Jag har inga konkreta tips men en fundering. Du skriver att om du flyttar hästen till lösdrift så kan du inte göra den satsning som du vill göra. Men kan du göra den satsningen nu då hästen är så pass explosiv av sig? Kommer du dit du vill med honom, funkar han på tävling osv?Tack, bra tips! Håller med, men svårt att hitta lösdrift inom rimligt avstånd med de träningsmöjligheter jag vill ha tillgång till. Skulle jag ha mina hästar på lösdrift blir det helt andra förutsättningar för min satsning. Så allt är ju en avvägning, jag har tagit det bästa alternativet(eller minst dåliga kanske man får säga vad gäller just hagtider och sällskap)som är rimligt. Han går i skrittmaskin+rids varje dag med en vilodag från ridning där han också skrittar. Han är ju inte så gammal än utan fortfarande finns hopp att han ska coola ner sig med åldern. I sommar ska han gå på bete och kommer vara ute dygnet runt vilket han inte gjort sen han var (ung) unghäst. Gett mig fan på att det ska gå för han är den bästa hästen jag suttit på och har kapacitet för hur mycket som helst. Så begränsningarna är ju hos mig. Men han är så otroligt ridbar när han går att kommunicera med och kan man tygla den enorma energin så skulle det bli så bra. Men just nu så får man hålla i sig när det drar iväg...
Att hästen blir lugnare av lösdrift är såklart inte säkert. Men blir han lugnare i sommar av att gå ute dygnet runt som du skriver att han ska få göra, så kanske det kan vara värt att prova lösdrift ett tag. Det kan ju vara så att han behöver det under en period och att det går att stalla upp honom senare i livet när han är mer ”färdigutbildad” och inte så mycket nytt och svårt ska läras in.