Häst med överbett?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Thornbird
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 24
  • Visningar Visningar 8 436
T

Thornbird

Är det någon som har erfarenhet av någon häst som har överbett?

Det är så att jag eventuellt kommer köpa en häst som har det. Hon äter utan problem, och kommer kunna ha bett i munnen. Det är förmodligen inte heller ärftligt, så då kan man avla på henne i framtiden.

Men jag skulle vilja höra lite om andras synpunkter och erfarenheter på området... :bump:

Sv: Häst med överbett?

Min grabb har överbett... ;)
Det som man får passa sig för är att kolla så att hästen inte sliter tänderna i underkäken (de som är allra längst bak) för lite. Eftersom överkäken har hamnat lite för långt fram och när hästen tuggar så kan den slita för lite på de tänderna och dessa kan då bli vass... men min häst har aldrig behövt raspat tänderna och han är ändå 10 år snart...

Är det ett stort överbett? Min gamla hade ett överbett på 3 mm ungefär och han hade inga som helst problem, visst han fick lättare vassa kanter längst bak på tänderna, så vi kollade upp dem 2 ggr/år till en början sen 1 gång per år när vi fått ordning på dem.

Jag sålde honom som 18-åring och då hade han inga som helst problem med sitt överbett.

En häst vi hade förut i stallet hade ett ruskigt överbett.
Mätte inte antalet cm men det var säkert 3 cm minst!

Det var så pass att hästtandläkaren ville fota henne, han hade inte sett något liknande vid det tillfället.

Hon åt och drack och fungerade helt utan problem, dock så fick hennes tänder ses över med jämna mellanrum.

Hennes överbett hindrade henne inte från att vara tävlingshäst på elitnivå. Hon tävlades med stor framgång både i Sverige och utomlands.

real_cowgirl: Inte visste jag att han har överbett :D Det är då inget som jag har sett i alla fall... Jag har ju iofs inte kikat i munnen på honom, men det syns väl inte från utsidan i alla fall...

Svar till båda: Så vitt jag vet så sitter överbettet framme i munnen, vet inte hur mycket det är, men hon ska inte ha några problem av det i alla fall. Fast det är klart, man kanske inte kan veta nu om hon kommer behöva raspas... Men är det inte värre än så så är det ju inga problem! Raspa kan man ju behöva göra ändå ibland. Så länge de inte har problem att beta/tugga så är det alltså ingen fara...

Måste hålla med tidigare inlägg. Min häst har ett ganska stort överbett och det är inga problem alls. Äter som han ska, både bett och kandar funkar bra och kolla tänderna bör man ju göra ändå.
Tycker du om hästen, så får man ta en liten defekt. Alla har vi våra för och nackdelar.
Lycka till!!

Det är skönt att höra att ett överbett oftast inte är något stort problem, för den hästen jag ev. ska köpa är verkligen det sötaste jag har sett! En liten dröm! Jag har inte träffat henne än, men förhoppningsvis är hon lika fin då :D

När jag var på travet i höstas så var jag med och skode en häst som hade ett sådant överbett att underkäkenständer plaserades i den andra gomraden eller vad man skall kalla det det som är vågit i gomen.
Den klarade sig ganska bra så länge den hade hackat hö att äta men den kan ju ej äta gräs, man sprang kunde den och det bra.

Kram

Ojdå, det verkar ju lite jobbigt om det är så pass illa att man måste hacka hö och den inte kan äta gräs :crazy: Men mår den bra ändå så är väl det huvudsaken...
Nu hoppas jag att jag kommer slippa hacka hö då! :D

Jag har en häst som har ett litet överbett. Han är visserligen lite dum med bettet, men han är lika dum med hackamore med så det har nog ingen betydelse där.

Dum och dum. Han är snarare väldikt bekväm av sig och vill smita från jobbet.

Äta har han då rakt inga bekymmer med. "tyvärr". Fet som en gris...

/Linnea

Ok, men med era ord så låter det ju som att jag kan göra ett riktigt kap snarare än ett misstag! :idea:
Jag var bara lite rädd för att överbettet kunde innebära en massa jobbiga problem, men det är kanske mestadels ett skönhetsfel (och det syns ju inte särskilt mycket på hästen i fråga).

Kan hon ha bett eller funkar bra på hackamore och kan äta utan problem så är väl ett överbett inget problem.
Men tänk på att kolla upp vad hästen får att äta och titta på hullet.
Antar att du ska ha hästen till ridning och det är ju inte tänderna den går på.

Fast hästar som den som nullo-modo beskrev kan man ju bli minst sagt tveksam inför...

/Linnea

En häst vi hade förut i stallet hade ett ruskigt överbett.
Mätte inte antalet cm men det var säkert 3 cm minst!

Det var så pass att hästtandläkaren ville fota henne, han hade inte sett något liknande vid det tillfället.

Hon åt och drack och fungerade helt utan problem, dock så fick hennes tänder ses över med jämna mellanrum.

Hennes överbett hindrade henne inte från att vara tävlingshäst på elitnivå. Hon tävlades med stor framgång både i Sverige och utomlands.

Måste bara göra ett tillägg att hon reds på vanligt tränsbett, inga problem alls.

Förra hästen hade överbett och var inte ordentligt kollad i munnen så hon hade flera cm långa hakar längst bak i underkäken som såg ut som hajtänder :crazy:

Så är man bara medveten och låter en kunnig på tänder titta över hästen med jämna mellanrum och den för övrigt inte har några bekymmer med det så är det väl mest ett skönhetsfel.

Men hur gamal är hästen du fundrar på.
Den jag beskrev innan utväklade det stora överbettet under sommaren som 2åring men det syntes bara lite som 1åring.

Kram

nää, det syns inte så mycket från utsidan att han har det. Så vet man inte om det brukar man inte se det på honom heller...
Men här är i alla fall en bild som det syns lite på...

8755443.jpg

Det ska nog inte vara några problem beroende på hur stort överbett det handlar om. Det man ska tänka på är att hålla koll på är hur det ser ut vid framtänderna, de främre kindtänder och även längst bak. Det är lätt att det bildas hakar och det måste man vara lyhörd inför.

inga problem med överbett på hästar! De flesta har aldrig problem. Min foderhäst hade lindrigt överbett och har aldrig haft problem med tänderna, dock i sina yngre år pga dålig vård av tänderna innan han kom till sin ägare här i Sverige.

Jag tycker absolut att du ska ta hästen om du gillar den, oavsett överbett eller inte. Det är lite charmigt med överbett tycker jag :) Blir mer "mule" då tycker jag :love: :D

Jag köpte en häst med 1 cms överbett och det har visat sig att jag måste raspa hans tänder två gånger per år. Billigt och bra, eller?

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har en snabb fråga jag inte lyckats googla fram svaret på! Min häst är betäckt pga livslång skada. Inget hon har någon smärta av...
Svar
12
· Visningar
1 065
Senast: Freazer
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 280
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 204
Senast: Kilauea
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 725

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka