Hasselbackspotatis

Sleepan

Trådstartare
Jag är så jävla sugen på Hasselbackspotatis. Men, sen står det still.

Vad fasen ska jag servera till?

Eller ja, helt enkelt - jag ska bjuda på middag i helgen och har noll idéer.
Ska ha ostbricka och Amarone efter maten. Men varmrätt?

Klassikern till hasselbackspotatis är väl oxfilé och rödvinssås. Perfekt om du ändå har vin hemma:)

Och @Lovisaleonora, tja. Jag kanske borde satsa på det :)
Har dock aldrig lagat helstekt oxfilé, och har inget asbra recept på rödvinssås... Men har ju några dagar på mig att leta :)
Du kan ju ta baconlindade skivor av oxfile, ca 5 cm tjock skiva filé och en skiva bacon runt om och steka en per person? Enkelt och väldigt gott + en god sås till det och potatisen. :d

Du kan ju ta baconlindade skivor av oxfile, ca 5 cm tjock skiva filé och en skiva bacon runt om och steka en per person? Enkelt och väldigt gott + en god sås till det och potatisen. :d

Ah. Låter asgött. Oxfilé och bacon känns som en bra grej!

Men wow, det där låter ju asgott. Är det svårt? Jag vet att du säger att det är lätt men är det alltså dumhuvudlätt eller jag-kan-laga-mat-lätt?

Om vi bortser från det där jag skrev om potatis...

Är jag astråkig om jag (eller ja, vi, men det är typ alltid jag som lagar maten) serverar Västerbottensostpaj med något gött kallskuret? Och sen ostbricka?
Bör jag fixa vanlig efterrätt också?
Sugen på Nutella.

Och paj. Och potatis. Samt vin.
Kan blir en bra middag det här :p

Men wow, det där låter ju asgott. Är det svårt? Jag vet att du säger att det är lätt men är det alltså dumhuvudlätt eller jag-kan-laga-mat-lätt?
Det är jättelätt och blir jättegott. En tjock skiva filé, en skiva bacon som man lindar in filén i, fäster med tandpetare och steker på medelvärme till var och ens preferenser. Sås eller vinsky till om man vill. Jag åt det i lördags med ett gott kryddsmör, klyftpotatis och grönsaker. :up:

images

@Sleepan: Man ska givetvis servera det man tycker är gott (även om vissa smaker gifter sig bättre än andra, jag tycker det är slöseri att dricka champagne till oxfilé men är man sugen på det så är det bara att köra på).

Rödvinssås:
1 flaska rött (INTE amarone, det är helgerån). Jag har alltid en vit och en röd matlagningsdunk vin hemma :o
1/2 vinflaska vatten
ca 2 msk Bong kalvfond (mer om det behövs)
ca 2 msk balsamvinäger (mer om det behövs)
1-2 scharlottenlökar, finhackade
lite strimlat bacon (1/2 - 1 paket)
hackad vitlök efter smak, iaf en klyfta
timjan
svartpeppar
salt

Fräs baconet så fettet går ur. Fräs löken, timjan och svartpeppar i baconfettet (ska ej ta färg). Häll i allt flytande och låt det puttra ihop (ej stormkoka). Smaka av med mer fond och balsamvinäger om det behövs mot slutet samt svartpeppar och salt. När smaken är bra sila av såsen och red den med Maizena majsstärkelse (jag använder majsstärkelse för jag tycker deras ströredningar är äckliga) och blanka av den med lite smör (EJ margarin om man inte är allergisk). Klart!

Det blir en rejäl laddning så frys in i portionsförpackningar, det är perfekt att ha att ta fram.

Jag är så jävla sugen på Hasselbackspotatis. Men, sen står det still.

Vad fasen ska jag servera till?

Eller ja, helt enkelt - jag ska bjuda på middag i helgen och har noll idéer.
Ska ha ostbricka och Amarone efter maten. Men varmrätt?

Jag och min sambo äter hasselbackspotatis till både kött och fisk. Det är verkligen supergott. Men med amarone så passar det så klart bäst med nöt, vilt eller lamm. Min absoluta favorit till amarone är hjortstek med sås på karl-johan och rostade rotsaker som tillbehör.

Ska du göra rödvinssås så peta gärna in sötma i rätten, t.ex. bräserade morötter. Rödvinssås innehåller ofta ganska mycket syra och och Amarone behöver ofta lite sötma för att verkligen komma till sin rätt.

Liknande trådar

Kropp & Själ Sambon och jag har varit ihop i 9 år idag. Jag väger mer än någonsin. Vi vill gärna fira, men helst utan mat. Ni som har följt mig vet...
2 3
Svar
57
· Visningar
2 870
Senast: SiZo
·
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
14 000
Senast: malumbub
·
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
689
Senast: miumiu
·
Skola & Jobb Jag behöver era goda råd. Jag hade tänkt fråga om det är någon här som är bra på konflikthantering, men jag tror nog inte det är där som...
2
Svar
33
· Visningar
2 733
Senast: Tora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tråden för spår
  • Uppdateringstråd 30