Häst biten av hund

Sv: Häst biten av hund

Jag läste idag att polisen beslutat att hunden ska omplaceras..
 
Sv: Häst biten av hund

Beteendet är inget ovanligt bland Rottweiler och har ofta med deras bakgrund att göra. Rester av lusten att driva boskap finns kvar hos många exemplar, dock är det ingen fungerande egenskap längre, och det tar sig ofta uttryck på detta viset. Hunden rusar fram, glor en stund och börjar sedan "driva" genom att bita i ben, hasor och liknande. Inte vidare effektivt eller önskvärt, men det är som sagt en bara en rest av ett beteende. I det läget blir många hästar, kor eller vad det nu må vara rädda, panikslagna eller helt enkelt förbannade. De flyr eller kämpar emot och då väcks något helt annat i hunden. Flyr djuret kommer jakten och kämpas det emot så kan hunden bli förbannad och först då handlar det om regelrätta attacker. Med tanke på rasens stora käft och tryck i käkarna kan det då ge rejäla skador.

Utan att veta alltför mycket om just den här hunden så behöver det inte vara något som helst fel på den. Med taskig förrarkontroll kan detta ske med flertalet rottisar. Många gillar att driva, utan att veta hur det egentligen ska gå till, och den där förmågan att bli arg är ju något vi strävar efter att behålla i rasen. Utan det blir det en usel skydds- och vakthund. Att avbryta bara för att en människa går in är heller inget naturligt i rasen. Det måste programmeras in i hunden och man ska aldrig räkna med att utomstående kan få hunden att lyda. Det är en självständig arbetare och det märks.

Nu är jag förvisso förvånad över att en så ung hund som den i artikeln attackerar så hårt den denna gjorde, men huruvida det är fel på hunden eller ej blir bara spekulationer. En rottis behöver inte vara dum i huvudet för att bete sig på detta vis. Även den bästa kan spåra ur om inte tillräcklig kontroll finns.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
5 094
Senast: Hermelin
·
Hundhälsa Ska vi skapa oss en tröstetråd för oss som har hundar med kronisk sjukdom? Jag känner i vart fall att jag behöver det... Min förhoppning...
13 14 15
Svar
296
· Visningar
38 603
Övr. Hund Jag skulle gärna vilja ha lite tankar och råd från er erfarna hundmänniskor. Vår familj har börjat fundera på att skaffa hund och jag...
2 3
Svar
57
· Visningar
7 615
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 325

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Födda -21
  • Hästfolkets lilla ordbok

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp