Hasselbackspotatis

Jag har fått lära mig att om man inte tycker om vinet tillräckligt för att dricka i glas då ska man inte använda det i matlagningen heller!

Men vafan vet jag, rödvin är skitäckligt om man inte har det i grytan, och ur glas dricker jag bara sööta vita viner.. Lite fjortisvarning :D:D

Man ska naturligtvis inte ha ett äckligt vin i maten, mina matlagningsdunkar är fullt kompatibla med att hälla i glas och dricka. Däremot är det slöseri att göra sås på årgångsvinet från Bordeaux, såsen blir liksom inte godare med det än det helt schyssta rödtjutet för 69 kr.

Joho! Blir ju bästa såsen! :up: Rödvinssåser/tryffelsåser ska bara göras på riktigt fina viner (även om det nu finns ganska mga som tycker att Amaronevinerna är vulgo).

Jag sällar mig till vulgo-tyckarna gällande Amarone. Dricker hellre en bra Barolo alla dagar i veckan.
Amarone tycker jag är ett kraftigt vulgovin utan finess. Så snobbig är jag:D

Jag sällar mig till vulgo-tyckarna gällande Amarone. Dricker hellre en bra Barolo alla dagar i veckan.

Kan du tipsa om en bra barolo? Särbon (som för tillfället är den som är stadd i kassa, dvs pyntar för dyrvinerna) ÄLSKAR amarone :meh: och är tämligen skeptisk till bordeaux som jag gillar ("de är blaskiga" :arghh:). Han gillar ofta andra italienska viner så jag borde kunna övertala honom att testa barolo.

Jag har sällan träffat en italienare jag gillat så jag har väldigt dålig koll på dem (förutom att jag inte klarar av primitivo).

Kan du tipsa om en bra barolo? Särbon (som för tillfället är den som är stadd i kassa, dvs pyntar för dyrvinerna) ÄLSKAR amarone :meh: och är tämligen skeptisk till bordeaux som jag gillar ("de är blaskiga" :arghh:). Han gillar ofta andra italienska viner så jag borde kunna övertala honom att testa barolo.

Jag har sällan träffat en italienare jag gillat så jag har väldigt dålig koll på dem (förutom att jag inte klarar av primitivo).

Jag vill ha vin som harmonierar med maten, Ricossa är ett 159-kronors fynd.
Kan man lägga rabarber på en Aldo Conterno från 2008 är lyckan gjord (alla deras är bra, men dyra...)
Annars är Barbaresco kul!

Jag vill ha vin som harmonierar med maten, Ricossa är ett 159-kronors fynd.
Kan man lägga rabarber på en Aldo Conterno från 2008 är lyckan gjord (alla deras är bra, men dyra...)
Annars är Barbaresco kul!

Jag väljer vin först, sedan bestämmer jag vad jag ska äta till! :p :D

Budgeten för vin är rätt tilltagen för särbon om han kan tänkas gilla vinet (han betalar 289 kr för Tommasi amarone utan att darra på manschetten).

Barbaresco är väl lite lättare än barolo? Det går definitivt bort för honom isåfall.

Jag väljer vin först, sedan bestämmer jag vad jag ska äta till! :p :D

Budgeten för vin är rätt tilltagen för särbon om han kan tänkas gilla vinet (han betalar 289 kr för Tommasi amarone utan att darra på manschetten).

Barbaresco är väl lite lättare än barolo? Det går definitivt bort för honom isåfall.
Fast den Amaronen är väl ett dunkvin? Jag tyckte inte den var värd pengarna. :down:

Helt OT men jag borde lära mig av dig - du serverar vuxenmiddag med fancy rödvin. Jag tänker bjuda på saft och kakor :D (och tror du fästmannen följer med på söndag? Han är väldigt välkommen)

Äh. Saft och kakor låter fullständigt optimalt! Ska bli mycket trevlig! :)
Tror inte herrn följer med tyvärr. Fullt upp i helgen! :)

Jag har inte tänkt ha Amarone till maten, så gällande det har ni fria händer :p
Här finns resurser både vad det gäller rött, vitt, bubbel och öl! :)

Jag har inte tänkt ha Amarone till maten, så gällande det har ni fria händer :p
Här finns resurser både vad det gäller rött, vitt, bubbel och öl! :)
Om du vill göra det jättelätt för dig, gör en beer can-chicken till. Behöver inte ens vara öl, jag har testad med både cider och rom o cola på burk och det funkar ypperligt alla tre! :love:

Kanske vore något! Har du något gött recept på lut?
Jag gör det jäkligt enkelt för mig. Tar en färsk kyckling ( eller två beroende på hur många ni är) kryddar runt om med oregano och grillkrydda och annat som jag känner för just den dagen :D tar burk öppnaren och öppnar ovansidan av burken lixom, sen ställer jag kycklingen på burken. Så du för in burken i kycklingen så långt tills den kan stå själv i en ugnsform/ plåt. Sen brukar jag slänga lite grönsaker runtom typ morötter, vitkål i större bitar, blomkål, broccoli ( vitkål och broccoli strax innan kycklingen är färdig för att den ska ha lita textur kvar). lite salt och peppar och olja på grönsakerna och sen in i ugnen på 200 grader. När kycklingen är klar så häller du skyn och vad som är kvar i burken i en gryta och reder den till sås. Kan ibland krävas lite smak bidrag, typ fond, sweet chilisås eller liknande!

Hur gott som helst!

Jag gör det jäkligt enkelt för mig. Tar en färsk kyckling ( eller två beroende på hur många ni är) kryddar runt om med oregano och grillkrydda och annat som jag känner för just den dagen :D tar burk öppnaren och öppnar ovansidan av burken lixom, sen ställer jag kycklingen på burken. Så du för in burken i kycklingen så långt tills den kan stå själv i en ugnsform/ plåt. Sen brukar jag slänga lite grönsaker runtom typ morötter, vitkål i större bitar, blomkål, broccoli ( vitkål och broccoli strax innan kycklingen är färdig för att den ska ha lita textur kvar). lite salt och peppar och olja på grönsakerna och sen in i ugnen på 200 grader. När kycklingen är klar så häller du skyn och vad som är kvar i burken i en gryta och reder den till sås. Kan ibland krävas lite smak bidrag, typ fond, sweet chilisås eller liknande!

Hur gott som helst!

Låter väldigt gött, och spännande! :)
Vet att jag ätit det en gång förut, men det var längesen. Borde ju vara gott att servera ihop med hasselbackspotatis! :D

Första gången jag drack Amarone var jag såååå besviken. Trist. Har en flaska hemma just nu men den har jag fått, skulle inte köpa själv faktiskt (men folk envisas med att ge mig just amarone, för de vet att jag gillar rött). Finns många otroligt mycket godare viner i den övre prisklassen men under amarone-pris.

@athena_arabians : ett annat riktigt gott rödvin är Allesverloren, sydafrikanskt. Toriga nånting :up:

Senast ändrad:
Första gången jag drack Amarone var jag såååå besviken. Trist. Har en flaska hemma just nu men den har jag fått, skulle inte köpa själv faktiskt (men folk envisas med att ge mig just amarone, för de vet att jag gillar rött). Finns många otroligt mycket godare viner i den övre prisklassen men under amarone-pris.

@athena_arabians : ett annat riktigt gott rödvin är Allesverloren, sydafrikanskt. Toriga nånting :up:

Jag är kinkig... är den som en shiraz från Australien? På Bolagets hemsida stod det något om lakrits i smaken och det har jag enormt svårt för om det är ett dominerande inslag (vilket Aussie-shiraz brukar ha).

De enda shiraz/syrah jag verkligen tycker om är de från Rhône.

Liknande trådar

Kropp & Själ Sambon och jag har varit ihop i 9 år idag. Jag väger mer än någonsin. Vi vill gärna fira, men helst utan mat. Ni som har följt mig vet...
2 3
Svar
57
· Visningar
2 870
Senast: SiZo
·
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
14 000
Senast: malumbub
·
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
689
Senast: miumiu
·
Skola & Jobb Jag behöver era goda råd. Jag hade tänkt fråga om det är någon här som är bra på konflikthantering, men jag tror nog inte det är där som...
2
Svar
33
· Visningar
2 733
Senast: Tora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Tråden för spår