Häst biten av hund

S

Stallkatten

Detta hände inte så lång från mitt hem i förra veckan;
http://hd.se/hoganas/2006/11/21/ilsken-hund-attackerade-haest/

Själv vet jag inte rikigt hur jag ska reagera eftersom jag har både häst och hund som jag ofta promenerar där med.
Eller egentligen finns det inget att göra för min del.. Blir mest fundersam :crazy:
Hur mina hästar hade gjort om hunden kommit emot oss vet jag men frågan är vad min hund hade gjort..
Tråkigt att sånt här händer!
 
Sv: Häst biten av hund

Det var hästen som började sparka, och först då gick hunden till attack. Tjejen hade ingen styrsel över sin häst som sparkade vilt

vilken fullblodsidiot. klart som fan hästen sparkar när den får panik. folk som resonerar sådär borde inte få ha djur ö h t. hoppas nu han får betala allt.
 
Sv: Häst biten av hund

Jisses!!! Det är väl rätt klart vems fel det är. Hundar ska vara kopplade! Och säga att hon med hästen inte kunde tygla sin häst medan hundägaren i sin tur inte ens "tyglat" sin hund! Det är ju fortfarande bytesdjur mot rovdjur, inte så svårt att förstå om en häst tar till en försvarställning oavsett om hunden började eller inte.
Har varit nära att hamna i samma sits då med en lös hund som hade gått mot attack mot några andra hästar. När hunden kom springande vände jag min hundvana häst (dock inte helt hundsäker! :devil: ) och stampade mot hunden och gapade åt hunden "Nu går du härifrån! Försvinn!" med spöet i högsta hugg. Det funkade, hunden verkade helt paff och vände upp mot tomten igen. Han var väl inte van med annat än att folk/hästar hade flytt ifrån honom.
 
Sv: Häst biten av hund

Mycket tragiskt de som hände!!

De va ju hennes fel som inte höll hunden kopplad, men om den behöver avlivas vet jag inte.....:crazy:
De är ju inte säkert att den bet hästen för att den var aggresiv....
Många hundar som aldrig sett bla hästar och sånt vet ju inte hur de ska reagera för dom så kanske tyckte han att hästen va hotand eller liknande?! Finns ju inget som säger att den är aggresiv igentligen!!
Tycker de verkligen påpekar i artikeln att de är en Rottweiler som bitit hunden = Kamphund eller liknande!! :crazy:

Men synd om hästen är de ju som fick sådana skador!!
 
Sv: Häst biten av hund

Kanske ett litet lekfullt naffsande kunde varit förlåtet på en sådan ung hund.
Men spräckt skalle och uppfläkt buk på ett så stort djur som en häst är så grovt så hunden borde absolut avlivas:mad: .

Tänk om det hade varit en persom på tex moped som hade blivit attakerad.
Jag kan inte svara för vad jag hade gjort i en sådan situation....stålhätta biter väl på sådana avarter med...oavsett om jag var hund eller hästägare:devil: .
 
Sv: Häst biten av hund

så hunden ska avlivas för att hundägaren inte kopplat den? hade du sagt samma sak om den klippt en hare?
 
Sv: Häst biten av hund

Åh herregud.. Självklart är det hundägarens fel, inte varken ryttare eller hästs! Jag tycker inte att hunden ska avlivas. Ägaren kanske, men inte hunden.. Ägaren borde ha hunden kopplad istället för att tvingas avliva den. Går inte ägaren med på det, så tar man hunden ifrån h'n, och så får denna person inte äga djur i fortsättningen.
 
Sv: Häst biten av hund

Jag skulle som ägare till Rottweilern ta mig en rejäl funderare på vad jag egentligen har "i andra änden av kopplet" (de gånger jag har kopplet på;) )

Att orsaka sådana svåra skador på ett annat djur(stort djur dessutom) och inte avbryta attacken trots att en människa bryter in.........och dessutom är den så ung.........hmmm.......

Hoppas ägaren får betala vet.kostnad för h*n verkar inte riktigt förstå allvaret när hunden gör på detta vis!
 
Sv: Häst biten av hund

Men jag vet många hundar som inte skulle försöka svälja hästar bara för att dom gick lösa:devil: .

En hund som fått smak på att jaga tamdjur hade jag aldrig haft kvar, möjligen efter ett brutalt avvänjningsprogram.
Jag undrar om hundägaren är bredd på att riskera fler vetrinärräkningar efter denna historia är utredd.
 
Sv: Häst biten av hund

hundar fäller andra stora djur, så varför inte hästar?

naturligtvis är det inte ett önskvärt beteende för en sällskapshund, men det går att träna bort alt fysiskt förhindra att det sker igen (koppel).
 
Sv: Häst biten av hund

Visst kan de ge sig på djur, stora som små, och tränas det inte bort så får man ha den kopplad. Inget mer med det. :smirk:
 
Sv: Häst biten av hund

Fast jag vet i tusan. En hund som är 10 månader och försöker fälla en häst?? Trots att hästen sparkar efter den?

Jag skulle så inte vilja möta den jycken när jag är ute och rider och dessutom har 2 hundar med mig.

F.Ö. så förvånas jag varje ridtur över vilka ös med beröm jag får för att mina doggar inte springer fram till nåt vi möter utan bara går förbi. Så jäkla svårt är det inte är att ha koll på de där....

//E
 
Sv: Häst biten av hund

Jag skulle så inte vilja möta den jycken när jag är ute och rider och dessutom har 2 hundar med mig.
//E

Det är precis det jag oroar mig för..
Jag brukar promenera i den skogen med mina unghästar.. :crazy:
 
Sv: Häst biten av hund

Jag rider i bland förbi ett hus med 2 rottisar (eller nja, de är oreggade så rottisar skulle jag väl inte vilja kalla dem för), den ena hanen hoppar så mot dörren så fort han hör något, heltokig.

Den dagen han får upp dörren och rusar ut mot mig så är det definitivt det sista han gör.. Den hunden har jagat både mig och hästen en gång och jag har mött cyklister och folk som promenerar som varit vettskrämda efter att den hunden har jagat dem.

Sånt är fullständigt livsfarligt.

//E
 
Sv: Häst biten av hund

Jag skulle som ägare till Rottweilern ta mig en rejäl funderare på vad jag egentligen har "i andra änden av kopplet" (de gånger jag har kopplet på;) )

Att orsaka sådana svåra skador på ett annat djur(stort djur dessutom) och inte avbryta attacken trots att en människa bryter in.........och dessutom är den så ung.........hmmm.......

Hoppas ägaren får betala vet.kostnad för h*n verkar inte riktigt förstå allvaret när hunden gör på detta vis!

:bow: :bow:

Många skaffar Rottweiler FATTAR inte vad dom ger sig in på ibland önskar man att hunden var skit ful som valp för det skulle halvera alla dessa attacker med Rottweiler. För i mångt o mycket så ser man bara enkelsidigt när man tittar på hundvalpen för dom är bedårande söta som små.
Men sen när dom är 15-24mån då är det lite o styra upp o alla har inte en fasthand på dom o då blir det så här.
 
Sv: Häst biten av hund

Hihi, det skulle införas krav på att "skitfula rottweilervalpar säljes" skulle införas i varje annons ;)

Nä ,jag är helt inne på er linje, en sån hund är inget man leker med...

//E
 
Sv: Häst biten av hund

Hihi, det skulle införas krav på att "skitfula rottweilervalpar säljes" skulle införas i varje annons ;)

Nä ,jag är helt inne på er linje, en sån hund är inget man leker med...

//E

Jag går här o små drömmer o få mig en bra Rottweiler till o kunna få köra i skyddet, men det blir svårare o hitta än vad jag först trott.

Jag bara älskar dom för det är mer hund än vad man tror när man ser dom. De kan se skit coola ut bara ligga o slappa sen är det full fart o det gäller o läsa sin hund så man vet alla såna bettenden.
Det är nog mycket därför det har funkat så bra med min egen för jag kan alla hans signaler till punkt o pricka.
Så han kan inte överraska mig.
Men folk som bara har dom sällskap har kanske inte det intresset o lära sig läsa sin hund som man borde göra. Sen veta vilka knappar man ska trycka på om dom väl går igång på alla cylindrar för har dom väl gjort det så är det problem o stoppa det godståg som väl fått fart.
 
Sv: Häst biten av hund

Jag håller med... Okopplad eller ej... Men man kan ju fråga sig om en sådan hund går att ha i ett samhälle där man delar livsutrymme med så många andra... Det låter inte normalt på något sätt.
 
Sv: Häst biten av hund

Man ser ju mycket rottisar på klubben och de allra flesta är "fläskberg" som inte gör allt för mycket... De andra är antingen bra brukshundar (vi har väl 2 bra på klubben) eller problemhundar med rädslor, för mycket dominans eller andra fel...

Känns som en svår ras att hitta en bra individ i.

//E
 
Sv: Häst biten av hund

Man ser ju mycket rottisar på klubben och de allra flesta är "fläskberg" som inte gör allt för mycket... De andra är antingen bra brukshundar (vi har väl 2 bra på klubben) eller problemhundar med rädslor, för mycket dominans eller andra fel...

Känns som en svår ras att hitta en bra individ i.

//E

Ja det är ett problem o hitta lydnads Rottweiler tror jag inte är nåt problem men jag vill ha en med mycket drag i o försvarslust och den ska då inte ta till den för den är rädd.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
5 094
Senast: Hermelin
·
Hundhälsa Ska vi skapa oss en tröstetråd för oss som har hundar med kronisk sjukdom? Jag känner i vart fall att jag behöver det... Min förhoppning...
13 14 15
Svar
296
· Visningar
38 603
Övr. Hund Jag skulle gärna vilja ha lite tankar och råd från er erfarna hundmänniskor. Vår familj har börjat fundera på att skaffa hund och jag...
2 3
Svar
57
· Visningar
7 615
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 325

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Födda -21
  • Hästfolkets lilla ordbok

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp