Häst på begränsad budget

Sv: Häst på begränsad budget

Jag skulle inte ha häst på de premisserna. Det är ungefär så min budget ser ut idag, men då har jag min buffert i mamma som äger hästen och som betalar veterinärvård vid behov samt dyrare utrustning (ex sadel) vid behov.
jag skulle aldrig skaffat häst om jag inte visste att hon har möjlighet att stå för såna kostnader.

:bow::bow:
KL

Nu tycker jag det är ganska många olyckskorpar här. Tex: träna/tävla/tränare osv ? Som att detta skulle få hästen att må jättebra. Man kan gladeligen skippa både manegekort, träningar, tävlingar och tränare och ha häst för att man vill bara ha en häst. Då hamnar man genast på andra kronor och ören.

Utrustning, finns uppsjö av begagnade och till och med kan man få saker. Har fått massa saker folk lessnat på...*man vill ju ha nåt nytt* säger många när man frågar varför hela saker ska slängas. :confused:

Sadel är visserligen en stor utgift, men en gång i tiden hade jag en häst på foder som inte hade sadel. Jag fick så lov att rida barbacka halvåret innan jag skrapat i hop sadelkostnaden. Men än sen då ? Kan tillägga jag fick en balans utan dess like ;) Så den erfarenheten var inte av ondo utan bara av godo. Allt behövs inte köpas i morgonbitti.

Täcken behöver knappast kosta multum. Faktum är att de bästa täcken jag köpt genom årena har legat i lågbudgetklassen. Har även haft svindyra märkestäcken som alls inte uppfyller den fina reklamen.

Ridkläder, man kan rida i vad tusan man vill. Behöver absolut inte heta ridsbyxor, ridstövlar, chaps osv osv.

:bow: kloka ord!!
Enda tillägget jag vill göra är följande: vad händer on du av nån anledning behöver byta stall? Man KAN ju bli osams, verksamheten avbryts etc.. Har du isåfall råd att ackordera in hästen någon annanstans?

Om du inte har några extravaganta vanor och en skaplig buffert så bör det fungera. Köper man vettig kvalitet utan att betala en massa extra för fina märken så kan man komma undan med rimliga pengar på utrustning utan att det går sönder på en gång.
Det beror också på var i landet du bor, runt storstäderna är allt mycket dyrare.

Ja, men Ts låter inte som någon som vill ha häst bara för att ha häst. Dessutom är inte utrustning och träning den stora posten man måste ha- utan bufferten om något händer....

TS skriver ju att hon/han har en buffert. Ingår allt det som skrivs i hyran så ser jag inte att 2000 skulle vara en omöjlighet att hålla hästen på.

Jo men det hade ju TS; -en buffert alltså..
Tänker mer att om läget förändras dvs att hon måste börja bekosta livsomkostnaderna för sin häst (mat stallplats (som hon inte behöver göra under förutsättningarna just nu)) så är 2000kr i månaden pressat läge.. Om man inte hittar ett billigt stall /medryttare osv

appropå täcken...
Har ett täcke jag köpte från B***es till min förra häst för 12 år sen... Det har använts varje vinter sedan dess - visst lite lappat och trist i färgerna är det - men hästarna är torra och varma:)
Tror att alla prylar man inhandlar gör man mest för sin egen skull, har faktiskt senaste åren knappt handlat nåt alls - man kommer liksom på att det är totalt onödigt med ett nytt träns till när man har 15 som hänger i stallet varav 2 används...
Det går att köpa billiga bra grejer som håller år ut och år in.g

2000:- tror jag du klara dig bra på - särskilt om du har en buffert vid eventuella olyckor/sjukdomar. Stallet låter ju som en toppendeal - kör på:bump:

Nej, TS kanske inte vill ha en häst bara för att ha en häst. Men man måste ju inse att: var sak har väl sin tid eller hur ? Måste saker och ting ske med raketfart bara för man skaffar häst ? TS har en buffert, det skrev hon redan från första början.

HUR många hästägare har haft allt på en gång ? Inte många tror jag. Saker och ting skaffar man med tiden. Och varför skulle man inte kunna vara ekonomisk i hästvärlden då man tydligen kan vara det med allt annat ? :confused:

Jag skulle säga såhär: beror på vad din försäkring o hovslagare kostar. Som ett exempel. Min försäkring går på 289 kr i månaden till min lilla arab som är försäkrad till 30 000 men försäkringen till min kompis "stora bruna" som var och är en dyrare häst går på en tusenlapp - då är ju halva din marginal borta.

Sen skiljer det en del om hovis kostar 800 utslagen per månad eller 500 (som min).

Så du får tänka efter lite ang vad det är för häst du ska ha och vilka oundvikliga kringkostnader det blir. Prylar o träning är ju frivilliga utgifter men hovvårdskostnader slipper du inte o försäkring vill du nog ha.

KL

Tack för alla tankar! Tänkte klargöra ytterligare lite grejer som vissa tagit upp :)

Allt ingår i stallhyran, dvs:
  • Foder
  • Strö
  • Service
  • 1 träning/ vecka för valfri tränare på anläggningen (10-tal att välja mellan)
  • Ridhus och ridbanor på anläggningen

En frågeställning var om jag tvingas att eventuellt köpa till foder, troligtvis behöver jag inte det då jag har tänkt mig en ungponny (De mängder foder som ingår i stallhyran är avsedda för "normal" häst, så på den punkten bör det räcka).

Sedan var det någon som skrev att jag inte skulle ha råd att träna. - 1 träning/vecka ingår i stallhyran. Det är en stor anläggning och det finns väl ett 10-tal olika tränare med olika inriktningar som kommer regelbundet. (svenska såväl som utländska)

Förbrukningsvaror och utrustning... jag har svårt att tro att jag skulle köpa täcke och grimmor för såna stora summor. Viss utrustning ägs redan så det är väl i princip sadel som fattas, förutsatt att hästen som köps stämmer med storlekarna ;)

Buffert har jag! Och dessutom väl medveten om var veterinärkostnader kan sluta på (jag jobbar i nuläget på djursjukhus med just hästar).

Någon nämnde hur jag skulle göra om det skiter sig och jag måste flytta hästen. Ja, då flyttar den till skåne (mina föräldrar har stor gård och jordbruk, så där är ingen ko på is ;) ) Förmodligen skulle jag kunna ha den MKT billigare hemma än den lösningen som är aktuell nu, dvs 50 mil bort ;)

Förstår er som skrivit att det är dyrt osv, men man måste ju också se till vad som är rimligt. Det är ingen lyxhäst a la 150 tusen vi talar om, utan förmodligen ungponny, storlek d-ponny (prisklass runt 30-40). Och saker och ting faller på plats efter hand, är det viktigt att jag ska ha nyaste/dyraste och flashigaste utrustningen NU? I framtiden kanske budgeten tillåter mer utsvägningar.

Spånar vidare! :) Fler tankar? Är jag helt ute och cyklar?

Som sagt, kolla upp vad det kostar att sko och hur ofta den tilltänkta ponnyn behöver skos. Jag har alltid skott mina var 5e vecka eftersom de växer bra men man hör ju om vissa som skor var 8e.... Det blir ju lite prisskillnad.

Det jag tänker på är att det blir väldigt sårbart om din ekonomiska förmåga att ha häst står och faller på ett visst arbete.

Saker kan alltid hända, men finns det bra förutsättningar nu så är det bara att köra tycker jag. Blir det problem får man lösa de när de kommer. TS har ju även en backup plan att hästen kan få flytta till hennes föräldrar. Får man kris i livet (kan hända alla) ja, då kanske man tvingas sälja hästen. Den dagen den sorgen liksom.

Jag lägger inte 2000 kr varje månad på skoning, försäkring och utrustning.

TS, du kan ju sätta in de där 2000 på ett hästkonto varje månad, så blir de kvar en slant varje billigare månad och du har lite över till dyrare månader (sadelköp, veterinär typ) Har man dessutom en buffert så visst borde man ha råd att ha hästen..

Jag tror nog att du är minst lika väl förberedd som någon annan som köper häst. :) kör på och lycka till!

Det är rätt svårt att i förväg spå hur ofta den blivande hästen behöver skos/verkas, det kan jag veta först när jag kommit så pass långt att jag kollat ut en ponny. Som du säger, man kan råka ut för en häst som behöver skos ofta och med specialbeslag... och det blir såklart dyrare.

Det jag tänker på är att det blir väldigt sårbart om din ekonomiska förmåga att ha häst står och faller på ett visst arbete.

Nja, det vill jag inte påstå. Inte i detta fallet, jag blir liksom inte tvungen att gå och jobba kvar för att ha råd att ha häst. Så om jag rent av vill sluta är det bara att packa hästen och dra hemåt till Skåne. Min lägenhet i Skåne skall hyras ut och möjlighet att bo hos föräldrarna finns (både häst och jag). I Skåne har jag rent av bättre möjligheter att ha häst, då det skulle vara bra mkt billigare.

Saker kan alltid hända, men finns det bra förutsättningar nu så är det bara att köra tycker jag. Blir det problem får man lösa de när de kommer. TS har ju även en backup plan att hästen kan få flytta till hennes föräldrar. Får man kris i livet (kan hända alla) ja, då kanske man tvingas sälja hästen. Den dagen den sorgen liksom.

Jag lägger inte 2000 kr varje månad på skoning, försäkring och utrustning.

TS, du kan ju sätta in de där 2000 på ett hästkonto varje månad, så blir de kvar en slant varje billigare månad och du har lite över till dyrare månader (sadelköp, veterinär typ) Har man dessutom en buffert så visst borde man ha råd att ha hästen..

Smart tänkt! Bara för man avsatt 2000/månad för övrigt betyder det ju inte att man måste spendera det. Lite över varje månad och min budget växer och jag får över till lite dyrare oförutsedda saker :)

Jag tror nog att du är minst lika väl förberedd som någon annan som köper häst. :) kör på och lycka till!

Jag tror det med... jag har sett folk med absolut sämre förutsättningar skaffa häst! Men enligt vissa här så verkar jag ha en hemskt orimlig budget ;) Jag tror dock den är helt okej! :)

Fast en buffert ska ju ha påfyllningsmöjlighet också. Det kanske händer en sak som tömmer och då har man inte mycket att spela på om man har en månadesbudget på 2000..

därför att en häst som blir sjuk inte kan vänta.. Har jag inte råd att laga bilen får jag åka buss tills vidare.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har, som någon kanske har läst, ganska nyss blivit med häst. Vid införskaffandet köpte jag även all grundläggande utrustning som man...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 919
Senast: lil-sis
·
Hästvård Läste i en artikel en känd svensk dressyr- och hopptränares råd om att man bör ha ett tryggt och proffsigt "team" runt sig och sin häst...
2
Svar
20
· Visningar
3 636
Senast: Korven
·
Hästmänniskan Hur har ni som har fler än en häst råd? Vad räknar ni på att ni lägger ner per månad på era hästar? Jag funderar fram och tillbaka på...
Svar
11
· Visningar
3 081
Senast: skumpan2000
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama