Häst med lös avföring - vad kan man göra?

Nu har jag gett jäst, 1 paket om dagen, i endast 5 dagar och hans mage har svarat så otroligt bra så jag tror det är för bra för att vara sant :banana: Nu mockar jag BOLLAR och inte koblajor :D Visst, avföringen är inte helt 100 ännu, men den är 1000 gånger bättre än vad den var före. Och endast på 5 dagar?! Kan det stämma? :confused: Ska fortsätta med jästen och hoppas att det här håller i sig. Att det blev en sådan drastisk förändring på så kort tid kan jag inte förklara (kanske någon annan kan?) men jag är lika glad för det att det vänder åt rätt håll. Träckvattnet har också blivit mindre, kommer nog ännu, men betydligt mindre än tidigare :)

Lite off topic men.... det måste ju bara va vi hästägare som blir överlyckliga av skit :rofl: Kolik = hästen skiter = överlycklig. Lös avföring = hästen skiter bollar = överlycklig.... Ni förstår vad jag menar va? :rofl:

Åh vad skönt att jästen hjälpte :) Då vet du att det gör nytta och kan fortsätta ge det. Ge bakjäst iallafall tills hästen är helt bra i magen och gärna några veckor till för säkerhets skull och glöm nu inte bort att ge bakjäst några veckor innan, under och några veckor efter alla foderbyten för nu vet du ju att det hjälper :) Det går alldeles utmärkt att ge bakjäst året runt också om man vill vara på den säkra sidan. Vissa hästar behöver stöd för magen jämt.

Sista två åren med min vackra vita, hade jag alltid bakjäst i beredskap, för att kunna "mota Olle i grind" vid behov.

Bakjäst är den vanliga fyrkantiga blå-gula "saken" ifrån mataffären :up: Du kan ge en hel på en gång. Vissa hästar äter den som godis medans andra får man lura i. Mina hästar äter gärna jäst direkt ifrån handen och kan få jäst som godis ibland bara för att de tycker att det är så gott :d Vissa äter om man smular jästen över lite kraftfoder eller lite morots eller äppelbitar medans andra är ännu mer kräsna och då får man röra ut jästen i lite vatten och hälla över något gott som suger åt sig som lite lucern eller betfiber. Återigen andra får man röra ut jästen i vatten och dra upp det i en spruta utan kanyl och spruta in direkt i munnen. Isåfall stoppar man in sprutan i mungipan och sprutar försiktigt in mot kinden.
Det som är viktigt med jäst är att när den väl har blivit fuktig så ska man ge fodret/jästen genast. Annars börjar jästen att jäsa och blir då otjänlig. Det är helt ofarligt att jästen börjar jäsa i magen på hästen. Hästar är grovfoderjäsare och jästen hjälper alltså till i nedbrytningsprocessen men fodret eller jästen får inte vara jäst redan när man ger den.

Om man ger proviva så ska man tänka på att proviva innehåller enormt mycket socker och det i sig kan ge diarre. Man ska därför inte ge proviva om hästen är det minsta sockerkänslig.
Är jäst även bra till äldre hästar? Har också hört att man absolut inte ska blanda jästen med något vatten eller liknande så det blir blött? Jag tänkte prova detta på min gamling men har inte riktigt vågat..

Vad skulle hända om det blandas med vatten? Sannolikheten att hästmagen är torr på en levande häst är lika med noll, så redan där känns påståendet ohållbart...

Vad skulle hända om det blandas med vatten? Sannolikheten att hästmagen är torr på en levande häst är lika med noll, så redan där känns påståendet ohållbart...
Jo men de va nån som sa de bara så jag har också blivit lite fundersam på det xD men de va nått me att de ente skulle blandas förrän hästen hade fått de i sig..

Jag hade ju aldrig i livet blötlagt och låtit stå för jäsning, men det är ju en annan sak än att blöta det precis när man ger det (t ex smula i betfor för att det ska gå ner i hästen)

Är jäst även bra till äldre hästar? Har också hört att man absolut inte ska blanda jästen med något vatten eller liknande så det blir blött? Jag tänkte prova detta på min gamling men har inte riktigt vågat..

Jäst är bra till alla hästar :) Gamla hästar tar ofta upp näringen i fodret lite sämre och då är det jättebra om man ser till att hjälpa hästen att få magen och tarmen i så bra skick så möjligt så att hästen kan tillgodogöra sig fodret så effektivt som möjligt. Det man ska tänka på är att inte låta jästen stå när den har blivit blöt utan servera fodret genast. Annars jäser fodret och blir otjänligt.

Jo men de va nån som sa de bara så jag har också blivit lite fundersam på det xD men de va nått me att de ente skulle blandas förrän hästen hade fått de i sig..

Det är ingen fara att blanda precis innan men som sagt så ska man inte låta det stå när det väl är blandat. Det är alltså ingen fara att blanda jästen i fodret precis innan servering men man ska inte låta det stå ens i fem minuter. Mina hästar älskar jäst och äter den gärna som godis direkt ur handen :d Om hästen inte gillar jästen kan man smula den smått över fodret eller lösa upp den i lite vatten och blanda i det övriga fodret.

Kan man ge jästen vid ett tillfälle på dagen? Har förut gett morgon + kväll men nu har jag bara möjlighet att ge en gång om dagen.

Jäst är bra till alla hästar :) Gamla hästar tar ofta upp näringen i fodret lite sämre och då är det jättebra om man ser till att hjälpa hästen att få magen och tarmen i så bra skick så möjligt så att hästen kan tillgodogöra sig fodret så effektivt som möjligt. Det man ska tänka på är att inte låta jästen stå när den har blivit blöt utan servera fodret genast. Annars jäser fodret och blir otjänligt.

Det är ingen fara att blanda precis innan men som sagt så ska man inte låta det stå när det väl är blandat. Det är alltså ingen fara att blanda jästen i fodret precis innan servering men man ska inte låta det stå ens i fem minuter. Mina hästar älskar jäst och äter den gärna som godis direkt ur handen :d Om hästen inte gillar jästen kan man smula den smått över fodret eller lösa upp den i lite vatten och blanda i det övriga fodret.
Tack för ett bra svar! :)

Liknande trådar

Hästvård Igår kväll vid 16.30 tiden ringde en stallkompis, som skulle passa min häst för en gångs skull. Jag är annars i stallet veckans alla...
Svar
9
· Visningar
5 157
Senast: Siggan
·
Hästmänniskan Håller på att smått få frispel här på alla andras lösa hästar som springer runt på vår gård. Köpte för några år sedan ett hus och...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
10 469
Hästvård Brukar inte skriva inlägg speciellt ofta utan brukar mest läsa härinne på buke. Nu har jag däremot ett problem med min lilla ponny som...
Svar
17
· Visningar
3 113
Senast: Pudlan
·
Hundhälsa Hejsan, Jag har en snart 7 års gammal blandras tik som jag har haft olika problem med nästan hela hennes liv. Det började med att...
Svar
17
· Visningar
2 896
Senast: em-pirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Retrievertråden
  • Hjälp
  • Barmarksdrag/canicross