Häst anorexi

älgen

Trådstartare
Kan det verkligen existera. På ett annat forum var det någon som påstod att en veterinär sagt detta.

I mina öron låter det osannolikt, men får namn på vet som referens.

Sv: Häst anorexi

Jodå, jag har träffat en. Ett sto som blev svulten och omhändertagen. Veterinär placerade ut den. Hon åt bara om allt var väldigt lungt och helst skulle hon handmatas.

Definierar jag anorexi fel?

För mig är det att någon tycker att den är för tjock och därför inte vill äta. Kan en häst verkligen tycka att den är för tjock?

hästar kan omäjligt ha anorexi eftersom dom inte ser sig själv på det sättet som en människa gör

älgen skrev:

För mig är det att någon tycker att den är för tjock och därför inte vill äta. Kan en häst verkligen tycka att den är för tjock?

Så här var det. Om hästen av någon anledning missade att äta så det gick för lång tid fortsatte hon frivilligt att svälta sig. Därför fick vi vaka på henne och om vi såg svälttendenserna handmata henne så hon kom tillbaka till normalt ätbeteende.

Min slutsats är att hon lärt sig att hon blev "hög", precis som människor blir, på svälten och därför fortsatte.

Kan det inte helt enkelt ha varit så att henns matsmältningssystem var förstört pga tidigare svält?

Tänker på tex galla som hos hsätar har en jämn tilströmning. För mycke galla kanske gjorde henne illamående på något vis och hon därför slutade att äta?

Klassade veterinären verkligen detta som anorexi?
För enligt den här personen skulle det finnas undersökningar som visade att hästar kunde få detta och at det nästintill skulle vara vanligt..

Vi får väl hoppas att någon av veterinärerna här på Buke vet om det finns någon forskning på ämnet.

Som jag har fattat det så betyder anorexi i djursammanhang bara att djuret inte vill äta av en eller annan anledning.

/Maria - vet. stud

älgen skrev:

Anorexi är en delvis en psykisk sjukdom, du vill äta men förmår dig inte äta. Att du tycker du är tjock är inte enart anledningen till svälten.

anorexia - Loss of appetite, especially as a result of disease.

men det är ju knappast så att en häst kollar sig i spegeln nä rman rider i ridhuset och tänker att oj.. jag kanske itne ska äta dom där mint godisarna!

Visst kan dom ha störningar i sitt ätande, men inte anorexia som vi tänker på det. Det kan ju vara så att en häst accosierar ätande med plågor, kanske från insidan eller att någon har slått den i samband med mat, och då kanske den inte vill äta.

Stämmer bra. Anorexi behöver faktiskt inte bara vara att man tycker man är för tjock. Anorexi står för självsvält. Även vad gäller människor.

Jane_Done skrev:
Så här var det. Om hästen av någon anledning missade att äta så det gick för lång tid fortsatte hon frivilligt att svälta sig. Därför fick vi vaka på henne och om vi såg svälttendenserna handmata henne så hon kom tillbaka till normalt ätbeteende.

Jag skulle nog hellre klassa det som att hästen har en ätstörning eller problem med magen än att den har anorexi...

ja, snälla använd inte ordet anorexia, det låter så fel! kan väll säga ätstörningar.

*Lånar*
Tror att det på veterinärspåk heter anorexi när det är frågan om djur som inte äter.

Har problem med en kanin som då och då kan sluta äta helt plötsligt. Varje gång vi har varit inne på Blå Stjärnan så har det stått skrivit i journalen att kaninen är anorektisk eller har anorektiska störningar.

Nu låter det som om vi är inne lite titt som tätt men under kaninens 6 åriga liv så har vi varit inne 4 gånger. Olika problem varje gång men alla resulterade i att han ej ville äta.

Mvh

Tora

Gnist skrev:
Jag skulle nog hellre klassa det som att hästen har en ätstörning eller problem med magen än att den har anorexi...

Anorexi ÄR en ätstörning. Hur som helst så kom det alltså från veterinären, inte från mig.

Jane_Done skrev:
Anorexi ÄR en ätstörning. Hur som helst så kom det alltså från veterinären, inte från mig.

Det jag hittar om anorexi är:
Anorexi: Tanken på att gå upp i vikt gör den sjuka livrädd. Att äta vanlig mat ger ångest. Trots detta tänker anorektikern hela tiden på mat. Hela livet kretsar kring mat, ångest och rädslan för att gå upp i vikt. Anorexisjukdomen går i de flesta fall över men förloppet kan ibland bli långdraget. Utan behandling leder sjukdomen i en del fall till döden pga svält.

Har svårt att tänka mig att en häst fixerar sig vid maten på det sättet...

Detta hittar jag däremot om hästar och anorexi:
Symptomen hos hästar som smittats med rotavirus är anorexi (matvägran), slöhet, diarré och uttorkning.

Så det verkar som att det inte är samma definiton av ordet anorexi som används när det gäller djur.
Då är anorexi plötsligt = matvägran...

Då får du väl berätta det för veterinären.

Vad gäller min egen definition som jag skrev ovan är jag övertygad om att hästen hittat den känslan av att vara hög av svält, precis som människor gör och därför frivilligt avstod från mat.

Vad gäller min egen definition som jag skrev ovan är jag övertygad om att hästen hittat den känslan av att vara hög av svält, precis som människor gör och därför frivilligt avstod från mat.

Det låter osannolikt i mina öron.

/Maria

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Någon som vet anledningen till att hästen ska stå på box i 24 h efter att den sprutats i en led? Jag glömde fråga veterinären och jag...
Svar
16
· Visningar
1 279
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Ni som har hästar som har/haft såna, hur har ni märkt det? Har ni märkt det eller har ni röntgat och hittat det då? Hur vet man...
Svar
8
· Visningar
586
Senast: Lavinia
·
Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
373
Senast: animalasia
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 238
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18