Häst med dålig aptit på grovfoder

_Zvea_

Trådstartare
Jag har en 14-årig valack, 169 hög som jobbar ca 6 dagar i veckan, varav minst 2 lite hårdare dressyrpass. Han har varit under igångsättning de senast två månaderna, och har satt en hel del muskler på ganska kort tid.

Problemet är att jag tycker att jag får i honom för lite grovfoder. Han får grovfoder 3 gånger om dagen (bara inomhus, de går bara i hagen i ca 6 timmar) och får 2 kg morgon, 3 kg middag och 4 kg kväll. Egentligen hade jag nog velat ge honom ännu mer än så, men problemet är att han ofta inte äter mer än ca 7 kg totalt om dagen. Utöver hö får han 2 kg havre och 1 kg KRAFT protein + rapsolja + mineraler + vitaminer. Vissa dagar äter han upp allt, andra dagar äter han väldigt lite – får han vila en dag äter han väldigt lite.

Som det är nu tycker jag att han är i dugligt hull – revbenen syns inte, men känns utan att man behöver trycka. Han har tydlig midja, men det är inte så att höftknölarna sticker ut. Jag hade gärna sett att han hade lagt på sig minst 30-40 kg fett ytterligare, om inte annat bara för att han ska ha lite extra att göra om till muskler.

Han är pigg och kry och väldigt arbetsvillig i ridningen, har bra fast avföring och kissar normalt, ingen feber och inga smärtor, så hans allmäntillstånd verkar det inte vara något fel på. Däremot känns det fortfarande olustigt att han inte vill ha mer grovfoder. Behöver jag oroa mig? Finns det nåt jag kan göra för att han ska tycka att höet är godare? (för att få hästar att dricka funkar ju äppeljuice, vet jag). Tips och tröst, tack!
 
Sv: Häst med dålig aptit på grovfoder

Äter de andra hästarna glatt av höet?
Din häst kanske inte tycker det är så smakligt?
Tänderna kollade?

Om du inte har möjlighet att byta ut till annat hö eller ensilage, så skulle jag istället ge lite lusern.
Typ ge 6-7 kg hö (så det alltid tar slut, inget spill får vara kvar!) och några kg lusern.
Om hästen är ngt i underhull nu, så lär det ju inte bli bättre om den inte får i sig det den behöver.
En hel del hästar faller ur lite vid den här tiden på året, när underskottet i foderstaten börjar visa sig på kroppen.
 
Sv: Häst med dålig aptit på grovfoder

Det här har du säkert redan tänkt på, men skriver ändå.

Går han själv i hagen? Kanske den som släpper ut kan slänga till honom lite som han har att pilla med ute? Annars kanske hagkompisarna inte har nåt emot att få ett extra mål ute? 6 timmar utan mat känns inte optimalt.

Vad gör han med spillet? Lämnar han det som det är eller sprider han ut det i boxen? Trampar ner det i bädden och vill inte äta därför? Isf kan ett hönät vara lösningen.

Är det bara natthöt han lämnar eller äter han inte upp frukost och kvällsmaten heller? Äter han de andra målen så kan du ju öka på dem.
 
Sv: Häst med dålig aptit på grovfoder

Ge lunch i hagen.

3 ggr/ dag är för lite o fri tillgång på natten. Ge i foderlåda o hönät om den rafsar runt det.
 
Sv: Häst med dålig aptit på grovfoder

De andra hästarna äter glatt, frånsett ett annat sto som är ganska så kinkig med maten (står på en stor anläggning med ca 60 hästar). Lusern hade jag inte tänkt på att jag kunde ge istället. Bör man ge hackad eller pelleterad som ersättning för grovfodret?

Tänderna är kollade på klinik när jag köpte honom för 2 månader sen, så det känns ju som om det inte ska vara några problem. Han äter vansinnigt långsamt däremot - bara ett par höstrån i taget.

Och jo, han trampar ner höet i bädden. På det stora hela så är han väldigt "snuskig" i boxen och stökar till mer än nån annan häst jag stött på.

AXEL:
Jo, jag hade gärna gett honom mer än 3 gånger per dag, men jag står på en stor anläggning och har en bit till stallet, så jag har tyvärr inte möjlighet att åka dit mer än efter jobbet. Däremot ger jag honom hans KRAFT (uppblött) efter att jag ridit, så att han får sina mål lite mer utspridda över dagen. Han har mer eller mindre fri tillgång under de 18 timmar han står inne, eftersom han sällan äter upp det hö han har.

Jag ska klura lite på hönät/höpåse. Är bara lite rädd för att han ska fastna eftersom han lever sån rövare i boxen.
 
Sv: Häst med dålig aptit på grovfoder

Han äter vansinnigt långsamt däremot - bara ett par höstrån i taget.

Och jo, han trampar ner höet i bädden. På det stora hela så är han väldigt "snuskig" i boxen och stökar till mer än nån annan häst jag stött på.

Jag ska klura lite på hönät/höpåse. Är bara lite rädd för att han ska fastna eftersom han lever sån rövare i boxen.

Låter exakt som min häst var under det första halvåret. Han var så uppe varv och skulle hålla koll på allting så han "glömde av" att äta och stökade naturligtvis också mycket eftersom han sprang runt. Det gick över när han hade bott in sig så numera äter han normalt. Han har dock en höhäck i ena hörnet så att maten håller sig på plats för den sprider han gärna runt annars. Nät har också funkat bra så det använder jag när vi inte är på hemmaplan.
 
Sv: Häst med dålig aptit på grovfoder

Jag har förr bytt intag mot lunchfodring o istället låtit dem vara ute tills jag kommer o ger dem mat igen---själv.

annars kan man prata med andra o hjälpas åt.
 
Sv: Häst med dålig aptit på grovfoder

Du kan ge antingen pellets eller hackad lusern, det är grovfoder båda två.
 
Sv: Häst med dålig aptit på grovfoder

Och jo, han trampar ner höet i bädden. På det stora hela så är han väldigt "snuskig" i boxen och stökar till mer än nån annan häst jag stött på.

Jag skulle se till att lösa det i första hand.
Det finns "hökrubbor" man kan fixa, eller bara ställa in en balja.
En kräsen häst blir oftast mer kräsen om den "måste" äta smutsig mat.

Ang lusernet så spelar det ingen roll. Jag föredrar pellets (uppblött) men det är ju inte alla hästar som gillar.
 
Sv: Häst med dålig aptit på grovfoder

Om du bara har haft honom i 2 månader så är det inte säkert att han helt har landat än, min egen häst påverkas länge av stallbyten. Och om han far runt mycket i boxen(?) så kanske det också beror på att han inte är riktigt trygg än. Så min gissning är att han troligen kommer att äta bättre med tiden.

Men det där med tänderna: Om det var vid köpebesiktning de skrev att tänderna var U.A. på sedvanligt sätt där de mest verkar konstatera att hästen har tänder :-(, så skulle jag låta en veterinär med vidareutbildning på hästtänder kolla, han verkar äta onormalt långsamt. Jag kan ge dig ett antal exempel på hästar med rejäla problem i munnen som har ok på munstatus vid köpebesiktning, min egen häst till exempel... Men du kanske hade tur och besiktningsvet gjorde en ordentlig koll av tänderna, med munstege och kollade med lampa efter hakar längst in?
 

Liknande trådar

Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
552
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 855
Senast: Roheryn
·
Anläggning Hur stort klarar sig era 700kgs hästar på? Jag vet att det är en omöjlig fråga men någon har väl erfarenhet. Min vuxna ardenner/pre kan...
Svar
4
· Visningar
827
Senast: Luff
·
Hundhälsa Äldsta tikens mage har varit ett problem i många år. Vi har varit på utredningar hos flertalet olika veterinärer, även sådan som ska...
2
Svar
20
· Visningar
2 000
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp