Häst med sidoligamentskada... helt galen av konvalescensen!

Hej alla som svarade mig i denna tråden i höstas..
Jag tänkte att jag skulle uppdatera er lite hur allt har gått.

Hästen har tyvärr inte blivit bättre, hon har stått i sjukhage, fått lugnande dagligen för att hålla sig cool. Gått promenader i varierad längd eftersom vi först försökte sätta igång henne från marken från 15-30 min skritt, fick ett bakslag och ytterligare vila och därefter 15 min skritt från marken..

I torsdags förra veckan var jag inne på ÅB igen, och tyvärr visade besöket på ytterligare försämringar.

Hästen var nu halt rakt ut på löpargången utan att vara böjd vf (det skadade benet) mer halt på volten och efter böjprov. Men det som kom som en blixt från klar himmel var att hon nu även var 2 gradigt halt på VB.. kotleden som även vrickades är fortfarande väldigt tjock och svampig... luften gick fullständigt ur mig och jag försökte sortera i allt..
Iaf så tog vi om bilderna på det skadade frambenet, den visar en tydlig pålagringsprocess och bilderna har försämrats sen de senaste som togs i sept.

Börja utreda en bakbenshälta när frambenet är sämre? Vi pratade länge om allt fram och tillbaka, att det nu gått 6 månader och vi inte sett ett enda framsteg, bara bakslag.

Jag har behandlat med stötvågor, laserbehandlat, sjukbeslag, rehabtränat med kil/mattor och belastningsövningar, sjukbox/sjukhage, drogat henne för att hålla henne lugn i hage/promenad osv osv...

Veterinären tittade på mig och sa, Anette du har verkligen försökt allt, jag är ledsen men jag ser ingen framtid längre för din häst, hon mår bäst av att få somna...

Såhär tar denna helvetesresan slut, allt pga en busschaufför som vägrade stanna när min häst blev rädd för den.. En busschaufför som går fri trots anmälan från mig och jag står kvar i all skit och sorg

Oj, vad tråkigt, du kämpade verkligen. Ett mycket tråkigt slut men jag hade gjort samma avvägning när prognosen ser så dyster ut. Jag hoppas att du orkar lägga detta bakom dig och kan hitta glädjen i hästarna igen. :( Kram

Oj, vad tråkigt, du kämpade verkligen. Ett mycket tråkigt slut men jag hade gjort samma avvägning när prognosen ser så dyster ut. Jag hoppas att du orkar lägga detta bakom dig och kan hitta glädjen i hästarna igen. :( Kram
Tack snälla, imorgon är det dags och ja fy det är jobbigt.
Jag ska försöka gå vidare efter detta, jag vill inte lägga hästeriet på hyllan pga detta. Men man tappar liksom hoppet och tron, men jag hoppas att all ångest lägger sig när allt är klart..
Tack för din omtanke, kram

Det är tufft. Men jag är samtidigt väldigt imponerad av dig, som inte bara orkat kämpa med hästen för att den skall bli frisk, men också orkar ta det jobbigaste av beslut.

Ge dig själv cred. Och lite tid att sörja. Men också tid att komma ihåg de bra minnena!

Beklagar! :cry:
Så jobbigt för dig, men tänk vad skönt för hästen att få slippa stå stilla längre, och istället få låta själen springa fritt igen! :heart

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 301
Hästvård Har nyss fått hem en häst efter behandling av ledinfektion, så den är nu sydd och ordinerad boxvila/sjukhage i 2-3 veckor framöver. Det...
2
Svar
24
· Visningar
3 823
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 764
Hästvård Jag hade behövt lite idéer så jag vet vad jag ska föreslå när jag åker på återbesök igen nästa vecka. Har en häst som voltade i hagen...
Svar
14
· Visningar
2 238
Senast: Centaur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama