Häst med överbett?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Thornbird
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 24
  • Visningar Visningar 8 436
Sv: Häst med överbett?

En gång när jag var hos tandis med en av mina så var det några som var där med ett fbl som hade jätteöverbett. Hans framtänder gick omlott och han såg ut som en kanin i truten. Tadläkarens order var raspning var 4:e månad.

*kl*

Jag har varit och tittat på hästen nu, och jag har bästämt mig för att köpa henne. Men först ska hon ju genomgå veterinärbesiktning, och vi ska även få ett utlåtande angående överbettet.
Hon hade ganska rejält överbett, 2,5cm. Men hon äter normalt, och kan t.o.m. bita av morötter (hur nu det går till :crazy: )
Men hennes överbett sitter endast framme i munnen, så det är framtänderna som behöver raspas, och de ska raspas 2ggr/år till att börja med och sedan 1gång/år. Det låter ju överkomligt (även om jag bara har raspat tändera på min andra häst en enda gång på 7 år).

Kan man vara hyfsat säker på att problemen inte blir större när hästen växer upp? Ägaren sa att det kan hända att överbettet minskar lite iom att hästen växer och byter tänder, men finns det ingen risk att det blir större istället?

GRATTIS!!!
och lycka till med nya "pinglan":love:
Jag är lite intresserad av vad ni har för ras på era överbetts hästar.
Jag köpte en "dyr" Quarter fölis som var tänkt att bli grunden till en liten avelsbas, MEN!!! Vid 4-5 månaders ålder började överbettet och det ser inte bra ut, det skiljer ca 2,5 - 3 cm på över och under käke.
Det var roligt att höra att det finns så många väl fungerande överbetts hästar men jag ställer mig mycket tvekande till att använda en sådan häst i aveln, själv skulle jag ALLDRIG betala mycket pengar för en avkommma till en sådan häst (om den är tänkt till avel)
Men så länge jag inte vet om det nedärvs och i så fall hur det nedärvs, behöver båda föräldrarna ha anlaget? kan missbildningen hoppa över en eller två genarationer? Det är mycket att fundera på, och jag överväger att försöka triangelmärka henne eftersom jag inte känner att jag vågar ta ansvaret att avla på en sådan defekt.
Jag tror absolut att man kan rida henne på bosal tex men har mycket svårt att se henne i kandar för det finns helt enkelt inte platts för två bett i munnen, hon kan inte stänga munnen med ett vanligt bett.
På längden finns platts men när hon stänger munnen så går under käkens tänder upp i övre gom vilket gör att det blir ca 2mm över att lägga bettet i.
Jag är intresserad av alla tipps som jag kan få angående ämnet.
M.V.H. Carina och än en gång grattis till nya fina hästen:bow:

min dam har överbett,jag är bara extra noga med och kolla tänderna 1-2grr om året

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har en snabb fråga jag inte lyckats googla fram svaret på! Min häst är betäckt pga livslång skada. Inget hon har någon smärta av...
Svar
12
· Visningar
1 065
Senast: Freazer
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 280
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 202
Senast: Kilauea
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 725

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka