Häst med överbett

Sparv

Trådstartare
Jag hittade bara en åtta år gammal tråd i ämnet och skulle gärna vilja ta upp det igen. (intressant också att höra hur det gått för er som nu har haft hästar med överbett i åtta år till.)

Vi har en 5-årig häst hemma på prov som har ett ganska stort överbett, säkert 3 cm. Han äter hö obehindrat och har världens finaste temprament. Självklart ska vi låta en veterinär undersöka honom innan vi bestämmer oss, men jag är ändå jätteintresserad av att höra era erfarenheter av överbett. Han krånglar med (rid)bettet och lägger tungan över, men går fint med hackamore. Vet inte om krånglet med tungan beror på överbettet, eller det faktum att han kommer från travet med allt vad det innebär.

Ni som har hästar med liknande stora överbett, hur betar de? Och hur ofta får ni kolla tänderna per år?

Är intresserad av att ta del av alla slags erfarenheter rörande överbett! Tack så jättemycket på förhand!

Min häst har överbett dock rätt lindrigt. Han hade ett kraftigt vågbett och när veterinären fick ordning på det minskade överbettet. Så en duktig veterinär som är insatt i tänder kan säkert ge råd.

Inte överbett, men väl underbett.
Jag har en shetlandsvalack som är 27 år och har levt hela sitt liv med underbett, stort nog för att inte ha någon kontakt mellan tandytorna på framtänderna. Han har egentligen inga som helst problem som går att härröra till detta. Han går på bete under hela betessäsongen.
Han har bott några år hos oss och kollades i munnen när han nyligen flyttat hit. (Det kan eventuellt vara så att han aldrig kollats tidigare.) I vilket fall som helst så var hans tuggtänder helt felfria, vilket ju är trevlig på en då 24-årig ponny... Vi sa då - i samråd med veterinären - att vi inte kommer öppna munnen mer på honom, utan den dag då vi misstänker tandproblem, pga att han inte håller hullet ens på somrarna, då får han vandra vidare till de evigt gröna ängarna.

Jag har haft en häst med flera cm överbett. Han föddes hos mig och hade aldrig några problem med att få i sig mat, gick på bete och klarade sig bra på det med. (hbl med 50%fbl). Jag hade kontakt med auktoriteten inom hästtandvård under hela hans uppväxt, och kollade tänderna ofta och regelbundet. Jag väntade med bett till han var 3,5, och red alltså först in honom bettlöst - detta för att han skulle vara lite mer färdigväxt innan jag började med bett. Han funkade sedan bra på vanliga bett, aldrig några konstigheter. Tyvärr fick jag ta bort honom pga skada innan jag kom så långt att jag red honom på kandar, men vet och hästtandläkare menade att det inte borde vara några problem heller. Det vanligaste problemet med kraftigt överbett är tydligen att hästen lägger tungan över bettet, alternativt lägger tungan bakom bettet. Min häst gjorde aldrig det.

Tack för svaren hittills! Jätteintressant! Då har kanske hans problem med tungan över bettet med överbettet att göra då, om det är ett välkänt problem med överbett. Just bettgrejen känns inte som ett stort problem egentligen, utan mer funderingarna på om han kan få problem i längden med tänderna. Det är en helt fantastisk häst så det enda som hindrar oss från att behålla honom direkt är just det här överbettet. Men det känns ju lite hoppfullt iaf. :)

Har en ponny här hemma som har överbett hur stort i cm vet jag inte men underkäken är kraftigt underutvecklad och bak tänderna påverkas oxå av överbettet så vet får kolla henne 2 gånger år.

Det ända hon behöver är extra tid till att äta höt och hon avskyr bett i munnen men det har hon klarar som yngre då hon gick på ponny travet.

Lilla My f 93

Min häst har överbett (ett fullblod). Han får tandvård av en skicklig veterinär 3 gånger om året,. Han är 17 år men väldigt fin i munnen säger vet. Han har varit bettlös de senaste 10 åren (the bitless bridle, sidepull) fungerat super bra.

Min förra häst hade nog 4 cm överbett pga outvecklad haka. Vågbett medföljde, sas. Han la alltid tungan över bettet (direkt vid tränsning), men det märktes öht inte i ridningen. Han gick 140 hoppning innan mig, och 120 hopp, LB dressyr, enstjärnig fälttävlan med riktigt bra resultat med mig. Fick aldrig någonsin en enda kommentar om hans tunga över bettet, eftersom det inte syntes. Det var så han ville ha bettet, helt enkelt. Han gick enbart på raka eller två-delade bett (med och utan hävstång), eftersom allt annat blev "stökigt" för honom att ha under tungan.

Regelbundna kontroller av duktig tand-veterinär och lyssna på hur hästen vill ha det med bett, är mitt råd. Hästen tävlades för övrigt aktivt till 21 års ålder.

Har en häst med överbett. Hon har aldrig haft problem med att få i sig mat, det går fint. Däremot måste hennes mun underhållas regelbundet annars får hon hakar pga överbettet. Då funkar inte ridningen. Hon kollas nu av tandtekniker, veterinärerna som vidgjort henne i munnen tidigare verkar inte ha haft kunskap riktigt om hur de ska göra. Tex remontnosgrimma är att föredra på min, vanlig engelsk nosgrimma, eller hackamore, klämmer åt där tänderna sitter.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har en snabb fråga jag inte lyckats googla fram svaret på! Min häst är betäckt pga livslång skada. Inget hon har någon smärta av...
Svar
12
· Visningar
1 027
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej på er, I väntan på att veterinären ska ringa upp så lägger jag upp en tråd här i hopp om att någon kan ge mig lite råd. Bakgrund...
Svar
4
· Visningar
1 076
Senast: netschjen
·
Hästvård Hej alla fina Bukefaloser! Tänkte höra med er om ni har någon idé kring vad som skulle kunna vara på tok med min häst. Innan jag...
Svar
3
· Visningar
1 147
Senast: mackan
·
Ridning Hej! Jag har en 6-årig valack, som har en väldigt stor personlighet. Han kastrerades tidigt, redan vid 11 månader pga fruktansvärt...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
11 540
Senast: caballus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025