Häst med sidoligamentskada... helt galen av konvalescensen!

Har äntligen vilat klart efter en ligamentskada. Det viktiga med ligament var att hästarna ska stå still! Så prova Box, droga vid promenader. Absolut inte större hage, tyvärr.
Vad hade din häst för skada och hur lång tid vilade den? Hur länge i sjukhage/Box?

en bekant till mig hade en långtidskonvalecent (tror det också var en ligamentskada), som fick gå i en hage som var konstruerad så att det inte gick att rusa fram och tillbaka i den men ändå större än en utebox.
Typ nåt sånt här:
hage_zpsjwf0pgvf.jpg

(själv har jag en häst som inte skulle klara ens två dagars boxvila, hon blir superstressad av att stå inne. Om hon skadade sig så att hon inte ens kan gå i en halvliten hage, skulle jag överväga att ta bort henne även om skadan i sig har god prognos. För hon skulle inte klara konvalecensen...)

Skadat ett ligament i hovleden. Sjukhage och skritt i fem månader. Började trava i veckan :D
Måste vara samma ligament som min skadat, det fäster väl ner i hovleden också om jag inte är helt ute och reser..kollateralligamentet?
Fast min har skadan uppe i fästet i kotan.

De har sagt 6 månader till mig, men ja allt kan ju hända såklart. Får din gå ut i vanlig hage nu? Vad har du mer gjort för din hästs skada? Stötvågor? BoT skydd?

en bekant till mig hade en långtidskonvalecent (tror det också var en ligamentskada), som fick gå i en hage som var konstruerad så att det inte gick att rusa fram och tillbaka i den men ändå större än en utebox.
Typ nåt sånt här:
hage_zpsjwf0pgvf.jpg

(själv har jag en häst som inte skulle klara ens två dagars boxvila, hon blir superstressad av att stå inne. Om hon skadade sig så att hon inte ens kan gå i en halvliten hage, skulle jag överväga att ta bort henne även om skadan i sig har god prognos. För hon skulle inte klara konvalecensen...)

Hade jag vetat att det skulle bli såhär otroligt jobbigt så hade jag nog också tänkt den tanken tidigare. Men nu på ÅB så ser de framsteg i läkningen så nu måste jag ge det en chans till.
Den hagen som du visade är faktiskt något att tänka på! Smart! Tack ☺️

Senast ändrad:
Måste vara samma ligament som min skadat, det fäster väl ner i hovleden också om jag inte är helt ute och reser..kollateralligamentet?

De har sagt 6 månader till mig, men ja allt kan ju hända såklart. Får din gå ut i vanlig hage nu? Vad har du mer gjort för din hästs skada? Stötvågor? BoT skydd?

Min senior skar av sitt, helt. Nu skulle hon inte tillbaka i arbete men hon stod två veckor på Box, sedan ut i hage och där var hon halt i nästan ett halvår, idag syns inget.

Min tävlingsponny hade jag nog inte släppt ut. Och drogat vid promenad så länge det hade behövts. Hon blir knasig att hantera efter en vecka på box :crazy:

Hur länge ska den stå på boxvila?
Han har en senskada så det beror på när han börjar gå bättre.När han blir bättre ska han gå i en annan mindre hage som är plan, dränerad och uppgrusad.Där finns även ett upphalmat vindskydd och så ska han få gå med en lugnt ponny.Han har varit på boxvila i 3v snart

Skönt att se lite positivt om ligamentskador, en häst i stallet togs bort i fredags pga en riktigt ful ligamentskada i hoven. Jättetråkigt :(

Hur länge hade de kämpat med hästen i ditt stall?
Ja vi får bara hålla tummarna att detta går vägen. Lång lång väg kvar innan man vet om hon kommer hålla för framtida arbete. Och det måste hon göra, annars får hon vandra vidare. För hon är bevisligen ingen häst som bara går och skrotar.
Jag köpte henne i april och hon skadade sitt ligament i slutet av augusti, så vi har inte haft så lång tid ihop innan skadan.

Hur länge hade de kämpat med hästen i ditt stall?
Ja vi får bara hålla tummarna att detta går vägen. Lång lång väg kvar innan man vet om hon kommer hålla för framtida arbete. Och det måste hon göra, annars får hon vandra vidare. För hon är bevisligen ingen häst som bara går och skrotar.
Jag köpte henne i april och hon skadade sitt ligament i slutet av augusti, så vi har inte haft så lång tid ihop innan skadan.

3-4 månader helt utan förbättring :( Men där hade det lossat benfragment också. 1 år i boxvila och sen troligen inte gå att rida på var domen.

Ja, så hette det! Ingenting, fick stötvågsbehandling vid veterinärbesök, två gånger, thats it. Masserat området med liniment för att öka blodtillförseln. Hon går i vanlig hage, men enligt veterinären borde hon nog stå i sjukhage hela livet, då hon busar så mycket, jämt, haha. Men det får bära eller brista. Har byggt ett hagsystem med en liten sandhage, så hon inte ska halka och fläka sig osv, men möjlighet att öppna upp till en större om underlaget är bra. Ska sättas igång i två månader, även hoppas. Dock undvika djupa underlag och för mycket arbete på volt.

Ska tillägga att hon var ohalt vid återbesöket för två månader sen, men skulle stå i sjukhage och bara skrittas till nu ändå.

@AnetteT
jag har haft två hästar med sidoligamentskada i hoven och den sista hästens skada sträckte sig även upp i kotledens stödjevävnader.

Häst 1 släpptes i stor hage med lugn kompis i 4 mån och han sattes därefter igång och skadan "hördes inte av" mer. Han var av typen som inte hade blivit trevlig i sjukhage. Han sprang absolut i den stora hagen, men det blev inte en massa tvära kast osv samt att han höll både kropp och huvud i skick.

Häst nr 2 stod i mindre grushage med plant underlag, hon skötte sig tillräckligt bra för att det skulle funka. Fick hon ett ryck (hände då och då att hon blev lite småtokig och drog ett varv eller stod på bakbenen och vevade) så togs hon in om någon såg det. Jag hade tur att hon var av typen som lugnade sig direkt man kom ut, kopplade du grimskaftet så skrittade hon som vanligt bredvid dig. Men man kunde ana frustrationen när hon var i hagen. Vintertid givetvis.... Hennes skada läkte mycket snabbare än veterinärerna trott och delen i kotan var läkt till första ÅB men hovleden tog 2 ÅB.

Det där med kontrollerad rörelse - man får väga lite vilket som är bäst/sämst. Att de är galna i en liten hage med tvära kast, stopp och ytterligare risk för skada på både häst och människa, eller att man släpper dem i en större hage där de kanske GÅR runt mer (med något rejs - men rakare, längre linje) och ingen blir ihjälsparkad. Det beror ju helt på hästtyp och vad veterinären säger om det. Alternativet är ju även att den får stå inne tills skadan tål lite mer.

Jag är livrädd för boxvila. :( Vår ponny stod nyligen inne i 7 dagar och jag led med henne, men hon var så duktig. Fick nät med hösilage blandad med halm.
Sen fick hon stå i sjukhage och det gick också bra. Lite busig när man ledde henne. Nu går hon i en lite större hage (8x10) och det går fortfarande bra, men nu joggas hon på lina och skrittas uppsuttet. Kontrollerad rörelse är ordinationen i ytterligare 5 dagar.

Min förra häst fick jag lov att släppa ut i hagen. Hon hade perforerat kotleden på ett bakben men hon var helt knäpp, såklart stog hon och sparkade. Slutade aldrig rinna ledvätska och det blev inte bättre när hon skrittade runt i stor hage, fast hon var helt lugn. Det skulle varit total avlastning.
Jag fick henne utdömd trots att skadan i sig hade god prognos.
Så jag är livrädd för boxvila :cry:

Hej alla som svarade mig i denna tråden i höstas..
Jag tänkte att jag skulle uppdatera er lite hur allt har gått.

Hästen har tyvärr inte blivit bättre, hon har stått i sjukhage, fått lugnande dagligen för att hålla sig cool. Gått promenader i varierad längd eftersom vi först försökte sätta igång henne från marken från 15-30 min skritt, fick ett bakslag och ytterligare vila och därefter 15 min skritt från marken..

I torsdags förra veckan var jag inne på ÅB igen, och tyvärr visade besöket på ytterligare försämringar.

Hästen var nu halt rakt ut på löpargången utan att vara böjd vf (det skadade benet) mer halt på volten och efter böjprov. Men det som kom som en blixt från klar himmel var att hon nu även var 2 gradigt halt på VB.. kotleden som även vrickades är fortfarande väldigt tjock och svampig... luften gick fullständigt ur mig och jag försökte sortera i allt..
Iaf så tog vi om bilderna på det skadade frambenet, den visar en tydlig pålagringsprocess och bilderna har försämrats sen de senaste som togs i sept.

Börja utreda en bakbenshälta när frambenet är sämre? Vi pratade länge om allt fram och tillbaka, att det nu gått 6 månader och vi inte sett ett enda framsteg, bara bakslag.

Jag har behandlat med stötvågor, laserbehandlat, sjukbeslag, rehabtränat med kil/mattor och belastningsövningar, sjukbox/sjukhage, drogat henne för att hålla henne lugn i hage/promenad osv osv...

Veterinären tittade på mig och sa, Anette du har verkligen försökt allt, jag är ledsen men jag ser ingen framtid längre för din häst, hon mår bäst av att få somna...

Såhär tar denna helvetesresan slut, allt pga en busschaufför som vägrade stanna när min häst blev rädd för den.. En busschaufför som går fri trots anmälan från mig och jag står kvar i all skit och sorg

Så fruktansvärt sorgligt :cry: Men ja, du har gjort allt och ibland får man inse att det inte räckte och hur ont det än gör ta beslutet att hästen ska få slippa mer. Det är så fruktansvärt orättvist och när det dessutom verkligen är någon annans fel så känns det helt vidrigt :cry: Jag fick ta bort min ena häst för en månad sedan just pga en annan människas idiotiska beteende. Hästen hade varit konvalescent i ett år, var friskförklarad och då händer det som inte får hända och det fanns inget mer att göra :cry:

Jag lider med dig.

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 301
Hästvård Har nyss fått hem en häst efter behandling av ledinfektion, så den är nu sydd och ordinerad boxvila/sjukhage i 2-3 veckor framöver. Det...
2
Svar
24
· Visningar
3 823
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 764
Hästvård Jag hade behövt lite idéer så jag vet vad jag ska föreslå när jag åker på återbesök igen nästa vecka. Har en häst som voltade i hagen...
Svar
14
· Visningar
2 238
Senast: Centaur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama