Sv: Häst rädd
Jag tror det finns något som heter "Rädda ryttares ring" på internet, ett forum eller liknande, om du googlar på det hittar du det nog. Det är en samlingspunkt för osäkra ryttare och hästmänniskor som ger råd och peppar varandra.
Jag tycker annars man ska försöka identifiera de specifika rädslorna man har och det har du ju lyckats med, att bli sparkad eller avkastad. Det undviker man genom att för det första umgås med väluppfostrade och trygga hästar, de flesta hästar på ridskolorna har köpts in just för att de aldrig skulle komma på tanken att sparkas eller kasta av. Du kan också minimera risken att bli sparkad genom att lära dig kratsa hovarna på ett säkert sätt och inte gå onödigt mycket bakom rumpan på hästen, samt hela tiden visa hästen var du är så den inte blir överraskad.
Jag antar också att du inte bara är rädd för att bli avkastad utan också menar att helt enkelt ramla av vilket är betydligt vanligare. Ha alltid hjälm och säkerhetsväst på så minimerar du risken för skador, även i hanteringen. Då känner du dig säkrare och bara genom att ha självförtroende minimerar du skaderisken då hästar läser oss, de tryggare hästarna brukar dock inte söka övertag bara för att man är rädd så länge någon annan hanterar den emellanåt.
Nu vet jag inte hur mycket hästvana du har men det kan alltid vara bra att ha en erfaren och mycket viktigt - lyhörd och pedagogisk! - människa med dig så fort du känner dig otrygg, så småningom när du märker att du klarar av vissa situationer så kommer rädslan minska mer och mer och du kommer våga pröva på mer allt eftersom. Men det förutsätter att du tar det i din egen takt så att inte någon liten sak inträffar som får dig tillbaka på ruta ett.