Häst med bockhov

Jessicahdduvet

Trådstartare
Jag var och provred en häst med bockhov och senskada på samma ben här om dagen. Senskadan var utläkt sedan 3 år tillbaka, den hållt sig frisk sedan dess och den har inte ont av bockhoven.
Det är en C-ponny som är 14 år gammal och jag hade tänkt satsa till nationell ponny dressyr.

Vad kan bockhoven påverka? Är det något ni skulle satsa på? :)

Sv: Häst med bockhov

Jag antar att ponnyn redan har tävlingsresultat om den är 14 år och du tänker satsa på en nationell karriär? Och då borde du ju fått något hum om hållbarheten.

Annars hade jag nog bara köpt en bockhovad häst till lite lättare ridning, ev tävling på lätt nivå.

Om hästen vore gratis och jag hade tänkt använda den till avel (om skadan är förvärvad och inte ärftlig) eller sällskap, så skulle jag tagit emot den.

Nu är det ju inte ditt syfte med hästen, så då skulle jag vilja avråda å det starkaste från detta köp! En dressyrhäst behöver ju ha full rörlighet i alla senor för att inte ta skada. (det behöver ju alla hästar inom alla dicipliner, förresten)

Livet är för kort för att ha dåliga hästar! Köp inte en häst med problem, det får du tids nog ändå!

Jag hade aldrig köpt en häst med bockhov, och speciellt inte som tävlingsponny...
du kommer säkerligen få problem i framtiden.. möjligtvis hade jag kanske tagit emot den gratis som sällskap och lättare ridning typ skogsmulle men aldrig högre nivå änn så....

det är du som avgör i slutänden men där var min åsikt:)

Tänk istället att hästen har en böjsenekontratur, det är nämligen vad bockhov innebär. Och fundera sedan på om det är något du vill lägga pengar och tid på. Bockhovshästar kostar mer i hovvård och omsorg för att hålla.

Mer att läsa (välgrundat och högst läsvärt) finns här:
http://hippocampus.slu.se/fragorsvar/print.cfm?Id=45

Jag tror det kan hjälpa dig att fatta beslut.

Om hästen vore gratis och jag hade tänkt använda den till avel (om skadan är förvärvad och inte ärftlig) eller sällskap, så skulle jag tagit emot den.

Nu är det ju inte ditt syfte med hästen, så då skulle jag vilja avråda å det starkaste från detta köp! En dressyrhäst behöver ju ha full rörlighet i alla senor för att inte ta skada. (det behöver ju alla hästar inom alla dicipliner, förresten)

Livet är för kort för att ha dåliga hästar! Köp inte en häst med problem, det får du tids nog ändå![/QUOTE]

Bockhov är ofta ett ärvs änlagg, onjodig att ta risken.
Vi har gott om friska hästar som behöva ett hem :bow:

Läser du länken ovan så står bl a:
---
Förvärvad böjsenekontraktur.
Dessa är vanligen smärtutlösta. Smärta kan vara utlöst av inflammation i benens tillväxtzoner, hovböld, osteochondros, ledinfektioner, mjukdelsskador m.m. Även överutfodring och/eller obalanserad foderstat har också relaterats till utlösande av smärtsamma processer samt böjsenekontraktur. För lite motion kan också vara en bidragande faktor
---
Ove Wattle, veterinär och forskare vid institutionen för kliniska vetenskaper, SLU

Var och tittade på en häst för ett bra tag sedan med bockhov.
Avböjde köpet eftersom det var så mycket på kostnader pga bockhoven.
Jättefin häst men tyvärr:(

Tycker verkligen du ska fundera på det , men om hästen går så pass höga klasser så är det nog inte några större problem .
Men skulle tagit ut vet och se vad han/hon säger om just denna bockhoven.

Min förra häst en mkt ädel, lätt o högställd i modellen (hjälpte inte) och välhoppande häst blev utdömd som 7 åring. Orsak bockhov ena bak - det hade blivit senskador i den ansträngda kotan där bockhoven satt. Hästen höll i 2-3 år - så sorgligt när jag tänker på det.

Avråder från att köpa.Vår ena häst har bockhov som upptäcktes när hon fick kotledsinflammation som inte gav med sig.Syntes inte utanpå ens. Hon håller än så länge för skogsridning och ngt pass då och då i paddocken.Dock ej på volt.

Köp INTE!!

Hästen har utvecklat bockhov pga att det är något som är fel!!

Jag hade min häst utlånad, fick förlossningsfång och hon som lånade hästen sket i det rent ut sagt.
Mitt sto fick bockhov pga av det. Försökte med allt för att rädda henne men hon var redan så pass förstörd..
Så tyvärr är hon på gröna ängar nu... =(

Jag rekomenderar verkligen starkt att inte köpa hästen..

Man behöver ju inte köpa sig problem och kanske inte få ha hästen hos sig så länge!!

Hoppas att du inte tog illa upp..

Men det finns ju så många hästar som är friska!

Hoppas att du hittar din drömhäst!

Liknande trådar

Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 179
Senast: Kilauea
·
Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
2 055
Senast: fio
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
34 35 36
Svar
702
· Visningar
51 170
Senast: Ray
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 810
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka