Hårknutshjälp!

Miran

Trådstartare
Nu krävs Bukes samlade resurser i hårvård!

För första gången ska jag ha en hårknut på tävling. Jag kan inte ett dugg om sånt. Det jag har är tunt hår till axlarna, en donut, lite löshår som passar runt donuten + gummisnoddar och ev hårspännen. Kan köpa hårnät om det krävs.

Hur gör jag så att det 1. Blir snyggt 2. Sitter kvar en lång tävlingsdag

Hjälp!!!

Sv: Hårknutshjälp!

Jag har också tunt, axellångt hår och nåt nät eller så har aldrig suttit kvar för mig eftersom det är babymjukt också :D Däremot så brukade jag ta ett slätt hårspänne och sätta det uppochned, som ett platt U liksom, och därefter vika in allt hår under hjälmen. Om jag var mer ambitiös så gjorde jag en låg, inbakad fläta som jag sen rullade ihop precis som när jag knoppar hästen. Som en pannluggsknopp! :)

Jag skulle säga att du ska preppa håret ganska mycket för att det ska sitta kvar. Jag brukar stoppa i Dust It innan jag fäster donuten (du behöver inte sätta över hela skallen, utan mest bara baktill) alternativt nåt kletigare men det kan ju vara äckligt att ha under hjälmen. Vet inte vad du har för löshår, men kanske behöver du tupera lite om du ska fästa clips typ.. Sen avsluta med hårspray. Hårnät ska inte behövas. Och se till att ha bra hårsnoddar!

Att göra en donut-frilla är enkelt och skitsnyggt att ha när man tävlar dressyr, och jag tror inte att det ska vara nåt problem att få den att sitta en hel dag.

Den här bilden gav en himla bra beskrivning på hur man gör. Så bara se till att preppa håret innan. :)

hc3a5ruppsc3a4ttning1_157108570_189001430.png

Jag har också en fråga om det här, säkert en dum en:p Men jag lyckas aldrig få plats med min donut under hjälmen?? Hur gör alla andra?! Jag är ju knappast ensam om min Charles Owen wellington så det kan ju inte vara den det är fel på :)

Jag har också en fråga om det här, säkert en dum en:p Men jag lyckas aldrig få plats med min donut under hjälmen?? Hur gör alla andra?! Jag är ju knappast ensam om min Charles Owen wellington så det kan ju inte vara den det är fel på :)

Exakt vad jag oxå undrar. En donut kan jag göra men för mig är det en gåta hur folk får hjälmen på plats!!?:)

Jag har också tunt, fint skandinaviskt hår så massor av hårspray är ett måste! Sen gör jag en variant av den här med hjälp av en halv donut ring (jag har för lite hår för att få till en vettig knut utan lite fusk...)

http://pinterest.com/pin/33777065926070295/

Man får sätta knuten så långt ner det bara går, och trycka hjälmen på plats. Inte superbekvämt kanske... men snyggt ;)

Jag blev tvungen att testa! :)

20130412-132859.jpg

Nu har jag visserligen en Charles Owen Fiona, lite för kort hår (snabbtestade bara i morse utan några produkter i håret) och knuten hamnade lite på sniskan, men visst går det! Dock hamnar knuten ganska långt ner och jag behöver nog sätta i lite löshår för att få en riktigt snygg knut. Tur att håret hinner växa lite mer innan det är dags för tävling för min del. :D

Alltså, det jag menar med att mitt hår är för kort är ju att det inte är meningen att det ska sticka ut en hårtoffs så där, men jag ides inte åtgärda det när jag bara snabbtestade. ;)

Jag har axallångt +2dm ungefär, dvs väldigt långt :p. Har problem med att det är för mycket hår, kan t ex inte ha donut + hjälm då det krävs en stor donut och sen har man mycket extra hår över... brukar bara snurra ihop det hårt och sätta en snodd över, men ska klippa mig nu och undrar; hur långt hår är bäst för donut? Axel långt känns lite kort.

Jag har ungefär ner till skulderbladens nedre del (vet inte om det är kortare än ditt iofs) och det är för långt... Skulle behöva ta av kanske en dm för att mitt skulle vara bra i donut.

Och om håret är lite för kort så är väl hårnät över en bra idé, då hindras håret från att spreta :)

Jag tycker Lipans bild är en bra beskrivning! :) Förövrigt så bör det inte vara något särskilt problem i ditt fall, och om du bara har lite stadigare hårsnoddar bör det hålla bra!

Själv har jag det motsatta problemet; Mitt hår går till svanskotan (naturligt, vågigt/lockigt) och så att jag kan kan sitta på topparna (om det är blött/plattat), dessutom är det väldigt tjockt, så jag kan inte ha donutknut längre :P

testa flätad knut, har inte ned till svanskotan men nära nog :p. sätt upp håret i en låg svans och dela upp det på 3-4 hårda flätor, ta sen en fläta i taget och snurra runt roten, fäst med peruk hårnålar som i en donut :D, blir ungefär som en donut i storlek men håller väldigt bra :).

För oss med Fiona hjäl så rekomenderar jag att man knyter snöret under håruppsättningen.
Alltså du gör din frisyr.
Trycker dit hjälmen
Snörar i hop den under.

Kan rapportera att jag var mäkta stolt över knuten jag fick till, med löshår, nät, pärlor och allt - tills den ramlade av på framridningen ...:banghead:

Attans! :(

Fler hårnålar?

Jag såg ut som en igelkott redan ...

Problemet var nog att jag satte den något högt så när jag tryckte ner hjälmen så började hela härligheten glida. Och vid första travökningen på framridningen så kände jag något glida förbi halsen ...:(

Jag har haft likadant hår, nästan lika långt och grymt tjockt när jag skulle på en klubbtävling i dressyr. Ingen kunde fatta hur jag skulle få upp allt hår i en knut. :p Löste det genom att göra lite som Buck beskrivit: jag satt det i en låg hästsvans, sedan tvinnade jag håret och snurrade det runt roten och fäste med en till snodd, fungerade bra! :) det går också att göra samma sak fast man flätar istället för tvinnar och snurrar flätan runt roten. :)

Liknande trådar

Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
17 493
Senast: Barbabelle
·
Dressyr Okej, så här är det. Jag har rätt nyligen gått över på storhäst, en trevlig hobbynivå-hopphäst vilket är precis vad jag var ute efter...
2
Svar
34
· Visningar
4 447
Senast: Nevermind
·
Hästhantering Det var svårt att komma på var den här tråden borde ligga egentligen, både på utrustning och ridning egentligen. Men tillslut handlar...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
13 361
N
Tävling Nu är det snart dags för mig och hästen att göra nypremiär på tävlingsbanorna :) Men jag klurar på vad jag gör av mitt hår då... På...
2
Svar
20
· Visningar
3 923
Senast: benny_H
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar