Häst skrämdes till döds av nyårsraketer

Det verkar som de flesta dödsfall/skador i samband med fyrverkerier skett i hagen. Baserat på en snabbgoogling, så kan vara fel.
Hur många för statistik över skador i box? Tänker att nyhetsvärdet är högre gällande en häst i hage, men kanske bara är jag.

Enligt studier sker fler olyckor (generellt) i box än på stall, men i Sverige för försäkringsbolagen ingen statistik över det.

Hur många för statistik över skador i box? Tänker att nyhetsvärdet är högre gällande en häst i hage, men kanske bara är jag.

Enligt studier sker fler olyckor (generellt) i box än på stall, men i Sverige för försäkringsbolagen ingen statistik över det.

Som jag skrev, var det en snabbgoogling. Så ingen statistik.

Hade kvar våra två ute på lösdriften för första gången det här nyåret. Här smäller det precis vid midnatt men inte annars. Dom fick mat i uteboxen precis som vanligt, just när det smällde som värst gick dom ut i hagen en bit men stod lugnt. När smällandet var över gick de in och åt igen.

Om vi bodde så det skulle smälla värre skulle jag ta in dom.

Är det högre nyhetsvärde för häst som skadas i hagen p.g.a. raketer än i box av samma anledning? Det förstår jag inte alls varför det skulle vara så.

Hästarna vistades ute i hagen, där ägaren under flera timmar hade varit med dem för att mildra reaktionerna inför nyårsfyrverkerierna.
– Jag såg paniken i deras ögon, säger han.
Jag känner familjen i reportaget och skrev så här på min facebook... utifrån en annan artikel... Därav jag använder mannens riktiga namn då det står i den artikeln.

https://nyheter24.se/nyheter/inrike...Rsjb6yMVlI7EhFqyl2S7dCiMR_tCMcfxYVZeoi_e9aPOA

Är det verkligen värt allt lidande? Många gnäller över dyr bensin, höga skatter hit och dit och idiotbyggen här o där...
Men köpa fyrverkerier för uppemot 5000 kronor för att bränna upp en hög fyrverkeripjäser på 20 minuter, som skrämmer livet ur folk och fä, har privatpersoner råd med utan att gnälla.

Bo Götesson, var många år stallförman på Örebro Fältrittklubb, under de år jag skötte Balett, det var många gånger han älgade över stallbacken genom ponnypaddocken och ner till stohagen för att stänga grinden när Balett slitit sig från mig vid stallet och dragit som en avlöning ner till hagen och samma sak åt andra hållet.
Han servade även "min" skottkärra när det var dags att byta hjul och svetsa lite botten... För att inte tala om när JSG... då 2-4 år hjälpte Bo att harva och vattna ridhusbotten, medan jag var ute och red på Balett. Många timmar i traktorn för en överlycklig JSG och lika nöjd Bo, som nästan såg besviken ut de dagar jag var i stallet utan JSG.
🙂

Bo var även ett stående personalinslag på julavslutningarna då han red ungersk post i alla gångarter, olika vägar och hoppade hinder med sina bruksnordisar.

Jag delar Bo och familjens sorg över deras gamle kämpe.
❤

Jag har inte sett nån statistik över det, så har ingen aning om ifall nån gjort det.
Då går det inte att dr någon slutsats alls.

Anledningen att det finns mer om hästar i hagar på nyår kan ju lika gärna vara att det är mer dramatiskt än om en häst sparkar sig blodig i boxen än skadar sig ute. Och så behöver man veta hur många det är av de båda grupperna.

Utan en ordentlig undersökning går det mest bara att gissa. Och oavsett vilket så är det ju olika hur olika hästar reagerar och man behöver ju välja det man tror passar hästen/flocken bäst.

Då går det inte att dr någon slutsats alls.

Anledningen att det finns mer om hästar i hagar på nyår kan ju lika gärna vara att det är mer dramatiskt än om en häst sparkar sig blodig i boxen än skadar sig ute. Och så behöver man veta hur många det är av de båda grupperna.

Utan en ordentlig undersökning går det mest bara att gissa. Och oavsett vilket så är det ju olika hur olika hästar reagerar och man behöver ju välja det man tror passar hästen/flocken bäst.

Nu har jag ju aldrig påstått att det ÄR på ett speciellt sätt heller, eller hur? Om du läser det jag skrev utan att tolka in vad du vill att det ska stå och hur du anser att det ska vara, så ser du att jag inte gjort annat än skrivit vad jag sett via en snabb googling. Och då handlar det om hästar som brutit benen eller på annat vis gjort sig väldigt illa i hagen/utanför pga fyrverkerier.
Att det skulle skilja i mediaintresse för om de varit instängda eller ute i hagen, tror jag personligen inte på. För den springande punkten är att de skadat sig pga fyrverkerier och det tror jag också är vad media vill ha fram om de rapporterar om det. Och även det ägaren vill ha fram.

Jag tror inte det finns rätt och fel. Man får anpassa sig efter hästarna och göra sitt bästa.

Jag har 8 hästar. 5 av dem på lösdrift. Tre inne på natten. Jag har 3 boxar utöver de som används till dem som står inne.
En av hästarna som går på lösdriften är livrädd för smällare och måste tas in. Annars springer hon som en idiot och jagar alla andra i panik. En av hästarna på lösdrift kan inte stå på box. Hon försöker hoppa över 3 meter höga väggar om hon blir stressad när hon är instängd. Båda är dräktiga.
Så den ena får gå in och den andra vara ute. Den som är ute har de andra två som sällskap och de är hyfsat lugna.
Radio på i stallet.

Men det höll på att skita sig i år trots förberedelser. Grannarna bestämde sig för att det var en bra idé att börja med världskrig kl 16, innan jag fått in min livrädda. Hon sprang som en galning och jagade de andra. Jag försökte få in henne, men eftersom de smällde hela tiden for hon runt som ett popcorn och det var helt livsfarligt att vara i hagen…. Till slut lyckades jag och fick in henne i boxen. Hon var uppe i varv och joggade runt där inne. Hästarna ute var uppjagade och sprang. Som tur var räckte inte grannarnas fyrverkerier så länge till så alla hann komma ner i varv innan tolvslaget.

Till nästa år ska jag prata med grannarna om att säga till mig innan de drar igång. Men jag väntar till jag kan föra ett lugnt och konstruktivt samtal om det. Och det lär dröja några dagar till innan jag kan det 😏

Nu har jag ju aldrig påstått att det ÄR på ett speciellt sätt heller, eller hur? Om du läser det jag skrev utan att tolka in vad du vill att det ska stå och hur du anser att det ska vara, så ser du att jag inte gjort annat än skrivit vad jag sett via en snabb googling. Och då handlar det om hästar som brutit benen eller på annat vis gjort sig väldigt illa i hagen/utanför pga fyrverkerier.
Att det skulle skilja i mediaintresse för om de varit instängda eller ute i hagen, tror jag personligen inte på. För den springande punkten är att de skadat sig pga fyrverkerier och det tror jag också är vad media vill ha fram om de rapporterar om det. Och även det ägaren vill ha fram.
Jo men du skrev inte vad du fick fram vid en snabb googling. Om det är enskilda fall betyder det absolut ingenting men om du fått fram någon undersökning /statistik hade det varit värt att nämna. Nu verkar du fått enskilda fall...

I mitt fall hade jag båda mina hästar ute i hage, och har haft det så de senaste åren. Men jag har alltid varit med dem i hagen vid tolvslaget så att jag vet hur de hanterar det, och jag har inga grannar inom 300 meter - och efter det är det en ridskola etc. Dvs inga fyrverkerier inom ca 800-1000 m. Mina får extra mycket mat så att de har något att göra, både vid sin vanliga tid och runt 11. Båda hästarna stod lösa inne i lösdriften och åt till precis vid tolvslaget, då den stora hästen skrittade ut i hagen för att kolla vad det var som hände. Hon var lite spänd, tyckte det var lite konstigt, men hon rörde sig aldrig snabbare en skritt och stod mest och kollade de ca 15-20 minutrarna hon stod ute och kollade istället för att vara inne och äta. Minishettisen brydde sig aldrig ett dugg om några fyrverkerier, och har inte gjort det tidigare år heller - hon stod bara kvar inne på lösdriften och åt.

För kanske 10 år sedan bodde jag närmare andra hus, och då kunde det hända att grannarna sköt fyrverkerier. Något år hade jag hästarna jag hade då installade på box, och något år släppte jag dem i största hagen så att de själva kunde röra sig fritt och ställa sig i den delen som var längst bort från fyrverkerierna. Men hästarna då var mer vana vid skott nära etc. - i alla fall två grannar hade sin egen lilla privata skjutbana i trädgården att träna på inför jakten. Och jag uppskattade då att det fanns folk längre bort som började tidigare på nyårsafton, så att hästarna var beredda på att det är något som var på gång så att det inte plötsligt bara en sekund var tredje världskriget utan någon förvarning.

Jag och bekanta i ett stall har sprungit för att hämta hästar. När det börjat skjutas mitt på dagen av grannen... Panikslagna hästar som kom lös osv. Grannen borde dock ha märkt kaoset som uppstod den gången.

Mina hästar tog jag in några år vid tolvslaget. Tills den dagen grannens barn sköt raketer hyfsat nära hästarnas hage och mina två puckon stod och tittade på, mycket fascinerande. Stencoola. Den ena trivdes bättre, ju mer kaosartat det var runt henne. Så jag gick bara ut 11.50 och slängde ut några morötter i hagen och gick in igen de kommande åren. :laugh:

Jag och bekanta i ett stall har sprungit för att hämta hästar. När det börjat skjutas mitt på dagen av grannen... Panikslagna hästar som kom lös osv. Grannen borde dock ha märkt kaoset som uppstod den gången.

Mina hästar tog jag in några år vid tolvslaget. Tills den dagen grannens barn sköt raketer hyfsat nära hästarnas hage och mina två puckon stod och tittade på, mycket fascinerande. Stencoola. Den ena trivdes bättre, ju mer kaosartat det var runt henne. Så jag gick bara ut 11.50 och slängde ut några morötter i hagen och gick in igen de kommande åren. :laugh:
Jag hade fullkomligt exploderat och upplyst grannen om att det hade blivit polisanmälan om det hade upprepats, skit samma att det inte hände någon olycka då. :mad:

Jag hade fullkomligt exploderat och upplyst grannen om att det hade blivit polisanmälan om det hade upprepats, skit samma att det inte hände någon olycka då. :mad:
Det var inte mina hästar, jag råkade bara befinna mig på platsen. Jag vet inte vad hästägarna gjorde.

Där vi bodde innan bestämde sig grannens son och hans kamrat (18-20 år gamla) sig för att det var roligt att skjuta raketer längs med vägen, alltså så de for iväg längs marken.
Detta gjordes ett par dagar efter nyår, mitt på ljusan dagen.
Längs med vägen gick vår hage där ena shettisen och åsnan gick.
Givetvis höll sig inte raketerna längs vägen utan de for ju på alla möjliga håll, bland annat in i hagen hos åsnan och shettisen.
Framförallt åsnan hämtade sig aldrig från det. Varenda nyår var ett helvete för honom trots att vi tog in dem, satte svart plast för alla fönster, spelade hög musik mm.
Och givetvis gjorde det att de andra blivit påverkade av hans panik så nuvarande shettis är också rädd, men det är iaf hanterbart.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter För drygt en vecka sedan hittades en häst död i en hage. Hästen misstänktes först vara skjuten. Polisen har nu lagt ner förundersökningen.
Svar
12
· Visningar
1 277
Senast: Grazing
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter En död häst hittades i sin hage på måndagen. Hästen hade av allt att döma blivit skjuten. Polisen rubricerar händelsen som jaktbrott och...
Svar
0
· Visningar
124
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter När kvinnan skulle titta till några hästar gjorde hon en fruktansvärd upptäckt. En av hästarna låg död i hagen och nu misstänker man att...
Svar
3
· Visningar
1 052
Senast: Cattis_E
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Polisen har nu lagt ner den förundersökning som upprättades då en häst i södra Sverige hittades död i en hage med misstankar om att den...
Svar
0
· Visningar
70
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka