Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
älgen skrev:Definierar jag anorexi fel?
För mig är det att någon tycker att den är för tjock och därför inte vill äta. Kan en häst verkligen tycka att den är för tjock?
Anorexi är en delvis en psykisk sjukdom, du vill äta men förmår dig inte äta. Att du tycker du är tjock är inte enart anledningen till svälten.älgen skrev:Definierar jag anorexi fel?
För mig är det att någon tycker att den är för tjock och därför inte vill äta. Kan en häst verkligen tycka att den är för tjock?
Jane_Done skrev:Så här var det. Om hästen av någon anledning missade att äta så det gick för lång tid fortsatte hon frivilligt att svälta sig. Därför fick vi vaka på henne och om vi såg svälttendenserna handmata henne så hon kom tillbaka till normalt ätbeteende.
Gnist skrev:Jag skulle nog hellre klassa det som att hästen har en ätstörning eller problem med magen än att den har anorexi...
Jane_Done skrev:Anorexi ÄR en ätstörning. Hur som helst så kom det alltså från veterinären, inte från mig.
Anorexi: Tanken på att gå upp i vikt gör den sjuka livrädd. Att äta vanlig mat ger ångest. Trots detta tänker anorektikern hela tiden på mat. Hela livet kretsar kring mat, ångest och rädslan för att gå upp i vikt. Anorexisjukdomen går i de flesta fall över men förloppet kan ibland bli långdraget. Utan behandling leder sjukdomen i en del fall till döden pga svält.
Symptomen hos hästar som smittats med rotavirus är anorexi (matvägran), slöhet, diarré och uttorkning.
Vad gäller min egen definition som jag skrev ovan är jag övertygad om att hästen hittat den känslan av att vara hög av svält, precis som människor gör och därför frivilligt avstod från mat.