Hård tvååring

D

dolphinsmile

Jag har en tvååring hemma (blir två i juni). Har själv fött upp henne och gjort allt själv förutom inkörningen som jag lät proffs göra.

Hon var mitt första egna föl och jag har gjort en hel del misstag med henne. Var t.ex. lite dålig på att lära henne respekt för människor när hon var föl. Tyvärr så sitter det i, vilket inte är så konstigt.

Man lär ju sig av sina misstag.

Men nu står ju jag här med en tvååring som är något dålig på att respektera mig. Jag står handfallen. Jag har haft hjälp av NH-tränare förr och lärt mig grunderna. Men hon lyssnar inte alls på mig. Hon bara ångar på. Nu syftar jag på markarbete, när jag har henne i grimskaft och grimma eller huvudlag/träns. Hon uppför sig exemplariskt när jag kör henne.

Är det någon som har några tips på några övningar jag kan göra med henne? Det är fullkomligt omöjligt att få henne att backa t.ex. Hon sätter bara hårt om hårt. Och där har jag inte en chans att vinna utan att ta till våld och det vill jag inte göra. Även fast jag fått lov att göra det flera gånger när situationen blivit farlig.

Vi är i en situation där varken hon eller jag kan lita på varann.

Hon visar samma tendenser som hennes mor visade när jag köpte henne. Men jag tog hem en NH-tränare och efter 2 träffar alá 2 timmar så var hon en helt annan häst.

Jag bara babblar på..

Det känns som ett lite stort steg att ta hjälp av en NH-tränare när hon är så ung.

Men jag vill kunna lita på henne och att hon ska respektera mig och lita på mig.

Sv: Hård tvååring

Du kanske ska ta hjälp av tränaren mer? så h*n kan lära dig hur du ska göra i de situationer som du beskriver?

Varför vill du inte ta hjälp av tränare? Jag har mitt första föl nu och räknar kallt med att jag kommer att behöva ta hjälp under uppväxten.
Det tycker jag absolut att du kan göra.
Lycka till vad du än beslutar dig för!

Svar till båda:

Jag vill absolut ta hjälp av tränare.. men jag vet inte.. hon är ju ung och de mesta är ju fasoner.. Hon har ju vuxit till sig riktigt ordentligt sista månaderna. Förut kunde ja i princip ta henne under armen och gå iväg om hon dummade sig :grin:

Nu är hon 152 i mankhöjd och rätt grov (kallblod).

When did that happen? :eek:

Jo men det lutar mot att jag ska ringa till tränaren..

Jag va ut nytt och gav hö och då var hon så där mysig som hon är ibland.. Men men.. det räcker ju med att hon dummar sig en gång för att de ska gå åt helvete.. jaja..

Föresten, nån som vet om det finns nått register på nh-tränare? Då menar jag ALLA som är utbildade på nån nivå. Fungerade hyfsat bra med förra men våra personligheter passade tyvärr inte så bra..

Jag har haft med mitt 16 månaders sto på en phn-träning för att testa om det var något för oss, så visst går det.
Visserligen var min på hemmaplan men det var mkt nytt för tjejen iaf och hon är inte speciellt mkt hanterad innan hon kom till mig för en dryg månad sen. Jag tycker inte man ska stirra sig blind på åldern utan snarare se till individen och se vad h*n behöver.

Jag har en tvååring hemma (blir två i juni). Har själv fött upp henne och gjort allt själv förutom inkörningen som jag lät proffs göra.

Är det inte lite tidigt att en häst är helt färdig inkörd redan vid 1½ års ålder?
Hade jag varit dig hade jag från början börjat ta itu med problemen innan man ger h*n fler att oroa sig för. Kanske känner h*n press när hon är i närheten av människor? Jag hade tagit hjälp av tränare som man iaf kan be om råd så problemen försvinner snarast, annars finns risk att hon bär med sig dem i körningen sedan eftersom hon är inkörd under de omständigheterna, eller så kan det sitta i i framtiden i övrig hantering med. Är det bara till dig hon är stenhård eller även mot t.ex proffsen som skötte inkörningen eller människor i allmänhet?
Ta kanske hjälp av NH så du kommunicerar bättre med din häst.

Om jag inte har helt fel så är Lillcaksas häst kbltravare och ska travtränas så inkörningen är inte tidig.

Hmmmm, NH...nej det tycker jag inte...det finns tex en punkt på bringan man kan sätta knytnäven i och voila så backar dom...det jhar INTE med disrespect att göra att inte backa, det har med orutin att göra. Ska du börja köra dominansövningar med henne så¨säger jag bara grattis :crazy:
Ta hjälp av nån duktig travmänniska, såna finns ju full av omkring dig

Jag föreslår att du beter dig som en häst. Jag har själv tränat ett kaxigt kallblodssto som lekte ångvält och drog när hon ville. Nu är hon lugn som en filbunke. Se till att hon är snett bakom dig ca en halv till en meter, sen håll koll på henne genom att snegla. Så fort hon visar en tendens till att gå på eller liknande, så backa rakt IN I hennes brainga och banka till med armbågen flera gånger tills hon backar. Det är ju så hästar själva gör, en ledarhäst accepterar INTE att få en annan häst i röven så att säga.
Bara var tuff så tar det inte så många ggr innan hon undrar vad fasen som hände med matte, men på ett bra sätt ;o)
PM:a om du undrar mer ingående, har lite bråttom när jag skriver detta, ska till stallet ju!! *ler*
LYCKA TILL!!
Jessica

Ja det verkar ju så.. Hon ser bara allmänt förvirrad ut.. Fattar inte alls vad jag vill...

Men jag saknar dock min repgrimma med rep.. Blev stulet tillsammans med min cykel förut. Var ett riktigt som jag köpte av en NH-tränare. Är mycket skarpare än en vanlig grimma. Drar man henne i grimman nu så är de som ingenting (nylon med foder).

Ibland saknar man faktist varmblod. Dom kan man ta tag i mycket lättare.

Jag brukar ju grunda min NH träning med att få hästen att backa. oftast räcker det med att man har ett långt grimskaft som man håller vågrätt och går emot dem. Men hon bara tittar på mig och försöker att gå därifrån genom att gå förbi mig.

Men ska pröva din metod.

KL

har även funderat på att pröva en joinup. Har gjort de ett par gånger med andra hästar med lyckat resultat. Men har tyvärr ingen bra inhängad till det och att göra en med tråd känns inte aktuellt då hon inte är speciellt bra på att respektera tråd..

Ibland saknar man faktist varmblod. Dom kan man ta tag i mycket lättare.

Du har inte träffat mitt vbl.sto.. :devil:
Visserligen fyller hon 8år i april, så hon är ju färdigvuxen, men på sista tiden..huh..

Har fått rek. John Moore, men han är ju ingen man bara ringer hit hux flux :angel:

Tvåårsåldern kan vara besvärlig, ofta testar de då sin nyvunna "vuxenhet", kanske ska du bara den här åldern passera och inte kräva så mycket just nu? Och komma igen med flera övningar och mer arbete när hon har vuxit till sig mentalt?

Hon uppför ju sig när det är dags för arbete med det är det andra som är problemet.. Jag har antagligen varit för slapphänt samtidigt som inkörningen gjordes ordentligt..

Liknande trådar

Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 258
Senast: Acto
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 351
Kropp & Själ Jag har lite problem när jag ska sova, med värk kring höften typ. Jag ligger på ena sidan och då gör det inte ont, kan kännas lite när...
2
Svar
33
· Visningar
2 492
Senast: Badger
·
Hundträning Balder är drygt 1,5 år och kom till oss i början av juni. Han har ett speciellt förflutet som innebär att han aldrig fått någon direkt...
2
Svar
29
· Visningar
3 024
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar