Häst rädd

T

tillie

Jag är jätte rädd för att bli avkastad eller sparkad av en häst. Finns det några sett att undvika det, eller några tips på att bli av med min rädsla?

Sv: Häst rädd

Vad modigt det är av dig att berätta att du är rädd och att du vill fortsätta att hålla på med hästar trots det! :bow:

Del skulle jag vilja säga att vara rädd för hästar är logiskt och en sund reaktion, de är ju i regel större än oss och när de blir rädda kan det hända vad som helst.
Så det du måste göra är att bli trygg med att du kan hantera de situationer som kan uppstå då.
Jag har läst en helt underbar bok som har hjälpt mig mycket, Ridning och rädsla av Sven Forsström. :laugh:
Boken beskriver vad som händer i kroppen och huvet när man blir rädd, och hur man jobbar med en rädsla för just hästar.

Det går att komma över sin rädsla så ge inte upp!
Kämpa på!
Och lycka till!

*många pepkramar*

Ju mer du lär dig om hästar och deras beteende, desto större chans har du att undvika farliga situationer. Läs mycket och fråga mycket! :) Undvik osäkra hästar i början om du kan, till du känner dig tryggare.

Lycka till!

Jättemodigt att erkänna att du är rädd!

När jag var rädd efter en ridolycka bad jag mina vänner om hjälp. Jag "utnyttjade" dem till att leda runt mig, ha mig på lina och sadla och annat "svårt". (Det var mycket jag behövde hjälp med eftersom jag satte igång med ridningen innan jag var läkt, men det största var rädslan).

Jag tror det finns något som heter "Rädda ryttares ring" på internet, ett forum eller liknande, om du googlar på det hittar du det nog. Det är en samlingspunkt för osäkra ryttare och hästmänniskor som ger råd och peppar varandra.

Jag tycker annars man ska försöka identifiera de specifika rädslorna man har och det har du ju lyckats med, att bli sparkad eller avkastad. Det undviker man genom att för det första umgås med väluppfostrade och trygga hästar, de flesta hästar på ridskolorna har köpts in just för att de aldrig skulle komma på tanken att sparkas eller kasta av. Du kan också minimera risken att bli sparkad genom att lära dig kratsa hovarna på ett säkert sätt och inte gå onödigt mycket bakom rumpan på hästen, samt hela tiden visa hästen var du är så den inte blir överraskad.

Jag antar också att du inte bara är rädd för att bli avkastad utan också menar att helt enkelt ramla av vilket är betydligt vanligare. Ha alltid hjälm och säkerhetsväst på så minimerar du risken för skador, även i hanteringen. Då känner du dig säkrare och bara genom att ha självförtroende minimerar du skaderisken då hästar läser oss, de tryggare hästarna brukar dock inte söka övertag bara för att man är rädd så länge någon annan hanterar den emellanåt.
Nu vet jag inte hur mycket hästvana du har men det kan alltid vara bra att ha en erfaren och mycket viktigt - lyhörd och pedagogisk! - människa med dig så fort du känner dig otrygg, så småningom när du märker att du klarar av vissa situationer så kommer rädslan minska mer och mer och du kommer våga pröva på mer allt eftersom. Men det förutsätter att du tar det i din egen takt så att inte någon liten sak inträffar som får dig tillbaka på ruta ett.

Jag tror att man måste lära sig hästens kroppsspråkoch signaler, hur gör man det? Jo man vistas bland hästar helt enkelt.

Det är jätte svårt att lita på hästar när man inte kan se deras kroppsspråk och veta hur dom kommer reagera i vissa situationer. därför blir man lite rädd och osäker, speciellt på dessa stora djur.

samma sak med alla djur igentligen, är man ovan vid hundar och inte kan se deras kroppsspråk och signaler (kan jag klappa den nu? är den arg nu? är den glad? osv) så är man nog lite rädd, eller åtminstonde osäker.

Om du rider och vistas i din egen takt bland hästar så kommer du om några månader / nåt år lära dig litegrann hur hästarna fungerar och därmed känna dig mer säker.

De bästa är nästan att hålla sig till en häst kanske, om de finns möjlighet till det och lära känna den tills man känner sig trygg.

hoppas du kommer över din rädsla

den här boken kanske kan hjälpa. Om du inte vill köpa kan den finns på biblioteket, hos vårt i alla fall.

Jag köpte en äldre stabil ponny och har även boken Ridning och rädsla av Sven Forsström.

Jag rider med min sambo och vi började med små korta turer så man slutade när det kändes som bäst. Det gav en skön känsla efter turen och man fick mer och mer mersmak efter att rida nästa tur.

Jag tyckte att uppsittningen kändes värst då ponnyn kunde tjura lite och baka in mot stallväggen vilket gjorde mej lite nervös. Hon var oxå helt omöjlig att rida iväg på ensam.
Nu känns det såpass bra att jag kan trycka till henne och vara bestämd och vi kommer iväg upp på vägen efter några sekunders tvekan. Känns jätteskönt!

Nästa steg för mej är att jag ska kunna rida iväg en runda i skogen ensam. Jag tar det i små steg så att det inte blir så märkvärdigt om det inte alltid blir som tänkt sig. Då testar man nästa dag istället.

Tror det viktigaste är att erkänna att man är rädd och känna att man får stöd från omgivningen. Så att man kan bygga på i sin egen takt.
Jag är 40 år och blev rädd efter att jag fick 2 sladdisar och det är inget att skämmas för egentligen, men visst känns det lite pinsamt ibland att man är ägare till 2 hästar, 40 år och lite skraj. Men att jag erkänt det gör att jag får förståelse från omgivningen att jag vill rida lugnt efter uppehåll så att självförtroendet kommer tillbaka.

Liknande trådar

Hästhantering Min häst tycker inte om när det finns träd på ena långsidan utanför ridbanan, skyggar för dom och vill inte gå ända ut på spåret ginar...
Svar
2
· Visningar
783
Senast: Buzzter
·
Ridning Hej! Oavsett vilken häst jag rider så är jag typ nära att trilla av varje gång vid uteritt. Eller trillar av. Alltså är de vanligt...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 186
Senast: Sesca
·
Hundträning Jag behöver alla råd hur jag ska hjälpa min hund som jag uppfostrat helt fel. Jag har gjort henne rädd och osäker. Vid hundmöten har jag...
Svar
7
· Visningar
754
Senast: Red_Chili
·
Hästhantering Hej, Jag har stött på ett antal hästar på min ridskola som vid skötsel och borstning börjar ”vifta” med framhovarna och liksom ”dunkar”...
Svar
5
· Visningar
830

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka