häst pratare

Sv: häst pratare

Vill du ha reda på sådana saker PM:ar du personen ifråga.

Ett enda namn eller bön om PM så ryker tråden!

Anna-Karin/moderator

Min hästs förrförra ägare tog hem en hästpratare so en sista utväg för att få ordning på henne. Fick hästpratarens anteckningar. De var kul att se men inget överväldigande stort genombrott. Detta sa hon om Dixie:
Dixie 9år
nov 2002

Nervös.
Väldigt sällskaplig och social tjej, som vill ha mycket uppmärksamhet. Hemmahäst och tycker världen är konstig. Lite orolig mage, nästan lite stress över den. Känns som om hon under en period ätit ensilage och att det inte var så bra.
Känns också lite knastrig i lederna, speciellt höger fram
Kan behöva lite ledvätskeökande medel. Gurkmeja eller askbark.
Har också sättningar i nacken och en bit ner på halsen.
Ibland kan hon ha lite problem runt tårkanalen på höger sida.
Känns som hon gärna vill lägga huvudet lite åt höger när hon galopperar och att vänstergaloppen är lite lättare.
Tycker det är roligt att jobba men är orolig över kraven. Blir rädd när man inte är nöjd med henne.
Finns en konstig spänning vid vänster sida av ryggen som känns som om den behöver mjukas upp med massage.
Känns ganska oerfaren. Föl och vart finns den? Tycker om att ta ansvar men rädd för misslyckanden. Horsemanshipövningar från marken och tar även ledarskapet ordentligt. Mn hon är duktig. hon har lätt för att lära sej saker när hon är lugn. Får lite småont överallt när hon spänner sej och det gör inte saken bättre.
Ett hjärta av guld!!
Mår bra för övrigt. Mat helt ok men är lite killig. Kan behöva lite snärjmåla och rensa ut kroppen ordentligt efter bete och insekter.
Skygglappar? eller något liknande inte bra. Obehaglig upplevelse, kan ha något med veterinär att göra.
Trivs alldeles utmärkt här.
Ibland känner hon smärta en bit framför korset som sen strålar bakåt mot korset.
Kamomill, eller mynta ett tag före ridning.
Nästan lite magkattar känsla som sug vid magmunnen. Egentligen en mycket sammarbetsvillig tjej och försöker så gott hon kan.
Har en bra hopprumpa.
Kan också vara väldigt bestämd. Som en gammal skolfröken som ska tukta folk och hästen.
Stannade i växten under en period som inte var bra. Fått lite fel proportioner. Känns som det iallafall. Att baken blivit starkare än framdelen.
Försöker lära mej vara hund!
Hals-nacke spänner av henne från koncentration. är egentligen en mycket klok häst.
har mycket under pannbenet är det någon som sagt!
Har varit på 2(-3 föl) ställen förut. En bland flera. Nu är hon själv. Känns bra och hon börjar lugna sej.

Dixie är en ganska nervös dam, väldigt ranghög, iaf mot andra hästar. har bott på flera olika ställen, bl a hästhandlare, haft minst 2 föl. När hästprataren va där hade man precis särat på henne och hennes föl så hon var lite orolig över honom antagligen. Har stressmage. Högergalopp är lättast. Blir som det står i texten rädd om man är missnöjd och spänner sej massor när hon inte förstår. Känslig för insekter. Tycker vaccinering, avmaskning och spray är det läskigaste som finns. Jätteduktig på att hoppa. Litet holländskt halvblod (kan ha stannat i växten?? vet inte) Tränade NH när hästprataren vär där, bl a att följa matte uta grimskaft ("försöker lära mej att vara hund!). ang nacken har hon fastnat under en transport tidigare o stäckt varje kota i halsen och är ganska stel pga det.

tro vad man vill..

Senast ändrad av en moderator:

Jag har haft en hästpratare till mina hästar. Den här personen är en bekannt till bekanntas bekannta... Så jag känner inte hästprataren.

Samantha hade en del att säga som t ex att det fanns taggtråd som skulle bort! Vi hade fått låna kohagar av grannen och höll på att byta till eltråd och hade lagt mycket tråd på ett ställe utanför hennes hage. Hon ansåg att det kunde någon skada sig på. Sen hade hon ont i öronen för att någon sågade i närheten. Det visade sig att min far sågade ned stolparna kring hundgården den dagen. Och så visade Samantha bilder av ett föl som hon fick nosa på och kela med men det var inte hennes eget. Stämmer precis. Lilla Ella är Zizis föl.
Elmer var som ett bortskämt barn. Bångstyrig och envis. Det kan jag hålla med om. Han var arg för att han gick i fel hage. Jodå, jag hade flyttat över honom till en annan hage för han fick inte gå ihop med stona eftersom han blir hingstig. Sen så beskrev han en hund och en plats som jag förstod var det ställe där ägaren bor. Jag har själv varit där och sett hunden som han också beskrev. Hunden var mkt klok och de pratade med varandra. Elmer verkade ha hemlängtan. Och så hade han ont i alla fyra tårna. Jag vet inte om det stämmer men något skumt var det med honom iallafall. Tyvärr var jag tvungen att lämna tillbaka Elmer innan jag hann börja gräva i det.

Den här hästprataren tog bara 50:-/häst för h*n ansåg sig inte vara så duktig på detta. Men jag var mkt nöjd. Dock fanns det väl ett och annat frågetecken men på det hela taget så stämde det. Så jag tror nog på detta. Men man kan inte vara nog försiktig. Visst finns det de som är lurendrejare så skaffa referenser eller ta kontakt men en som har pratat med bekanntas hästar.

Lycka till!

Varför inte försöka lyssna själv till din häst? Ta dig tid att försöka komma ner i varv och ta emot bilder från den, förmedla enkla bilder till den. Jag använde mig av metoden med en chinchilla jag hade som var väldigt rädd för människor. Jag försökte se (inte 1 ord) hur hon kom till min famn och hur bra det kändes för henne. Och hon kom! Men för mig krävs tid för att komma ner i varv och tänka i bilder i stället för ord, det är kanske därför vissa kan ta betalt, vi är vanligtvis för stressade. Jag tror att om jag kan, kan alla samtala med sina djur i bilder. Ska ta mig en sådan "pratar"-dag i stallet i morgon, kom jag just på-det är ju söndag!

Hästar kan väl endå inte ha låtsaskompisar?:crazy:

Jag pratar med hästarna varenda dag. Men jag tror inte att de fattar nåt....

håller med:smirk:
pratar med mitt sto varenda dag och det enda hon verkar vilja förmdla till mej e typ: "hit me godis", "stick å brinn det här e mitt käk!"" Du stör mej" eller "åååå klia mej däär!".
fast ibland känns det endå värt allt det där slitet för det har hänt två gånger att hon har kliat mej när jag har kliat henne!:love:

Liknande trådar

R
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 435
Senast: Amha
·
R
Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 516
Senast: Raderad medlem 149524
·
  • Låst
Hästhantering På förekommen anledning sitter jag och funderar på det här med hästar som springer på/över en människa, vilket ju i bland haft en...
16 17 18
Svar
351
· Visningar
15 527
Senast: Hedinn
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Dethär är värt en ny dagboks tråd tycker jag. För att idag har det hänt en väldigt stor sak som är att jag har blivit häst ägare idag...
2
Svar
30
· Visningar
2 612
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar