Harmoniska färger i sovrum

Constance

Trådstartare
Vilka färger räknas som harmoniska?
Jag är på jakt efter nya sängkläder och gardiner och vill välja ett par tre färger som matchar varandra. Men vilka färger räknas som harmoniska? Och vilka färger passar ihop?

Sängmöblerna är i ek och väggarna ska målas om under vintern, troligen turkost och ljusgrått :)

Sv: Harmoniska färger i sovrum

Väggfärgerna du har tänkt dig begränsar urvalet betydligt tycker jag till typ svart, vitt, grått och turkost som enfärgat eller dominerande färger i mönstrat tyg.

Till harmoniska färger räknar jag de flesta pastellfärger och många jordfärger :) Mjuka, ljus toner uppfattar jag som harmoniskt. Ljusa toner av grönt, blått, rosa, gult samt grått och olika brytningar av vitt typ :) Den turkosa färgen du har valt begränsar ju lite, men enkla mönstrade sängkläder i grått, ljusblått m.m kan väl funka.

Senast ändrad:

Vi har precis målat om vårt sovrum i sommar. Valde turkost, och det känns både rofyllt och vackert på samma gång :)!

Om man nu inte begränsar sig till dina kommande färgval på väggarna, så tycker jag att varma naturfärger typ grönt och brunt i olika nyanser. Vi har skogstema i vårt sovrum, och det är otroligt lugnande och mysigt, passar perfekt till just sovrum.

Turkost och ljusgrått, då tänker jag strandfärger. En varm sandbrun, klara gröna färger och en mörk brun som pricken över i:et. Sand, vatten och drivved.

Tack för era svar. Ni verkar vara överens om naturliga färger - grönt, brunt, beiget osv.
:)

jag hade hellre valt brunt/beige/sand än grått till turkos. Färger ser ju olika ut på olika skärmar och dessutom i olika ljus men nedan ser du kanske på ett ungefär skillnaden, turkos blir ganska kallt tillsammans med grått men varmt ihop med en beige.

04_Beige.jpg

turkos_ku_139_11_vellum.jpg

Light%20Gray%20Suede.jpg

Åh, tack nu ser jag verkligen skillnad mellan den mjuka och hårda turkosa färgen.

Synd bara att jag tycker så mycket om grått... och turkos...

Liknande trådar

Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 589
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Hjärtligt välkomna till ”Lobelias meditations och mindfulnesscenter" Jag är glad att så många valt att närvara vid denna 10 dagars...
21 22 23
Svar
456
· Visningar
20 765
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 485
Senast: Ajda
·
Tjatter Ni är alla varmt välkomna till Bukes stora nyårsfest! Detta år är det en färgsprakande maskeradbal som anordnas av Idahoe och...
52 53 54
Svar
1 060
· Visningar
40 069
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar