Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Tillfället har dykt upp då jag har möjlighet att ha häst där jag kommer att arbeta och till mkt förmånligt pris. I stallhyran ingår foder (kraft + grovfoder), strö (spån), in och utsläpp (alla dagar i veckan). Där finns tillgång till ridhus, uteridbana, uteridningsmöjligheter, fälttävlansbana, fri tvättmaskin. Samt att 1 träning/ vecka ingår.
"Problemet" är att jag undrar om jag har råd att ha häst... räcker 2000 kr/ månad för allt extra som tillkommer för häst förutom ovan nämnda saker (menar saker såsom försäkring, verka/sko osv). Eller vad är rimligt att jag skall uppskatta att allt övrigt går på? Jag bor på plats så det tillkommer ingen bensin eller dylikt, träningar för valfri tränare får jag på plats... 2000 är "max" vad jag har råd att lägga ut per månad för det övriga då resterande lön går till mitt eget boende/räkningar m.m. Det rör sig för övrigt om ett storstadsområde och på en stor hästanläggning, om det gör någon skillnad...
Alla funderingar och åsikter välkomna!
Jag håller med den som tyckte det var väldigt mycket olyckskorpar här inne.. jag får väl på moppo nu men svarar ändå.
Är alla ni som har svarat att TS har det för dåligt med pengar för att skaffa häst rika? Det låter lite så... man behöver inte alls vara höginkomsttagare eller rik överklass för att ha häst. Jag har visserligen mina hemma på egen gård men det är ju inte gratis för det.
På tre hästar lägger jag ca 2000 - 2500 kr/månad. Då räknar jag med försäkringar, foder, löpande veterinärkostnader så som vaccinationer, avmaskning osv samt hovvård. Utrustning köper jag inte så ofta men lite smått och gott då och då. Något täcke, grimmor om det behövs nya, osv. Förra månaden var ena hästen hos ET och nästa månad är det tandläkardags.
Jag är långtids-sjukskriven och sambon har tidigare haft vikariat men nyss fått fast jobb. Innan dess har vi båda varit både arbetslösa och jag sjukskriven. Det har gått bra ändå och hästarna mår hur bra som helst!
Ibland, eller ganska ofta, får jag känslan av att man absolut inte får erkänna på Buke att man inte har egen ny transport, hästen inlindad i täcken och skydd så snart den ska göra något - och då ska det vara rätt märke på täckena - allt annat är skit och dåligt för hästen, har en back-up på minst 60 000 på kontot ifall att något skulle hända osv.
Jag ringer veterinären om mina hästar blir sjuka istället för att lasta på och köra 40 mil till klinik det första jag gör, jag lånar eller hyr transport om jag ska på träning eller kurs, och jag rider ofta i jeans och boots - även i dressyrsadeln. Det skiljer sig mycket beroende på var man bor i landet med kostnaderna, men även vad man siktar på med sin häst och vad man vill med sin ridning. Jag siktar på att tävla lite dressyr så småningom, men även att rida långturer i skog och mark, ha ett bra samspel med min häst på både ridbanan och i all annan hantering och har häst främst för att jag älskar själva varelsen häst. Ridningen är bara en bonus, även om jag givetvis hela tiden söker förbättring och utveckling där också. Siktar man på att klättra i klasserna och verkligen satsa på tävling är det en helt annan sak. För att kunna säga det ena eller andra behöver man alltså veta lite mer om det.
Till TS: Jag tycker det låter som en toppen-deal du har i ditt blivande stall!! Jag tror inte heller att de flesta har spikat och klart vad som hnder om de plötsligt msåte flytta hästen, eller något annat hypotetiskt scenario som eventuellt möjligtvis skulle kunna hända nån gång kanske. Skulle stallet brinna ner under renoveringen och lösdrifterna rasa här hemma så vet då inte jag var jag skulle ställa hästarna så länge, men det löser sig om det skulle hända.
Dessutom har du ju inte skaffat hästen än, och eftersom jag antar att du kommer leta noga och besikta eventuella köp så vet du ju på förhand så mycket man kan veta - dvs om hästen behöver dyra specialbeslag, hur hovarna är, osv. Det finns förstås inga garantier men gör man allt man kan så har man de bäsa förutsättningar för ett lyckat köp och en bra häst.
Men TS frågade ju efter funderingar- och jag hade aldrig vågat. 2000 är ungefär vad jag tränar för i månaden, Sen tillkommer ju allt annat. Minus stallhyra har jag en hästbudget på 3-4000 beroende på årstid. Och då betalar jag varken försäkring el akut veterniärvård själv. Jag valde att inte ha häst när jag tjänade så min budget var som TS, och med facit i hand gjorde jag rätt. Nu ingår ju 1 träning i veckan för henne, men jag vill kunna träna 2, och tävla, och genast har bensinen skjutit i höjden någon 1000-lapp också... Men jag tror säkert ts grejar det, jag vet flera som har häst på de premisserna. Men JAG hade valt bort det!