häst pratare

O

oseriös

Är det någon som har nån erfarenhet av sk. hästpratare?
Alltså inte en sån som "dansar" med hästen utan sån som pratar med hästen genom teleparti?
Nu vill jag inte ha igång nån diskution vidare ifall det stämmer eller om de bara ä humbug.. jag vill bara veta om nån har någon egen erfarenhet av det?

Sv: häst pratare

min erfarenhet är att djur far illa och plågas pga sån där lurendrejeri!

nej JAG har inte provat. Men folk i min närvaro har gått på det. sorry såg inte att du skrev EGEN erfarenhet om du gjorde det

Har haft till min tidigare häst och visst fanns det mycket som hon kunde berätta om mig och min häst(har haft honom sen nyfödd)som hon omöjligt kunde veta om. Det var rätt spännande. Sen kunde hon till pricken ange hans personlighet och det utan att ha rört eller träffat honom. så det var en ganska rolig erfarenhet. Anledningen till att jag provade...var nyfiken helt enkelt, och med en häst jag träffat dagligen sen den var en blöt nyfödd, så vet man i princip allt som hänt den.

Trådskaparen undanber sig kommentarer om det är humbug eller inte och det första svaret hon får är från dig...
Fattar inte varför man inte kan respektera..och i ena stunden säjer du att det gör hästarna illa och i nästa att de är humbug.

Men hur farao kan nåt som är humbug skada nåt? Förklara det för ja fattar inte :confused:

Själv tror jag att det finns de som kan och inte. Har haft ute 3 olika under åren och en av dom va helt otrolig, hon sa saker som man häpnade och hon kom till rätta med problemen direkt. Kuslit!!

Medans de andra två tyckte jag bara snackade allmänt så de kunde stämt in på alla liksom

va roligt :) så det var värt pengarna? är det dyrt?

Har för mig att det då(flera år sen) gick på ca 300 spänn. Nu var det inte så att jag hade något problem jag behövde lösa på min häst, men nog var det rätt fräckt att hon kunde berätta en massa om honom, som hon inte kunde ha en aning om. Som tex att han är väldigt lättlastad, men inte tycker det är kul att åka transport, berättade om en olycka han varit med om, inte själv olyckan som så, men vart han hade fått ont. Så visst kan det vara värt det om man får en seriös "pratare" och kanske har problem attlösa....

Jag har testat det en gång på min häst!
Dels pga nyfikenhet och dels pga att det kändes som att jag inte hade något att förlora eftersom jag har haft lite problem med min häst som känns "olösbara"!!

Hon prickade in en del saker som stämde! sen var det ganska mycket allmänt som kunde ha stämt in på vilken häst som helst men som sagt, hon nämnde två gamla skador som han har haft och att de förra ägarna red in honom i två omgångar.
Det där med skadorna kan hon ju ha kollat upp nånstans (även fast både försäkringsbolaget och vetrinärstationen hävdar att de har tystnadsplikt så vet man ju inte, hon kanske känner nån som har tillgång till något register/journaler??) men att de gamla ägarna red in honom två gånger tycker jag inte att hon ska ha kunnat kolla upp..?

Det var en annorlunda upplevelse och det snurrade rejält i huvudet på mig efter det samtalet :D

Men sen har det tyvärr inte hjälpt mig med mitt problem, men jag har o andra sidan inte lysssnat helt på hennes råd eftersom hon tyckte att jag skulle sluta rida på hästen eftersom hon ansåg att han var farlig men det kändes inte helt rätt.....

Den jag hade ute kostade 500 kr och jag tyckte att det var värt pengarna att bara ha testat på det!! :)

Jag känner en som kan ta kontakt med djur. H*n bor ca 20-30mil från mig och hjälper mig med mina djur vid behov. H*n har aldrig varit ute vid mig där jag bor, men kan "se" om jag har flyttat på transporten, i villken hage mina hästar går i,eller om någon ny häst har kommit, eller flyttat m.m
Först trodde jag ju inte riktigt på det, men jag ville ju klart ge det en chans å testa. Det är ju ganska enkelt att testa personens "gåva" då vi har detta avståndet imellan oss... Och det mesta har faktiskt funkat.
Men jag brukar inte lyssna på när hästen säger att den har ont någonstans och att den inte vill till en vet... Men det mesta andra brukar jag lyssna på.
Som våran ena hingst som tydligen inte gillar att åka transport. Inget vi har märkt då han är så gudomligt snäll att lasta och åka med... Men han gillar tydligen inte det, och bad oss om att inte ställa grejer brevid honom i transporten, då han ville ha plats för sin låtsas kompis där... :crazy: När han åker med annan häst så e det ok, då e han ju inte ensam....
Denna person tar inte betalt... då h*n anser att det är en gåva, och tror inte på att man ska ta betalt för sådant man fått som gåva.

Vi testade detta till ”våra” hästar i stallet, en jätteduktig tjej från Eskilstunatrakten tror jag?? Minns inte. Nå i varje fall så sa hon mkt saker som hon inte kan haft den ringaste aning om, och som tjejen vi hyrde boxarna av inte heller kunde ha en aning om. Bland annat att ponnyn saknade hönsen bredvid hans box (bor bredvid höns hemma hos mattes föräldrar) eller sin hage med det röda trästaketet. Och visst, det är väl saker man kan chansa på men det tillhör väl inte varje stall att ha höns i boxen bredvid? Han sa även att han hade ont av bettet, och det visade sig vara en tand som var snett sliten. Det kan manju också ta för att tjejen är duktig på hästtänder och såg det… men njaa jag tror henne. Hon kunde också ”se” stallet när hon inte var där och det var tillfällen hon meddelade saker som hon omöjligt kunnat veta annars. Till saken hör att varken jag eller hästarnas matte var med när hon var där så hon hade fått noll information från oss. Kul att testa men ta det med en nypa salt… Halvblodet önskade en boll i boxen att leka med, visst ska hon ha det! Dagen efter var tre plankor utsparkade hos grannen och bollen låg i andra änden av boxen och hon tryckte i den andra….kanske skulle låtit bli det tipset… Men det finns nog en hel del bluffmakare också, så se det som en kul grej, men jag tror på det!

I min värld funkar det absolut! :D
Har under åren anlitat 3 st olika sk "pratare" och de har varit lika duktiga alla 3.
Har själv vid ett tillfälle varit med om att min ena häst "pratade med mig när jag sov på natten"
Det var såååååå mäktigt.

Mari

jag har iaf bokat en hästpratare nu som ska ta sig ett snack med pollen nästa vecka ;) :bump:

Vad spännande! :)
Det brukar vara en sån "kick" att få reda på vad hästarna
tänker på.
Och du känner ju själv instinktivt om "djurprataren"
verkar seriös eller inte så.........

LYCKA TILL!!! :D

jo, och mina mamma jobbar medialt också så hon vet sånt:P

jag hade gärna velat veta vad som rör sig i huvudet på min gamla dam..! gud vad spännande!

Japp. Hästprataren sa några saker som tex att humlan inte gillar att stå inne. (Vilket hon inte gör!), att hon var lite orolig för att det var nåt nytt (mycket riktig, det hade kommit en ny häst dagen innan, vilket hästprataren omöjlig kunnat veta). Hon gjorde det gratis för hennes dotter går i mammas klass! Sen så kände hon igenom humlan och sa det att hon är lite sne i halsen/nacken åt vänster. Och mkt riktigt så är humlan mkt lättare och mjukar i vänster sidan!

gud va fräckt! kanske skulle ta hem en "pratare" själv..? ^^,

oseriös skrev:
jag har iaf bokat en hästpratare nu som ska ta sig ett snack med pollen nästa vecka ;) :bump:

Har du uppgifter på folk som gör detta? Är sååå nyfiken!

Liknande trådar

R
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 435
Senast: Amha
·
R
Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 516
Senast: Raderad medlem 149524
·
  • Låst
Hästhantering På förekommen anledning sitter jag och funderar på det här med hästar som springer på/över en människa, vilket ju i bland haft en...
16 17 18
Svar
351
· Visningar
15 527
Senast: Hedinn
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Dethär är värt en ny dagboks tråd tycker jag. För att idag har det hänt en väldigt stor sak som är att jag har blivit häst ägare idag...
2
Svar
30
· Visningar
2 612
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar