Häst skrämdes till döds av nyårsraketer

Kan du länka den studien?
Att ha radio på varje natt/dygnet runt kan jag absolut förstå att det stör då hästen aldrig får lugn och ro.
Men att ha radion på 1 kväll, från kvällen till ca 04 på nyårsnatten har jag aldrig hört skulle vara några problem. Radion på lagom ljud är för att det inte ska vara tyst och sedan komma plötsliga smällande ljud.

Plegecil ges redan idag till hästar som har svårt att stå på boxvila, för transport, mm, och pleg har enligt fass effekt i 6-7 timmar, så att ge pleg vid 21-22 tiden på nyårs kvällen för att minska risken att hästen skadar sig allvarligt tror jag är bättre än att ha en häst som får totalt panik och riskerar att skada sig allvarligt.
Jag förespråkar inte lugnande till alla hästar som tycker smällare är "lite jobbigt", utan till dessa hästar som verkligen får panik och riskerar att skada sig allvarlig, självklart ska hästen som får lugnande även stå på box.

Öronproppar funkar jätte bra för att dämpa ljud, men självklart gör det inte hästen döv.

Man får helt enkelt kolla på ens egen häst, hur den reagerar, vad den behöver, ju mindre åtgärder ju bättre.
Men hellre box, täckta fönster, radio, lampa tänd, öronproppar och lugnande, framför en panikslagen häst som bryter benet eller liknande.
Jag använde lugnande som sattes under tungan på båda mina. Gav vid halv elva och vid tre var båda borstade och fixade med och ute i lösdriften igen, fullt pigga. Den som är mest känslig fick även öronproppar och mellan halv tolv och halv ett lyssnade vi (jag och hästarna även om de mest snarkade och fes :D )på en podd om sekter inne i stallet.

Efter att förra året tvingats slå bort min stora från boxdörren så har jag hittat vad som fungerar för oss. Så skönt! :heart :bow:

Det gjordes en studie om det för något år sedan som visade det som jag och många med mig vetat länge. Dansk studie var det. Orkar inte googla nu men vet att jag då läste det på hippson.
Jag läste också om den studien men jag tror att det handlade om musik som ett ständigt bakgrunds ljud i stallet vs tystnad. Här diskuterar vi snarare musik för att maskera ljudet av smällare vilket är ett annat syfte.

Att ha radio på varje natt/dygnet runt kan jag absolut förstå att det stör då hästen aldrig får lugn och ro.
Men att ha radion på 1 kväll, från kvällen till ca 04 på nyårsnatten har jag aldrig hört skulle vara några problem. Radion på lagom ljud är för att det inte ska vara tyst och sedan komma plötsliga smällande ljud.

Plegecil ges redan idag till hästar som har svårt att stå på boxvila, för transport, mm, och pleg har enligt fass effekt i 6-7 timmar, så att ge pleg vid 21-22 tiden på nyårs kvällen för att minska risken att hästen skadar sig allvarligt tror jag är bättre än att ha en häst som får totalt panik och riskerar att skada sig allvarligt.
Jag förespråkar inte lugnande till alla hästar som tycker smällare är "lite jobbigt", utan till dessa hästar som verkligen får panik och riskerar att skada sig allvarlig, självklart ska hästen som får lugnande även stå på box.

Öronproppar funkar jätte bra för att dämpa ljud, men självklart gör det inte hästen döv.

Man får helt enkelt kolla på ens egen häst, hur den reagerar, vad den behöver, ju mindre åtgärder ju bättre.
Men hellre box, täckta fönster, radio, lampa tänd, öronproppar och lugnande, framför en panikslagen häst som bryter benet eller liknande.
Ja jag fattade inte heller kommentaren om att ingen vet skulle skriva ut lugnande. Det görs ju hela tiden?

Ja jag fattade inte heller kommentaren om att ingen vet skulle skriva ut lugnande. Det görs ju hela tiden?
Skulle jag ge mina lugnande så hade det varit under för lång tid. De veterinärer jag har diskuterat det med har inte velat ge under så lång tid. Det handlar inte om tolvslaget utan under mer än ett dygn.

Jag läste också om den studien men jag tror att det handlade om musik som ett ständigt bakgrunds ljud i stallet vs tystnad. Här diskuterar vi snarare musik för att maskera ljudet av smällare vilket är ett annat syfte.
Ja och frågan är ju då hur mycket lugnande det blir av något som i andra lägen stressar? Jag har skrivit om det tidigare men min ena häst stod ensam medans vi var på klinik med den andre. Det har aldrig varit några problem för henne att vara ensam i box. Den här gången hade min granne olovandes gått in i mitt stall, ställt fram en radio och satt på den. När vi kom hem var hästen stressad som tusan och sedan dess är hon rädd även för raketer och andra ljud hon inte kan identifiera. Något hon varit helt obrydd om tidigare. Att försöka överrösta ett skrämmande ljud med ett annat ljud som stressar kan göra att det blir än värre.

https://www.nrk.no/norge/forskning_-musikk-kan-gi-hester-magesar-1.13859321

Märkligt. Jag har aldrig träffat någon häst som inte har blivit stressad av det.
Tja, hätar kanske blir generellt stressade av musik på en låg nivå, då syns det inte om man inte börjar undersöka de. Det blri dock tokigt att blanda ihop det med nyårsraketer där stressnivån b<lir enormt hög. Bättre då en stress på låg nivå som varar några timmar än en extrem som varar lite kortare.

Tja, hätar kanske blir generellt stressade av musik på en låg nivå, då syns det inte om man inte börjar undersöka de. Det blri dock tokigt att blanda ihop det med nyårsraketer där stressnivån b<lir enormt hög. Bättre då en stress på låg nivå som varar några timmar än en extrem som varar lite kortare.
Jag var skötare åt två tävlingshopphästar... Den äldre hästen var en stresstomte och vävde konstant i stallet då var inte lösdrift på modet än, tyvärr... Om man lastade den andre hästen och åkte till träning, fick man först lasta "tomten" och åka till granne, så den kunde stå i specialfixad höbalssnörebox på logen där den kunde stå o titta in i stallet där den hade hästsällskap... Och om unghästen reds i paddocken var det bäst att ha tomten i hagen... även om den sprang fram o tillbaka. I stallet fanns speglar på ett par väggarna, så den såg sig själv... samt radio svagt på i stort sett dygnet runt... annars vävde den konstant även om unghästen var hemma och inne och då talar vi inte LIIIIIIITE vävning... så fort radion kom på, lugnade den ner sig och den var alltid trevligare/mer avspänd, att rida i ridhus med bakgrundsradio på.

Tyvärr har jag ingen källa på "raketforskning" att googla på. :D Utan mer egna upplevelser.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter För drygt en vecka sedan hittades en häst död i en hage. Hästen misstänktes först vara skjuten. Polisen har nu lagt ner förundersökningen.
Svar
12
· Visningar
1 277
Senast: Grazing
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter En död häst hittades i sin hage på måndagen. Hästen hade av allt att döma blivit skjuten. Polisen rubricerar händelsen som jaktbrott och...
Svar
0
· Visningar
124
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter När kvinnan skulle titta till några hästar gjorde hon en fruktansvärd upptäckt. En av hästarna låg död i hagen och nu misstänker man att...
Svar
3
· Visningar
1 052
Senast: Cattis_E
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Polisen har nu lagt ner den förundersökning som upprättades då en häst i södra Sverige hittades död i en hage med misstankar om att den...
Svar
0
· Visningar
70
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka