Härstamning

Lady_D

Trådstartare
Har sökt och hittat en del på internet men är nyfiken på vad Bukes expertis kan säga mig om min nye pålles härstamning. Han är efter: Nicolotte - Precocious - Premier Violon - Hurricane - Daily Mail och kommer ur stofamilj 2m.

Sv: Härstamning

Nicolotte har lämnat en rad fina hästar men sen spelar det större roll vem som är mor till hästen är vem som är morfar när man tittar på galoppörer.

Nicolotte har lämnat en rad fina hästar men sen spelar det större roll vem som är mor till hästen är vem som är morfar när man tittar på galoppörer.

Det gäller nog alla hästar, men en del har inte fattat det:D Tjusiga hingstar till trasiga ston som aldrig gjort nåt vettigt behöver inte bli bra för att morfar var en tjusig hingst....:angel: Mamma är alltid 50 procent både hos hästar och människor:angel:

Jag och min kille köpte en val efter Nicolotte som hoppade jätte bra. Dock vara våran kille väldigt speciell.... Vi fick vara 3 st när jag skulle hoppa upp på tävlingsplatsen och när jag kom ridande på träning höll alla så stort säkerhetsavstånd som gick. Men när vi löshoppade honom brukade han få tyst på dom flesta:).
Han fick åka till dom gröna ängarna efter en olycka. Men om jag hade fått chansen igen så skulle jag absolut köpa en avkomma efter Nicolotte.

Anledningen till att jag stälde frågan så är att jag har full koll på vem mamman är och hennes meriter (köpte honom från uppfödaren och svensk galopps hästsök är utmärkt) men är mkt stamintresserad och skulle vilja ha en lite djupare härstamningsanalys och då är det i många fall enklare att följa hingstarna bakåt än stona...

OK! Här är vad jag minns rakt av om hästar som jag haft kontakt med utan att titta på några källor. Mycket kan vara helt fel..:angel:

Precocius stod på Vasaholm som köpte honom ganska gammal, vi hade ett litet sto efter honom när jag red hos Nisse Lindgren, Primo Melody, men hon var nog importerad. Snabb lite rulta som vann Malmö Stads Pris eller något liknande som tvååring. Det kan du se på Sportinfo också. Vill inte minnas att han lämnade något speciellt här.

Premier Violon tror jag stod i Danmark, han var far till en av mina favoriter hos Olle Stenström, Juvena. Vi hade en efter honom hos Jonny Drews också men jag minns inte vad han hette. Jonnys fru, Maud, brukade rida honom. Har en känsla av att PV's avkommor kunde vara ganska "känsliga":angel:

Hurricane ansågs som en väldigt bra hingst på sin tid och han var själv en mycket framgångsrik galoppör. De flesta av hans avkommor var mer eller mindre tokiga.....

Daily Mail är före min tid men vi hade en stor svart häst efter honom på ridskolan (Swartlings) där jag red.

Du kan säkert hitta en hel del information i gamla svenska stamböcker - åtminstone om Hurricane och Daily Mail.

Lycka till med din nya häst!

Uppfödarens granne...

Liknande trådar

V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 757
Senast: valpköpare
·
Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så...
2
Svar
22
· Visningar
4 155
Hundavel & Ras Ja, är det inte en riktigt provocerande trådrubrik så säg? Det här med utseende är onekligen en känslig fråga. Ändå är det något jag...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
9 309
Senast: mandalaki
·
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
10 246
Senast: Lisa2014
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar