Häst hade änglavakt när transporten gick sönder

Sv: Häst hade änglavakt när transporten gick sönder

Hur i H^LVETET lyckas man med detta? Herregud vilket slarv!

Jag har sett en häst som voltade ut över bakbommen.
Så man har inte någon 100% garanti bara för att man har en bakbom...

Jag har en som jag kör utan bakbom pga att hon får panik av bakbom/kedja om hon känner det motrumpan å man redan har öppnat,hon har både voltat ut över bakbommen (mest bara omtumlad efter det),nigit och kastat sig ut under och skrapat sönder "hela ryggraden", suttit på bommen och "hoppat" så fästena i väggen gav med sig och kedjan,tja den gick helt sonika av och trasslade in sig i ena benet med sårskada som följd.

Så hon åker helt enkelt utan bakbom men om det finns alternativet innerdörrar så fungerar det mkt bra.

Vi beställde bommar i höjd för både b-ponny och för d-ponny/liten storhäst när vi köpte släp. Man kan ju tänka efter när man köper med.

Jag har själv inte haft något släp med fast höjd på bakbommen, eftersom jag vill kunna köra alla storlekar på häst i mitt släp. Alla tänker sig nog inte för, och alla köper ju inte helt nytt heller...

sen finns det väl faktisk lag på att man måste ha bommar när man transporterar vuxna hästar (dvs ej föl)? och även på att dom ska vara fastbundna?

Nix, ingen lag, bara rekomendation.... Däremot är det lag på att OM hästarna är bundna så ska det finnas bom framför dem.

Att använda en transport som är besiktigad och kollad borde verkligen inte vara några problem, men har man en häst som har trauma efter transporter eller trånga utrymmen, så ska man givetvis ta itu med det innan man ställer den i en transport igen!
Hur i h.....e kan hästen trilla ur?
Har man inte kedja eller bom bak och inte en skiljevägg (vid 2 hästarssläp) så ska man inte köra varken bil eller transport!!
Hur svårt kan det vara att använda hjärnan och inse risker och eventuella påföljder med att transportera stora levande djur?
Var har vårt tänkande tagit vägen?
Är hästar bara en leksak och inte ett av de vackraste och ömtåligaste djuren som finns?

Nu vet vi ju faktiskt inte exakt hur det gick till och om du aldrig har varit med om att en bom varit loss när du öppnar luckan så har du nog inte kört så mkt släp....:angel: Har ju väldigt svårt att tro att hästen stod som en liten ängel inne i släpet, åsså hoppsan där ramlade den visst ut :grin:

Att använda en transport som är besiktigad och kollad borde verkligen inte vara några problem, men har man en häst som har trauma efter transporter eller trånga utrymmen, så ska man givetvis ta itu med det innan man ställer den i en transport igen!

Bilprovningen kontrollerar bara att släpet är i trafiksäkert skick, att låsningar, surrningar osv är okej är man själv som förare ansvarig för. Har varit inne på besiktning många gånger med släp, men aldrig har någon av besiktningskillarna kontrollerat luckans låsanordning.

Hur i h.....e kan hästen trilla ur?
Har man inte kedja eller bom bak och inte en skiljevägg (vid 2 hästarssläp) så ska man inte köra varken bil eller transport!!

Varför måste man ha skiljevägg? Och....hästar kan gå ut genom taket på transporter också, eller framdörren, eller framväggen........

Hur svårt kan det vara att använda hjärnan och inse risker och eventuella påföljder med att transportera stora levande djur?
Var har vårt tänkande tagit vägen?
Är hästar bara en leksak och inte ett av de vackraste och ömtåligaste djuren som finns?

Tja.... Efter att min mkt resvana häst (tävlingshäst, åkte 2-3 ggr i veckan och hade så gjort i flera år) lyckades sparka upp ena sidan på bakluckan (4 månader gammalt släp, och ja, det var ordentligt stängt) under färd, så VET jag att allt kan hända (och jag hade redan innan den händelsen stort säkerhetstänk i ALL min kontakt med hästar). Även om man är medveten om riskerna och gör allt för att undvika dem så kan faktiskt olyckor hända.

om du aldrig har varit med om att en bom varit loss när du öppnar luckan så har du nog inte kört så mkt släp....:angel:

Jag har kört mkt släp under många års tid, och har aldrig varit med om att en bom varit loss när man kommer fram ;)

Nej det beror ju lite på vilken typ av bom samt häst man har. På lite äldre modeller med bom som bara "hakas fast" i en ring i kombination med stor häst som trycker den uppåt bakåt så är det inte helt ovanligt. Vad jag menar är att man ska inte förlita sig till att allt är tryggt bara för att man har bom....:angel:. Framför allt så blir jag så matt på folk som idiotförklarar denna förare helt utan vidare då i stort sett alla som kört släp mkt, vet att en olycka kan hända den bästa och är ett ögonblicks verk. Det är ju enorma krafter när en häst "flippar".

Det behöver inte heller per automatik vara så att förararen brustit i tillsyn av släpet. Minns tex rabaldret som var kring umesläpet för en del år sedan då bla en häst brakat genom rampen på ett relativt nytt släp.

Nej det beror ju lite på vilken typ av bom samt häst man har. På lite äldre modeller med bom som bara "hakas fast" i en ring i kombination med stor häst som trycker den uppåt bakåt så är det inte helt ovanligt. Vad jag menar är att man ska inte förlita sig till att allt är tryggt bara för att man har bom....:angel:. Framför allt så blir jag så matt på folk som idiotförklarar denna förare helt utan vidare då i stort sett alla som kört släp mkt, vet att en olycka kan hända den bästa och är ett ögonblicks verk. Det är ju enorma krafter när en häst "flippar".

Det behöver inte heller per automatik vara så att förararen brustit i tillsyn av släpet. Minns tex rabaldret som var kring umesläpet för en del år sedan då bla en häst brakat genom rampen på ett relativt nytt släp.

Håller med.

Har som sagt egna erfarenheter av att vad som helst kan hända även med en supervan häst i ett nästintill nytt släp. Har (efter att jag berättat varför hästen stoltserat med flera stora ärr på bakbenet) fått höra att "varför ställde du en så galen häst i släpet öht" :crazy: Hur skulle jag kunna veta att han skulle drabbas av (oförklarlig) panik just den resan när han hade åkt flera gånger i veckan i 4 års tid utan minsta problem... :grin: Lättlastad (lastade sig själv), lätt att köra osv osv. Han var lika lättlastad och lättransporterad efter olyckan (men jag är betydligt mer nervös efter den, vill INTE höra blodet rinna från någon häst någonsin igen, och inte heller se den synen jag såg när hästen hade ena bakbenet utanför transporten, fastklämt mellan vägg och ramp)

Mitt släp har flera höjdlägen på bommen.

Den häst jag såg volta baklänges ut hade inte bommen för lågt, den hade bommen där jag tycker är bästa höjden, ett par dm under svansrotsfästet.

sen finns det väl faktisk lag på att man måste ha bommar när man transporterar vuxna hästar (dvs ej föl)? och även på att dom ska vara fastbundna?

Det har jag aldrig sett någonstans att det ska finnas?!
Om det skulle finnas en sådan väl dold lag, då är ju i så fall många äldre släp olagliga, där finns ju ingen bom, bara kedja.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 908
Senast: Svartkatt
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
2 136
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 593
Hästvård Först och främst vill jag säga att veterinär är inkopplad och jag väntar på svar från blodprov. Men hon var ganska osäker på vad vi ska...
Svar
18
· Visningar
3 865
Senast: Pallen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama