Häst i hage uten el??

zeus

Trådstartare
Jag ska till några släktingar onsdag till fredag och hade tänkt att ta med mig en av mina hästar. Dock visar det sig att det inte finns någon el till hagen. Mina släktingar kör ett aggregat på ett bilbatteri. De har endast ett aggregat och det finns inte möjlighet att koppla in det tiill den hagen min häst ska gå i. Det finns ingen el framdragen till platsen. Jag har flera aggregar men edast 220 V (bilbatteri är ju 12 V), annars kunde man ju lätt ta med sig ett bilbatteri + aggregat.

Vågar man ha hästen i hage med eltråd utan el i 2 dygn? Hon är van att gå ensam (gjorde jämt det innan jag köpte henne och nu några timmar någon gång ibland), men lite brukar hon springa. Hur gör jag?

Sv: Häst i hage uten el??

Ha, ha, jag som funderade på om jag skulle lägga in tråden under hästmänniska eller hästhantering:D! Tack moderatorn för trådflyttningen!

Alla hästar är ju olika, men min häst har alltid gått med el, och när vi flyttade honom för ett par månader sen (vi köpte egen gård), så tog det en dryg månad innan vi hade fixat med elen. Det var inga problem, varken han eller ponnyn försökte bryta sig ut.

Brukar din häst försöka rymma, annars är det nog inga problem...

Jag har 5 hästar, 2 av dom går i en egen hage och är shettisar och dom måste ha el. Fast nu har dom gått utan i 2 veckor utan problem. De andra 3 hästarna går aldrig med el.

Jag har bara haft hästen i 5-6 veckor, men hon har aldrig visat några rymmningstendenser här. Hon går i flock nu, men har som sagt gått själv några timmar nu och då för att hålla det vid liv. Tycer det är viktigt att de kan det då det blir enklare med träningsläger, åka till kompisar ett par dagar osv.

Men när hon går själv här hemma joggar hon runt lite till och från. Hon visar att hon vill till de andra hästarna, men har aldrig försökt sig på något (el i hagen förövrigt). Jag tror att du har rätt, det är säkert ingen fara. Men jag har varit med om en otäck olycka med eltråd vilket efter en lång konvalescens tyvärr ledde till att hästen avlivades för sina skador:cry:. Så jag har mkt stor respekt för eltrådar och vet vilken skada de kan göra. Visserligen var elen på då. Men som sagt risken är nog inte stor att det skulle hända på de 2 dygnen.

*beslutsångest*

beror nog mkt på häst, min har respekt för dem med eller utan el. min stod en hel sommar utan el.

Dom flesta hästar är ju vana vid att det är el i trådarna och vet detta och har respekt för trådarna oavsett. Det brukar ju åtminstone ta några dagar innan dom förstår att det är "elfritt".

HAr hästen annat sällskap i en annan hage jämte lr komme rhon stå helt själv?
Är det andra hästar i närheten är det nog lugnt, är hon helt själv,tjaaa,då skulle jag va lite osäker på detta.
Du får väl se till att hon jämt har lite att tugga på:)

Det går andra hästar i en hage en bit ifrån. Men den hagen är stor och det är inte så troligt att hon kommer se dem särskilt mkt. Jag har aldrig sett Aimy vara på tråden, men som sagt man vet ju aldrig. Kommer att fodra med hö då det är dåligt med bete där, gör likadant hhär hemma. Så hon kommer att ha att äta.

de flesta hästar har respekt för staketet, eller bör harespekt. Alla har nog fått en stöt någon gång och vet hur det känns.(även jag som går in i staketet ibland :D)

Min medryttarhäst och hans hingstkompis går utan el ibland, funkar super.
Men som sagt, det varierar från hst till häst. Såvida din häst inte är rymningsexpert så ska det nog funka.

Jag brukar ha med min häst hem till mina föräldrar över natt och då står han i en hage utan el.
Det man kan göra för att hästen inte ska känna sig så lockad av att vilja kliva över till andra sidan av tråden är att se till att det hela tiden finns något att äta och något som sysselsätter hästen.
Mvh Xoya.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 314
Senast: Juli0a
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 193
Senast: Ridinglady
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 928
Senast: liiinnea
·
Hästmänniskan Håller på att smått få frispel här på alla andras lösa hästar som springer runt på vår gård. Köpte för några år sedan ett hus och...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
10 281

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka