, de är vana vid det och när jag vet att den ena vallacken är skotträdd så finns det ingen anledning till att han ska behöva vara ute och plågas.
Det har ju även varit hästar som skenat ut på is och gått igenom. Tänker på bl a nordsvensken i Norrtälje som de letade efter i veckor men som återfanns först frammåt sommaren, vad som var kvar av honom. 😢

Precis. Jag tror verkligen att de helt enkelt inte förstår vilken otrolig ångest och stress det ställer till med, och hur hjälplös man som djurägare känner sig. En avlivning är ju verkligen på Riktigt, men det önskar man ju verklgen att det inte blir några fler. :( Särskilt hemma i Sverige kände jag verkligen att det inte fanns någonstans jag kunde ta vägen där det INTE small.

En vän spenderade liksom hela kvällarna mellan jul och nyår nere i källaren i tvättstugan på sitt hyreshus, med sin hund. Ut i skogen kan man eventuellt åka om man vet att det smäller under en timme på nyårsafton och om man inte har större djur då, som typ landbruksdjur, men det är ju inte så. Det smäller ju tamefan spontant i flera veckor.

Fast jag upplever inte att det smäller i flera veckor. Det börjar lite smått i mellandagarna när det närmar sig nyår. Iaf är det så här. Sen smäller det lite nån dag efter också.

Jag köper inte att det hade varit värre att stalla in dem, med tända lampor, foder, människor och musik så tror jag det hade varit bättre. Andra har ju kunnat ge sina hästar lugnande så även det hade varit ett alternativ vid uppstallning. :(

Min granne gjorde så - det hjälpte inte när en annan granne smällde av bomber. Total panik och hästar som försökte hoppa ur boxen.

/Lizzie

Fast tror du det hade varit bättre att de gick ute och fick full panik? Då har jag hellre en häst inne än att den sticker i fullt sken i hagen, spränger hagen och försvinner eller går omkull och bryter sönder sig.

Det jag menar är att det inte alltid är en lösning att stänga in hästen. Har man tillräckligt stora marker, kan det vara bättre för hästarna att vara ute. Det är många som tror att det alltid är bättre att ha hästar på box, men de kan faktiskt skada sig dödligt i box också. I artikeln så var det just det som Bo Göteson beskrev. Att de haft hästarna på box, men att det fungerat sämre än att ha dem i hagen.

/Lizzie

Det jag menar är att det inte alltid är en lösning att stänga in hästen. Har man tillräckligt stora marker, kan det vara bättre för hästarna att vara ute. Det är många som tror att det alltid är bättre att ha hästar på box, men de kan faktiskt skada sig dödligt i box också. I artikeln så var det just det som Bo Göteson beskrev. Att de haft hästarna på box, men att det fungerat sämre än att ha dem i hagen.

/Lizzie
Jag tror ingen har så stora marker att de går tryggare i hagen om grannen startar 3:e världskriget som du beskrev. Nu fungerade det ju sämre för Göteson då en häst dog, ingen vet om den dött om den varit inne med de förutsättningarna jag skrev tidigare. Det gick ju bra med nordsvensken i Norrtälje, tills det inte gick bra alls och den drunknade på nyårsnatten.

Jag drogade mina eftersom den på bild försökte ta sig över boxdörren året innan.
Jag kommer fortsätta droga mina. De sov sig genom hysterin och var lugna o trygga på morgonen/fm dagen efter.

Bifogade filer

• 7374ADA0-195E-41CD-ADEE-E90BB72B559C.webp
    7374ADA0-195E-41CD-ADEE-E90BB72B559C.webp
    114,5 KB · Visningar: 53
https://www.di.se/nyheter/fyrverkerier-ar-farligt-gods/

Skulle hon få bestämma så skulle själva uppskjutningen koncentreras till endast en dag på hela året, och det runt tolvslaget. Som förespråkare av säkerhet anser Ingela Bertram att det skulle underlätta, både för eventuella personskador och för djurens skull. Om man kunde enas om att bara skjuta fyrverkerier på nyårsafton skulle de fyrbenta klara av att stå ut, menar hon.

”Det finns ju personer som är hundrädda 365 dagar om året, så en dag klarar djuren av att höra smällarna”. - Ingela Bertram, inköpschef på Svea Fireworks.

Fast tror du det hade varit bättre att de gick ute och fick full panik? Då har jag hellre en häst inne än att den sticker i fullt sken i hagen, spränger hagen och försvinner eller går omkull och bryter sönder sig.
En häst som får full panik i en box löper en otroligt stor risk att skadas, framför allt om den fastnar tex i boxgallret.

/Lizzie
Jag håller med. Det mest naturliga är ju dessutom att springa vid stress.

Tyvärr tror jag inte det finns någon enkel lösning, en häst i full panik kan lätt skada sig allvarligt i både hage och box.

Vi tar alltid in våra, det har funkat bra för oss men precis för dom o artikel så kan det lika gärna komma en dag då det inte gör det och någon av våra lyckas skada sig allvarligt i boxen.

Jag är inte avigt inställd ett total förbjud men skulle nöja med med att det inte blev tillåtet för privat personer att köpa fyrverkerier. Skulle bli betydligt lättare om man kunde veta exakt när och var det skulle smälla.

Ute hos hästarna smäller det väldigt lite tack o lov men hemma börjar dom flera veckor innan och håller ofta på någon vecka till efteråt. Har tom varit med om få smällare kastat efter mig. Vid nyår är enda tiden på året då jag inte saknar att hund. Inte för att katterna är överdrivet förtjusta men dom behöver jag iaf inte oroa mig för att någon kommer skjuta av en smällare över oss under promenaden flera veckor innan nyår.

En häst som får full panik i en box löper en otroligt stor risk att skadas, framför allt om den fastnar tex i boxgallret.

Jag håller med. Det mest naturliga är ju dessutom att springa vid stress.
Ser hellre att hästen skadas i boxen så jag i värsta fall kan göra lidandet kort än behöva leta i timmar efter en häst i skogen för att hitta hästen allvarligt skadad och lidit i timmar under tiden jag letat.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter För drygt en vecka sedan hittades en häst död i en hage. Hästen misstänktes först vara skjuten. Polisen har nu lagt ner förundersökningen.
Svar
12
· Visningar
1 277
Senast: Grazing
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter En död häst hittades i sin hage på måndagen. Hästen hade av allt att döma blivit skjuten. Polisen rubricerar händelsen som jaktbrott och...
Svar
0
· Visningar
124
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter När kvinnan skulle titta till några hästar gjorde hon en fruktansvärd upptäckt. En av hästarna låg död i hagen och nu misstänker man att...
Svar
3
· Visningar
1 052
Senast: Cattis_E
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Polisen har nu lagt ner den förundersökning som upprättades då en häst i södra Sverige hittades död i en hage med misstankar om att den...
Svar
0
· Visningar
70
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• kattförsäkring
  • Uppdateringstråd 31
  • Oseriös avel 2023