Häst på begränsad budget

Sockerbit

Trådstartare
Tillfället har dykt upp då jag har möjlighet att ha häst där jag kommer att arbeta och till mkt förmånligt pris. I stallhyran ingår foder (kraft + grovfoder), strö (spån), in och utsläpp (alla dagar i veckan). Där finns tillgång till ridhus, uteridbana, uteridningsmöjligheter, fälttävlansbana, fri tvättmaskin. Samt att 1 träning/ vecka ingår.

"Problemet" är att jag undrar om jag har råd att ha häst... räcker 2000 kr/ månad för allt extra som tillkommer för häst förutom ovan nämnda saker (menar saker såsom försäkring, verka/sko osv). Eller vad är rimligt att jag skall uppskatta att allt övrigt går på? Jag bor på plats så det tillkommer ingen bensin eller dylikt, träningar för valfri tränare får jag på plats... 2000 är "max" vad jag har råd att lägga ut per månad för det övriga då resterande lön går till mitt eget boende/räkningar m.m. Det rör sig för övrigt om ett storstadsområde och på en stor hästanläggning, om det gör någon skillnad...

Alla funderingar och åsikter välkomna! ;)

Sv: Häst på begränsad budget

Om jag hade varit du så hade jag inte skaffat häst.... Men om du har typ 20000 undanstoppade någonstans så är det absolut inga problem och du kan säkert komma långt med dom två tusen i månaden med:-) det är NÄR de händer något tex hästen blir sjuk eller skadats som det lätt kan springa iväg och har man inte de lilla extra kan det bli jobbigt :-) jag säger detta eller skriver för att jag trodde att det skulle räcka mes 3000 och hade inget undanstoppat och då åkte hästen på bukhinneinflammation och strax innan var det hältutredning allt gick på försäkringen men inte allt står nu med ett lån på 60 tusen för den rörliga delen bensin och medicin och vad gör man inte för sin häst....

Jag är väl medveten om vad en sjuk häst kan kosta... (jobbar på djursjukhus i nuläget ;) ). Men jag avser alltså de "vardagliga" kostnaderna, de ständigt återkommande sådana.

Om jag skall avstå från häst av den enkla anledning att det KAN hända något och att det kan bli dyrt, så är det nog många som inte bör ha häst ;) Har för övrigt en buffert så det är inte problemet :)

Klart det räcker. Har faktiskt ALDRIG haft en häst som kostat mig över 2 papp i månaden. Kanske jag haft tur, eller så kanske jag lärt mig handskas med de pengar som faktiskt finns.

Försäkring är inte dyrt per månad, dvs om du nu inte fläskar på med nåt rejält och tar ett dyrt bolag. Skoning, ja beror ju på. Du kanske får en häst som inte ens behöver skor och med urbra hovkvalitet = billigare. Vem vet. Det hade jag i alla fall. Verkning typ var 10-12: e vecka ungefär.

ELLER kanske du får en häst som promt måste skos om varje månad med specialbeslag pga felaktigheter eller dyl ( har jag också haft, men i det läget var hovslagaren en gammal vän = kompispris). Hade jag inte haft denna hovslagarvän, utan samma hovslagare som till barfotahästen, ja då hade det skenat i väg i pengar...givetvis.

För mig som inte tränar osv räcker 2000 kr lång väg. Betalar 300 verkning varannan månad och sen vaccination på 200 kr / gång. Avmaskning 100 kr.

Så sparar du dina 2000 utöver det som går till att skor har du bra buffert sen. Tex köpa sadel träns mm som kommer med tiden osv. Och även pengar till kostnaderna som självrisk och det vid ev skador.

2000 kr i månaden för övriga saker som inte är stallhyra och foder är ju mycket :) Eller beror ju på vad du väljer för försäkring och vad hovslagaren kostar men när du dessutom har buffert så borde du klara dej!

Det beror väl lite på. Ingår ALLT foder (även om du behöver dubbelt mot vad de andra får), olika Kraftfoder och får du fritt med strö osv?

Om du ska ha ett halvblod som helskos så får du väl räkna med att hovslagare+försäkring kostar drygt tusenlappen/månad. Kanske ännu mer, beroende på hur dyr hovslagare och vilken försäkring du vill ha.

Ingår "allt" och det inte finns risk att du behöver köpa tillskottsfoder osv har du ju ~en tusenlapp kvar i månaden som lätt räcker till vaccin, vanlig tandkoll, brodd, några tävlingar/träningar/år och kanske lite kul saker till hästen.

Däremot kanske du ska fundera en sväng extra om du inte har NÅGRA andra pengar att avvara/månad (såvida du inte har en väldigt stor buffert inte "bara" 20 papp som nån skrev).
Även en buffert kan ju liksom ta slut och har du då inte lite svängrum och ett regelbundet sparande så kommer det ju skita sig om något händer.
OM det är så alltså, det lät lite så i ditt första inlägg.

Jag räknar i min budget att jag ska kunna spara 2-5000/månad normalt sett, när alla mina kostnader (inkl mat, nöje och bensin som också kan strypas endel om det krisar) och då får jag ändå just nu vända på varenda krona pga oväntade utgifter.
Tänkte bara så du tänker dig för om din budget är väldigt tight.

Min kostar ca 500:- varje månad utöver stall och foder, verkning 200:-,och försäkring 250:-,vaccination 50:- ca om man slår ut det.

Avmaskning räknar jag inte med då det ingår i hyran,men kan det bli kanske 50:- till i månaden om man slår ut det på ett år?

Du får nog dock lägga på om du ska sko hästen,men ca 900:- i månaden för dig borde det ju bli kanske?

Du kan väl ta reda på vad du måste betala för hovslagare? Om man ska kunna träna hästen så brukar det ju krävas att man nehöver ha den skodd. En bra hovis är nog den dyraste posten men det kan ju löna sig i längden att få en god hovvård. Försäkring kan du ju också höra dig för beroende på vilken häst du vill skaffa. Halvblod är väl oftast dyrast eftersom de är mer skadedrabbade.
Sjuka kan ju alla hästar bli mer eller mindre och det kan bli kostsamt. För oss är prioriteten vår familj och därefter kommer djuren vilket innebär att vi aldrig kommer att sätta familjen i skuld för att få en häst frisk och om vi hamnar i den situationen någon gång så får hästen komma vidare och slippa lida mer. Vi har våra djur försäkrade och sparar pengar till oförutsedda utgifter men någonstans finns en gräns.

Jag är väl medveten om vad en sjuk häst kan kosta... (jobbar på djursjukhus i nuläget ;) ). Men jag avser alltså de "vardagliga" kostnaderna, de ständigt återkommande sådana.

Om jag skall avstå från häst av den enkla anledning att det KAN hända något och att det kan bli dyrt, så är det nog många som inte bör ha häst ;) Har för övrigt en buffert så det är inte problemet :)

Det ÄR många som inte bör ha häst av just det skälet...

Jag tycker att det låter tight. Du ska ju köpa utrustning också (sadel, träns, ridkläder, skor/stövlar etc etc), grimmor och täcken är förbrukningsvaror som kostar många tusen om året.
Det är INTE roligt att stå med ett blancolån för att man egentligen inte hade råd att ha häst.
Prova att lägga undan 2000 kronor i ett halvår. Lyckas du, köp dig en häst, lyckas du inte så var glad över att du provade först och fortsätt spara. :)

Jag har fem hästar och har ALDRIG lagt flera tusen om året på täcken och grimmor.
För det första finns det massor av otäckade hästar som mår bäst så och för det andra så finns det en enorm begagnatmarknad.

Du ska ju köpa utrustning också (sadel, träns, ridkläder, skor/stövlar etc etc), grimmor och täcken är förbrukningsvaror som kostar många tusen om året.

Jag köpte min häst i augusti förra året. Sedan dess har jag lagt drygt 3000:- på täcken (2 regntäcken, ett thermotäcke). Jag räknar med att kunna använda dem, utan dåligt samvete, i åtminstone 3år - förhoppningsvis betydligt längre. Och då blir det en tusenlapp per år ;) Bucas och H.W.
Nylongrimmor har jag en drös liggande, så det behöver jag inte köpa på ett tag, men han har inte ens slitit ut en ännu (den kostade en dryg hundralapp).

Sadel däremot, är en post som gärna drar iväg om man har otur :crazy:

Jag tycker det är på gränsen, bara skoning går ju på 1000 kr mnd. Sen så behövs utrustning, och även om du köper allt på Börjes (eller snarare särskilt om!) så går den sönder. Hästen kanske behöver behandling av vet eller kiropraktor, eller medicinering.

Och vilket foder ingår egt? Det brukar ytterst sällan vara så att ALLT ingår utan det är kraftigt begränsat båda vad gäller urval och mängd. Det foder som stallet har kanske inte alls passar din häst. Du kanske behöver extra tillskott i form av mineraler etc. Samma med spån, den mängd som ingår i hyran är nästan alltid så liten att hästen får stå skitigt eller på betongen.

Jag räknade just ut vad mina två hästar kostar mig i månaden och hör och häpna: Det blev billigare än jag trodde, men jag kanske glömt nått:

Hyra: 2300, året om (ingår rubbet, även lämpligt kraftfoder vid behov)
Skor: 80/160 (beroende på var och vilka jag köper)
Skoning: 500/800 (Månadsvis räknat, 800 är min ordinarie men ibland får reserven rycka in. Båda kommer helskos framöver.)
Vaccination: (ca 1400/år, räknat på förra årets kostnader) 120/mån
Försäkring: 350 mån (60 vetvård på ena 120 på andra. Ingen liv.)
Kolla masken +ev avmaskning: 40 kr (Kollar ca 1 ggr år. Hittills en avmaskning på flera år.)
Apotek: 100/mån (Typ jodopax och dyl, är dock bara en uppskattning , så vet eg inte men har ju det mesta och fyller bara på grejer vid behov.)
Tillskott: ca 500/år ca 40/mån (typ vid taskig mage, och dyl. Händer typ aldrig)

Icke obligatiriskt:
Träningar: 700
Ridhuskort: 100 mån
Rengöring, Spök: 100/mån (vit häst som kräver lite extra rengöringtjosan, kanske inte 100 i månaden men typ.)

För en häst blir alltså kostnaden det mesta delat på två.

Prylar har de så de badar i det, men såklart tillkommer kostnad för tex ny sadel då och då. Men träns, grimmor, täcken, schabrak finns i överflöd så sånna saker skulle inte behöva kosta :angel: När jag tänker efter så hade jag vetkostnader förra året också på cirka (max) 2500 kronor. Ett ultraljud av ena hästens juver och ett vet. besök hemma på gården pga lättare lymfangit.

Så länge man försöker prioritera utifrån att man har en tight budget så, att man är medveten om att man får leva snålt med hästeriet så att säga och se till att kunna lägga undan en del av de beräknade 2000kr/månad till oförutsett.
Men - bor du i ett område där bara hovslagaren tar 1500kr kan det ju bli väl tight... Och om man vill träna och bekosta det själv, då är det så gott som kört att kunna göra det regelbundet.

Jag personligen hade inte gärna haft det så utan hellre väntat, om man inte beräknar att få mer att röra sig med inom en rimlig framtid.
Därför att om jag får för mig att jag måste ändra något för att hästen ska må bra eller prestera, då vill jag inte behöva snåla in i det sista och riskera att ta mindre bra beslut/prioriteringar för att pengarna får styra, sånt som kan ge bakslag eller ännu högre kostnader i längden.
Nu kanske jag är extremt duktig på den punkten (att hitta saker man "måste" ha, eller "måste" ändra på trots dåliga förutsättningar till det, osv) men skulle jag inte kunna följa dom nästan tvångstankarna på grund av ekonomiska skäl så skulle jag bli knäpp och må dåligt i längden.

Då är det BÄTTRE om det beror på dåliga förutsättningar på andra vis än just ekonomin, då kan min hjärna acceptera lite lösare tyglar med dom "måste"-sakerna så länge man inte märker att hästen mår dåligt av det. Man får ju alltid prioritera, det är svårt att få det 100% optimalt.

Jag har häst på ca 900 kr i månaden (stall, försäkring, vacc, foder men exkl utrustning), sommartid kostar han bara några hundralappar (skor, liten hyra, flugspray). Det förutsatt att hästen håller sig frisk, till det har jag undanstoppade pengar samt försäkring.

Kan tillägga att jag valt en generellt billig ras, Nordsvensk, han behöver inte mycket täcken till exempel och är billig att försäkra. Har också tur att få honom skodd billigt och skor endast framhovarna. Har köpt dyr utrustning (typ sadel, vagn mm.) begagnat, vill jag ha något särskilt sparar jag separat tills jag har råd och får lite över, eller säljer av gammalt för att få råd till nytt. Så behöver jag aldrig bli barskrapad.

KL

Nu tycker jag det är ganska många olyckskorpar här. Tex: träna/tävla/tränare osv ? Som att detta skulle få hästen att må jättebra. Man kan gladeligen skippa både manegekort, träningar, tävlingar och tränare och ha häst för att man vill bara ha en häst. Då hamnar man genast på andra kronor och ören.

Utrustning, finns uppsjö av begagnade och till och med kan man få saker. Har fått massa saker folk lessnat på...*man vill ju ha nåt nytt* säger många när man frågar varför hela saker ska slängas. :confused:

Sadel är visserligen en stor utgift, men en gång i tiden hade jag en häst på foder som inte hade sadel. Jag fick så lov att rida barbacka halvåret innan jag skrapat i hop sadelkostnaden. Men än sen då ? Kan tillägga jag fick en balans utan dess like ;) Så den erfarenheten var inte av ondo utan bara av godo. Allt behövs inte köpas i morgonbitti.

Täcken behöver knappast kosta multum. Faktum är att de bästa täcken jag köpt genom årena har legat i lågbudgetklassen. Har även haft svindyra märkestäcken som alls inte uppfyller den fina reklamen.

Ridkläder, man kan rida i vad tusan man vill. Behöver absolut inte heta ridsbyxor, ridstövlar, chaps osv osv.

för mej är det:
250 kr skoning/månad
350 kr försäkring/månad
+ vacc 1 ggr år,
Myggmedel
någon ny grimma...
Ja inte kommer jag upp till 24000 år:o

Jag skulle tro att 2000 kr skulle räcka långt!

* Jenny *

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har, som någon kanske har läst, ganska nyss blivit med häst. Vid införskaffandet köpte jag även all grundläggande utrustning som man...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 919
Senast: lil-sis
·
Hästvård Läste i en artikel en känd svensk dressyr- och hopptränares råd om att man bör ha ett tryggt och proffsigt "team" runt sig och sin häst...
2
Svar
20
· Visningar
3 636
Senast: Korven
·
Hästmänniskan Hur har ni som har fler än en häst råd? Vad räknar ni på att ni lägger ner per månad på era hästar? Jag funderar fram och tillbaka på...
Svar
11
· Visningar
3 081
Senast: skumpan2000
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama