Häst hade änglavakt när transporten gick sönder

Sv: Häst hade änglavakt när transporten gick sönder

Undrar hur gammalt släpet var, och i vilket skick det var?

Men hur kan hästen "trilla ut", satt inte hästen fast och var där ingen bakbom eller kedja.:eek:

Det undrar ju jag. Därav så förstår inte jag varför en del människor INTE använder bom eller annat bakom hästarna när de transporteras.

Har också varit med om detta för många år sedan på den tiden när det bara var en kedja bakom rumpan :eek:

Fast i mitt fall stod hästen kvar i transporten och var väldigt skärrad. Det var fästet på ena sidan som hade lossat och det var en stor pålle i kärran som antagligen hade stått och tryckt bakåt mot luckan.

Mina unghästar åker lösa utan mellanvägg och då finns det ingen möjlighet
att ha bommar, min kärra är i och för sig relativt ny, och pendantskött.

En besiktad kärra ska väl inte bara "gå sönder" om inte ägaren glömt att regla ordentligt. När jag tänker efter så tittade inte besiktningsmannen på själva stängninganordningen/gångjärn på min kärra, utan endast golvet, kulhandsken och bromsar. Baklucken får ju utstå enorm påfrestning så man kan ju tycka att det vore superviktigt att kolla den noga.

Hoppas det blir tuffare besiktningar...om hästan själv får välja;)

Vore spännande att få reda på märket och årsmodell på kärran.

Man kan inte ta besiktningsresultatet som en garanti för att kärran är säker för HÄSTARNA, eftersom besiktningsmännens uppgift endast är att kontrollera fordonet ur trafiksynpunkt. Dvs fästen, golv, väggar osv ingår inte i kontrollen.

Dom kollar ju inte sådant på besiktningen..
Men det kan tyckas att om en ramp är så instabil att den lossnar och hästen ramlar ut bakåt framför en annan bil så är ju detta en trafikfara. Tycker dom borde vara mkt petigare. Det som är osäkert för hästarna är osäkert för trafiken, eftersom det kan komma hända att man får lasta ut hästen som i sin tur kan slita sig m.m.

Det är ju inte bara upp till bilprovningen utan till mig som ägare av transporten att hålla den i säkert skick.

Är man själv petig märker man fort om något är på väg att gå sönder och kan byta ut/laga felet innan något händer.

när ska folk lära sig att man MÅSTE ha bakbom!? :mad:

att hästen villa åka brett är ingen ursäkt, det finns långa bommar att köpa!! jag har hellång bom till min transport.

när ska folk lära sig att man MÅSTE ha bakbom!? :mad:

att hästen villa åka brett är ingen ursäkt, det finns långa bommar att köpa!! jag har hellång bom till min transport.

Men, det vet du väl..... Bakbommar är bara ett sätt för försäljarna att tjäna mer pengar :grin::angel: Helt onödiga, det räcker att uppfostra sina hästar ordentligt...

nej, det är inte min åsikt, jag predikar alltid för användandet av bommar, som enligt mig är en mkt bra säkerhetsdetalj. Jag har lång och korta bommar till mitt släp;)

Jag har sett en häst som voltade ut över bakbommen.
Så man har inte någon 100% garanti bara för att man har en bakbom...

Jag har sett en häst som voltade ut över bakbommen.
Så man har inte någon 100% garanti bara för att man har en bakbom...
Fast det är bra så mkt bättre med än utan. Jag skaffade ett nytt släp för ett år sedan med dörrar bak istället för bom... helt suveränt!!
Perfekt för vårat sto har en förmåga att skicka ut en hov precis när hon gått in.

Det där är faktiskt en sak jag funderat en del över... Hur kommer det sig att så många transporter (oavsett årsmodell) bara har ett höjdläge på bakbommen :confused:, ett läge som dessutom enligt mig är mer anpassat efter ponnyer än stora hästar??? Minns när jag lånade ett släp till min dåvarande häst (ca 162cm, korsning hbl/fbl/kallblod), bakbommen hamnade i höjd med hästens bakknän. Inte konstigt att hästar kan volta baklänges över en så låg bom. Kanske skulle provlastat min 172-cm-bjässe och sett var bommen hamnade på honom, och det blir ju ännu värre med ännu större häst, vilket ju inte är så ovanligt i dagens hästsammanhang. Jag vill ha bakbommen betydligt högre (men självklart utan risk för hästen att kunna backa in under bommen), i höjd med/strax under bärbensknölen tycker jag är lagom. (men allra helst skulle jag vilja ha hela dörrar bakom hästen)

Senast ändrad:

Det där är faktiskt en sak jag funderat en del över... Hur kommer det sig att så många transporter (oavsett årsmodell) bara har ett höjdläge på bakbommen ,
Har dom? Det verkar ju jättedumt och farligt, men mitt förra släp var från -97 och det gick utmärkt att reglera bakbommens höjd.

Inte alla, men förvånansvärt många som jag tittat på iaf...

ok då det är viktigt att man tänker på att kolla sånt när man lånar eller ska köpa ett släp. Dörrar tycker jag är helt oslagbart!

Vi beställde bommar i höjd för både b-ponny och för d-ponny/liten storhäst när vi köpte släp. Man kan ju tänka efter när man köper med.

min är hög iaf, sen har jag en transport som är särskilt designad för stora hästar. vad jag minns har jag inte sett särskilt låga bommar, men! jag har sett folk köra med övra luckan öppen och så stora hästar/låg ramp att hela rumpan syns över. och transporter som är så fulla med rust att det ser ut som dom ska gå isär vilken sekund som helst. tryggt. :crazy:

att hästen ska volta baklänges över bommen är nog väldigt osannolikt. särskilt om det läskiga finns bakom, då lär den ju ville hoppa framåt. men visst finns det hästar som kryper över och under och ut ur skötardörrar osv. man vet aldrig vad en rädd häst kan ta sig till..

det ÄR alltid farligt att transportere hästar! men man kan ju minimera riskerna så gott det går så att olyckorna inte beror på slarv och dålig standard på transporten. att köra utan bom är en stor risk båda för hästar och människor. och väldigt onödigt, så mkt kostar det inte att köpa en lång bom. jag prutade med min på köpet.

sen finns det väl faktisk lag på att man måste ha bommar när man transporterar vuxna hästar (dvs ej föl)? och även på att dom ska vara fastbundna?

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 908
Senast: Svartkatt
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
2 136
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 593
Hästvård Först och främst vill jag säga att veterinär är inkopplad och jag väntar på svar från blodprov. Men hon var ganska osäker på vad vi ska...
Svar
18
· Visningar
3 865
Senast: Pallen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama